آرام ترین کشورهای جهان

به گزارش فارس،‌ مؤسسه اقتصاد و صلح (IEP) از سال 2007 هر ساله شاخص صلح جهانی را منتشر کرده و میزان آرامش مناطق و ملت‌ها را مبنی بر اقدامات داخلی و خارجی بیان می‌کند. 
 
با اینکه به نظر می‌رسد که جهان در حال تبدیل شدن به ناآرامی است اما با توجه به شاخص صلح جهانی، 20 کشور در جهان وجود دارند که از جمله کشورهای صلح‌آمیز جهان محسوب می‌شوند. 
 
اتریش 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
استرالیا 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس) 
اسلوونی 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
ایرلند 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

ایسلند 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

بلژیک 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
بوتان 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
پرتغال 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
جمهوری چک 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

جزیره‌ای در شرق ماداگاسکار 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

دانمارک 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
ژاپن 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
سنگاپور 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

سوئد 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

سوئیس 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
فنلاند 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
قطر 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
کانادا 
 
20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)

نروژ 
 
  20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
 
نیوزیلند 

20 کشور آرام جهان کدامند؟ (+عکس)
بازدید از صفحه اول
sendارسال به دوستان
printنسخه چاپی
Bookmark and Share

تازه‌ترین آمار از اعتیاد در تهران

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران ضمن اشاره به آمار 1025 نفر از معتادان متجاهر تهران که از اسفند سال گذشته تا اردیبهشت امسال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، اعلام کرد: طبق این بررسی 11 درصد این افراد بی‌سواد و 89 درصد دارای سواد از مقطع ابتدایی تا فوق دیپلم بودند. 
 
به گزارش ایسنا، احمد ربیعی زاده در افتتاحیه مراکز توانمندسازی و جامعه پذیری بهبود یافتگان اعتیاد که امروز برگزار شد افزود: همچنین بالاترین درصد مدرک تحصیلی سیکل به 66.5 درصد از آنها اختصاص داشت، بنابراین بحث «بی‌سوادی» عامل اعتیاد نیست. گرچه سطح سواد عامل بازدارنده آن است. 
 
به گفته وی، بر اساس این بررسی، شش درصد معتادان بیکار مطلق بوده‌اند، اما 94 درصد آنها با عناوین مختلفی مشغول به کار بودند. 
 
ربیعی زاده در مورد هرم سنی معتادان نیز گفت: 655 نفر یعنی حدود 64 درصد از معتادان بین رنج سنی 18 تا 40 سال قرار داشتند که این نشان می‌دهد افراد جوان جامعه درگیر اعتیاد هستند. 
 
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تهران ادامه داد: در حال حاضر طبق ماده 16 در حال درمان 1300 نفر از معتادان متجاحر تهران هستیم این در حالیست که سال گذشته 8044 نفر تحت درمان قرار گرفتند. 
 
وی تاکید کرد: باید تلاش شود آسیب‌های ناشی از اعتیاد را کاهش داده و از طرف دیگر از آلوده شدن افراد سالم جامعه جلوگیری کنیم. 
 
درمان سالانه بیش از نیم میلیون معتاد در کشور/صرف سالانه 19 میلیارد تومان برای درمان معتادان 
 
به گزارش ایسنا، همچنین همایون هاشمی رییس سازمان بهزیستی کشور نیز در این برنامه با تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی کشور سعی در مداخله مناسبات اجتماعی و توسعه مراکز دارد گفت: وزیر کشور بحث اعتیاد، درمان و حمایت معتادان را جدی گرفته‌. اعتیاد یک واقعیت تلخ اجتماعی است که در این زمینه گام‌های نامناسب توسط دشمنان نظام برداشته می‌شود و ما وظیفه داریم با آن مقابله کنیم. 
 
وی افزود: در حال حاضر 2300 مرکز مقابله با اعتیاد داریم و سالیانه بیش از نیم میلیون نفر درمان می‌شوند، اما تعداد قابل توجهی از آنها دوباره به اعتیاد روی می‌آورند. اگر مراکز جدید راه اندازی شود تعداد افرادی که به اعتیاد باز خواهند گشت کمتر خواهد شد. 
 
وی در ادامه گفت: سال گذشته پنج درصد از بودجه اشتغال، پنج درصد از بودجه مسکن و پنج درصد از بودجه مشارکت‌ها به معتادان بهبود یافته با ماندگاری بیش از دو سال اختصاص داده شد. اگر این امر پاسخگو باشد این درصد را افزایش خواهیم داد. 
 
هاشمی ادامه داد: سالانه 45 میلیارد تومان هزینه صرف معتادان می‌شود که 19 میلیارد آن صرف درمان آنها می‌شود. باید تلاش کنیم بازتوانی معتادان را بیش از دو سال نگهداریم. مباحث اجتماعی نباید در تب و لرزهای سیاسی گرفتار شود. با توجه به آمار، تعداد کمپ‌ها و مراکز مقابله با اعتیاد رشد پیدا کرده و امیدواریم با مشارکت همه دستگاه‌ها این رقم توسعه پیدا کند. 

دهه هفتادی ها نیازمند توجه همه جانبه


Picture1

مرتضی دانائی فر*

پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل متعددی از جمله جنگ تحمیلی و ... ، برنامه های تنظیم خانواده که به طور غیر رسمی از سال 1320 تدوین و اجرا گردیده بود نادیده گرفته شد و بدان بی توجهی گردید. نادیده گرفتن و بی توجهی به برنامه های تنظیم خانواده از سال 57 تا سال 67 باعث گردید در طی این سال ها رشد جمعیت روند فزاینده ای به خود بگیرد و همین امر باعث شد متولدین دهه شصت که امروزه به سن جوانی، کار و ازدواج رسیده اند به دلیل تعداد بالاترشان نسبت به متولدین دهه های قبل، همیشه تیتر اکثر اخبار در رسانه ها و جراید باشند.

متولدین دهه های بعد از دهه 60 تحت تاثیر و در سایه متولدین این دهه قرار گرفتند و به مسائل این افراد کمتر در رسانه ها و جراید پرداخته می شود ولی حال رفته رفته با رسیدن این افراد به سن نوجوانی و جوانی لزوم توجه به متولدین این دهه ها به خصوص دهه هفتادی ها در سطح جامعه احساس می گردد. یکی از مسائلی که در مورد متولدین دهه هفتاد و دهه های پس از آن باید بدان توجه گردد، روابط با جنس مخالف است. متولدین این دهه هر کدام در حلقه ی دوستان خود علاوه بر دوستان هم جنس دارای دوستانی از جنس مخالف نیز می باشند. اما دوستی آنان با جنس مخالف با دوستی هایی که در میان افراد غیر هم جنس دهه های قبل وجود داشت و دارد تفاوت هایی دارد. یکی از تفاوت های عمده این است که برخلاف متولدین دهه های قبل متولدین این دهه معمولا دارای چندین دوست از بین افراد جنس مخالف خود هستند که این دوستان به دو دسته دوستان معمولی و دوست فابریک (فاب) تقسیم می شوند، دوستان معمولی، معمولا بیشتر از تعداد انگشتان دست هستند و طبق اظهارات خود آنان(دهه هفتادی ها) روابط با این دوستان تفاوتی با روابط با دوستان هم جنس ندارد. اما دوست فابریک معمولا(لزوما) یک نفر می باشد که ارتباط صمیمی تری بین آنان وجود دارد و همچنین امکان برقراری رابطه جنسی نیز با این فرد وجود دارد حال آنکه این امر در بین دوستان معمولی یک امر غیر معمول و ناپذیرفتنی در خرده فرهنگ افراد این دهه محسوب می گردد. لازم به ذکر است که وجود این خرده فرهنگ بیشتر در میان متولدین این دهه و دهه های بعدی در شهرهای بزرگ کشور به خصوص تهران دیده می شود و در شهر های کوچک و روستاها معمولا این مسئله کمتر دیده می شود و غالبا همان فرهنگ سنتی حاکم است.

همانطور که ذکر گردید تعداد زیادی از متولدین این دهه (در شهرهای بزرگ کشور) دارای چندین دوست معمولی و یک دوست فابریک از جنس مخالف هستند و هر کدام از این دوستان معمولی نیز خود دارای چندین دوست معمولی دیگر و یک دوست فابریک هستند که این امر باعث تشکیل شبکه های دوستی بین دو جنس گردیده است. این شبکه های دوستی در مناسبت های مختلف از جمله تولد هر یک از آن ها، سالروز دوستی شان، ولنتاین و ... گرد همدیگر جمع می شوند. چیزی که باعث نگرانی در این گردهمایی و جشن هاست این است که در اکثر این مراسمات مصرف مشروبات الکلی نه تنها رایج بلکه عرف است و عدم سرو مشروبات الکلی نشانه ی پایین بودن سطح مراسم و یا امل بودن افراد شرکت کننده در آن است. علاوه بر آن در این مراسمات معمولا برای افزایش انرژی و فعالیت بدنی، مواد اعتیاد آور محرکی مانند شیشه، ماری جوانا، حشیش، اکستازی، ال اس دی (اسید) و ... نیز مصرف می گردد.

به نظر می رسد دلایلی مانند وجود روابط متعدد با افراد جنس مخالف، وجود و افزایش رابطه ی جنسی در بین متولدین این دهه و مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر کافی است تا مسئولین مربوطه توجه بیشتری به این افراد داشته باشند و با به کارگیری آسیب شناسان و متخصصان اجتماعی مانند مددکاران اجتماعی، روان شناسان و ... از آسیب های احتمالی که گریبانگیر این افراد شده یا خواهد شد، کاسته و در صورت امکان پیشگیری نمایند وگرنه در آینده ای نه چندان دور شاهد جوانانی خواهیم بود که هر یک باید مسئولیت یک زندگی را بر عهده بگیرند اما به دلیل ارتباط با چندین نفر از جنس مخالف برای آنان سخت خواهد بود که خود را محدود به یک نفر نمایند و این معادله زمانی پیچیده تر می گردد که بدانیم که اکثر پسران متولد این دهه علیرغم صحبت های روشنفکرانه شان صرفا روشنفکرنما بوده و در مقام عمل از فرهنگ غالب جامعه تبعیت می کنند و ازدواج با همسری را که دارای چندین دوست از جنس مخالف بوده یا می باشد را بر نمی تابند و همین امر باعث بالا رفتن سن ازدواج و در صورت ازدواج افزایش درگیری ها و مشکلات خانوادگی یا طلاق در زوجین آینده خواهد گردید.

از آنجایی که پیشگیری بهتر از درمان است بهتر است مسئولین و نهادهای مربوطه، متخصصین اجتماعی و به خصوص خانواده ها توجه وی‍‍‍‍‍‍‍ژه ای به این نوجوانان و جوانان داشته باشند تا در آینده نه چندان دور شاهد اتفاقات ذکر شده نباشیم یا حداقل در سطح کمتری شاهد بروز این مسائل باشیم.

مددکار اجتماعی*

باز نشر (باتغییرات) به دلیل اتفاق مجدد پس از حدود یک سال

رسانه ملی روی اعصاب ملت
مرتضی دانائی فر


 رسانه ملی با پوشش دادن بازی‌های رشته‌های مختلف ورزشی نقش مهمی را در پر کردن اوقات فراغت ورزش دوستان که اکثر آنان را نیز جوانان تشکیل می‌دهند ایفا می‌کند. ورزش جزو مقوله‌هایی است که می‌تواند باعث ایجاد همبستگی و شادی‌های فراگیر در بین افراد جامعه شود که نمونه‌ای از آن را در راهیابی تیم ملی فوتبال کشورمان به جام‌جهانی 2014 برزیل و قدرت نمایی تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقات لیگ جهانی والیبال شاهد بودیم. رسانه ملی نیز در ایجاد این شادی با تهیه و پخش برنامه‌های مختلف و پوشش بازی‌های تیم‌های ملی کشورمان نقش به سزایی را ایفا کرده است اما هدف این یادداشت بحث سانسور در رسانه ملی است. البته این یادداشت صرفا به بحث سانسور در برنامه‌های فرهنگی و ورزشی می‌پردازد حال آنکه سانسور می‌تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و زمینه‌های مختلفی را نیز در بر بگیرد.

مطمئنا هر رسانه‌ای با توجه به ایدئولوژی و آرمان خود به پخش برنامه‌هایی متناسب با هدف خود می‌پردازد و رسانه ملی نیز از این قاعده مستثنی نیست و تا حدودی این سانسور‌ها نیز پذیرفتنی است اما گاهی اوقات این سانسورها به قدری افراطی و توهین‌آمیز هستند که هرگز نمی‌توانند ذهن مخاطب را در چارچوب مورد نظر صدا و سیما قرار دهند، بلکه موجب هدایت هر چه بیشتر مردم به سمت تماشای برنامه‌هایی می‌شوند که از شبکه‌های رقبای رسانه ملی پخش می‌شوند. یکی از نمونه‌های این سانسور شدید، سانسور بازی والیبال تیم ملی کشورمان در مقابل ایتالیا بود. این سانسور به قدری شدید و توهین‌آمیز بود که گویی تمامی‌تماشاگران این بازی هنرپیشه‌های فیلم‌های مستهجن بودند و تمامی بیننده‌ها نیز شیفتگان این گونه فیلم‌ها. بسیاری از صحنه‌های حذف شده در تلویزیون ایران، صرفا سخت‌گیری و افراط بود. لازم به ذکر است که اکثر ورزش دوستان صرفا به دلیل پرکردن اوقات فراغتشان و ایجاد آرامش و شادمانی از بازی غرورآفرین تیم کشورمان به تماشای این مسابقات می‌نشینند اما چیزی که در حین و پس از تماشای این مسابقه عاید بینندگان شد کلافگی و عصبانیت بود؛کلافگی و عصبانیت از پخش صحنه‌های تکراری که کارگردان محترم حتی به خود زحمت نمی‌داد صحنه‌های چند دقیقه قبل را نشان دهد و در ست سوم و چهارم اکثر تصاویر آهسته مربوط به ست اول و دوم بود. تمامی این موارد باعث شد نه تنها بازی زیبای تیم کشورمان به چشم نیاید بلکه این بازی زیبا که می‌توانست باعث شادی و آرامش چندین میلیون بیننده گردد باعث عصبانیت و کلافگی آنان شد.

به نظر می‌رسد مردمی‌که در شرایط مختلف توسط مسئولان، بصیر، با تدبیر و صبور خوانده می‌شوند، انتظار دارند در اینگونه شرایط نیز به آنان اعتماد گردیده و به شعور آنها توهین نشود. مطمئنا ملت شریف ایران همانگونه که در گذشته نشان داده‌اند ظرفیت و شایستگی تماشای بی کم و کاست مسابقات رشته‌های مختلف ورزشی چه در سطح باشگاهی و ملی را دارا هستند. امید است مسوولین مربوطه به این امر توجه بیشتری داشته باشند و برای رفع این مشکل که اندک اندک به یک معضل تبدیل شده چاره‌ای بیندیشند.

انجام مداخله در منزل برای سوءمصرف کنندگان مواد - رایگان

انجام مداخله مددکاری اجتماعی در منزل

 ( به صورت کاملا رایگان)

جهت راغب سازی بیماران مصرف کننده ای که به هر علتی تمایلی به شروع درمان ندارند.

 

لازم به ذکر است که مداخله فوق در راستای اجرای یک پژوهش دانشگاهی در سطح کارشناسی ارشد صورت می گیرد.

 

شماره تماس جهت تعیین وقت قبلی:

66730454- 66760662

آدرس:خیابان انقلاب  بین چهار راه ولیعصر و حافظ  نبش خیابان رازی  ساختمان 1134  پلاک 1034  طبقه اول واحد 8 کلینیک مددکاری اجتماعی فراز

آیا میدانید روبان‌های رنگی هر کدام نماد چه بیماری هستند


روبان‌های رنگی بیماری ها را تحت عنوان روبان های هشداردهنده یا یادآوری‌کننده می نامند، زیرا ما با دیدن آنها یاد یک بیماری خاص می افتیم. رایج‌ترین کاربرد این روبان‌های رنگی «آگاهی دادن درباره سلامت» است.
روبان های رنگی در واقع سمبل نگرانی های بشر یا آگاهی دهنده و یادآوری کننده موضوع یا بیماری خاصی هستند. این بیماری ها اغلب به عنوان بیماری های مهم و تاثیرگذار بر جمعیت های انسانی در نظر گرفته می شوند.
 بیشترین استفاده از روبان های رنگی برای آگاهی دادن در زمینه بیماری ها و سلامت عمومی است.
 شناخته شده ترین این روبان ها به رنگ های مشکی و قرمز می باشند که ممکن است بارها آن ها را در مناسبت ها و شرایط مختلف دیده باشید. روبان مشکی علامت سوگواری است و روبان قرمز، نشانه بیماری ایدز می باشد.
 هر کدام از روبان ها به رنگ های مختلف مطرح کننده یک یا چند بیماری می باشند و برخی هم ممکن است شرایط متعددی را مطرح نمایند.
 برخی از مهم ترین این رنگ ها به شرح زیر است:

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

1- روبان سفید شفاف مرواریدی:
-نشانه سرطان ریه
 2- روبان سفید:
-نشانه اگزوستوز متعدد ارثی
اتحاد روبان سفید برای مادران ایمن: برای اطمینان از بارداری و زایمان ایمن برای همه زنان و نوزادان متولد شده در هر کشور در سراسر جهان روبان سفید به منظور بالا بردن سطح آگاهی در مورد بیماری های نقص ایمنی شدید ترکیبی (SCID) استفاده می شود.

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

 3- روبان با نمای شبیه گورخر:
-بیماری های نادر (در اثر عوامل ژنتیکی و غیر ژنتیکی)
-تومورهای سرطانی و عصبی-غددی
-بیماری اهلرز دانلوس

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

4- روبان زرد:  
-سرطان استخوان، پیشگیری از خودکشی، اندومتریوز

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

5- روبان شبیه پازل:
-اوتیسم

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

6- روبان با نمای ابر:

-فتق مادرزادی دیافراگم

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

7- روبان آبی:
-میلیت عرضی
-کودک آزاری
-توبروز اسکلروز
-سندرم استیونس جانسون
-سرطان روده بزرگ
-سندرم خستگی مزمن
-ترک اعتیاد
-بیماری استخوان شکننده

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

8- روبان نیلی:
-آلودگی با استافیلوکوک اورئوس (نوعی باکتری بیماری زا) مقاوم به آنتی‌بیوتیک

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

9- روبان آبی روشن:
-سرطان پروستات
-انتقال خون بین دوقلوها (نوعی مشکل خطرناک در بارداری های دوقلو)

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

10- روبان سبز یشمی:
-هپاتیت ب
-سرطان کبد

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

11- روبان بنفش:
-انواع سرطان به طور عمومی
-کرون و کولیت
-مسمومیت با مواد مخدر
-سارکوئیدوز
-لوپوس
-سندرم شوگرن
-سکته مغزی
-فیبروز کیستی  (Cystic Fibrosis)
-بیماری آلزایمر
-سرطان پانکراس

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

12- روبان با رنگ اسطوخودوس:
-صرع

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

13- روبان بنفش روشن:
-اختلالات خوردن (بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی)
-سرطان معده
-سرطان مری
-پرفشاری خون ریوی

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

14- روبان صورتی و آبی:
-سرطان سینه در مردان
-سرطان التهابی سینه
-ناباروری

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

15- روبان نارنجی :
-لوسمی
-مولتیپل اسکلروزیس (MS) یا ام اس
-سوء تغذیه
-اختلال بیش فعالی با کمبود توجه

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

 16- روبان قرمز:
-ایدز
-سوء استفاده مواد
-واسکولیت
-بیماری قلبی
 -روبان رنگی بیماری

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

 17- روبان خاکستری:
-اختلال شخصیت مرزی
-دیابت
-سرطان مغز
-آسم

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

18- روبان سیاه :
-عزاداری
-ملانوم

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

19- روبان صورتی
-سرطان سینه

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

20- روبان سبز
-آسیب پس از ضربه مغزی
-فلج مغزی
-بیماری سلیاک
-بیماری لایم
-پیوند عضو
-سرطان کلیه
-حفاظت از محیط زیست

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

21- روبان آبی تیره
-سندرم تخمدان پلی کیستیک
-بیماری کیست کلیه
-سرطان تخمدان
-میاستنی گراویس
-اختلال اضطراب
-اختلال استرس پس از حادثه  (PTSD)

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

22- روبان بنفش:
-لنفوم هوچکین

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

 23- روبان طلایی:
-سرطان های دوران کودکی

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

24- روبان قرمز و طلایی:
-کمبود پلاکت وابسته به ایمنی در نوزادان

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

25- روبان بنفش و قرمز:
-میگرن مزمن

روبان‌های رنگی,نماد بیماری ها,روبانهای رنگی نماد چه بیماریهایی هستند

26- روبان قرمز تیره و عاجی:
-سرطان های سر و گردن

منبع:tebyan.net

واگذاری مسکن به بانوان مجرد 35 سال به بالا

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره واگذار مسکن به مجردها و الگوگیری از کشورهای پیشرفته در این زمینه اعلام کرد: در طرح‌های مسکنی جدید به بانوان مجرد با 35 سال سن تمام، مسکن واگذار می‌شود اما برای مردان مجرد هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

به گزارش ایسنا، احمد اصغری مهرآبادی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مسکن اجتماعی، حمایتی و مشارکتی از جمله طرح‌های دولت یازدهم است که در راستای حل مشکل متقاضیان و نیازمندان به مسکن جایگزین مسکن مهر می‌شوند.

وی ضمن تاکید بر اتمام پروژه‌های مسکن مهر افزود: پس از اتمام پروژه‌های مسکن مهر، پرونده آن در سراسر کشور بسته می‌شود و با عناوین دیگری از جمله مسکن اجتماعی و حمایتی در این زمینه فعالیت خواهد شد.

آغاز فعالیت کارگروه مسکن اجتماعی و حمایتی از تابستان

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای اجرای طرح‌های جدید مسکن در دولت یازدهم افزود: با توجه به فعالیت این کارگروه تا پایان خرداد و تابستان امسال بر مبنای آن طرح‌های جدید مسکن اجتماعی، حمایتی و مشارکتی فعالیت خود را آغاز می‌کنند.

وی درباره واگذار مسکن به مجردها و الگوگیری از کشورهای پیشرفته در این زمینه تصریح کرد: در طرح‌های مسکنی جدید به بانوان مجرد دارای 35 سال تمام سن مسکن واگذار می‌شود اما برای مردان مجرد هنوز تصمیمی اتخاذ نشده است.

اصغری‌مهرآبادی اظهار کرد: در صورت مساعدت بانک مرکزی در راستای اعطای تسهیلات، تا پایان سال 94 تمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور به اتمام می رسد و پرونده آن بسته می‌شود.

قرارداد 47 هزار میلیارد تومانی برای تکمیل مسکن مهر

وی با بیان اینکه تمامی پروژه‌های مسکن مهر کشور برای اتمام نیازمند اعتبار هستند، اظهار کرد: طبق مصوبه دولت، بانک مرکزی برای مسکن مهر 50 هزار میلیارد تومان اعتبار تصویب کرده که تاکنون 44 هزار میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

به گفته او برای تکمیل پروژه‌های مسکن مهر در سطح کشور 47 هزار میلیارد تومان دیگر قرارداد بسته شده که این مبلغ نیز کفایت نخواهد کرد.

افزایش وام مسکن مهر نیازمند 3000 میلیارد تومان اعتبار

مهرآبادی افزود: برای تکمیل و اتمام پروژه‌های مسکن مهر در کشور و افزایش سقف وام و تسهیلات فردی از 25 میلیون به 30 میلیون تومان حداقل 3000 میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با هر روش و تدبیری که بانک مرکزی انجام می‌دهد برای کمک به پروژه‌های نیمه تمام که آماده‌سازی آنها باقی مانده، حدود هزار میلیارد تومان دیگر نیاز است.

جایگزینی مسکن اجتماعی به جای مسکن مهر

وی با اشاره به نقش مردم در تسریع روند تکمیل پروژه‌های مسکن مهر، خواستار همکاری مردم در این زمینه شد و گفت: پرداخت به موقع و به دور از هرگونه تعلل سهم آورده از سوی اعضای تعاونی های مسکن مهر به اتمام هرچه سریع تر این پروژه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

وی افزود: به هر میزان که مردم سریع‌تر این پول‌ها را پرداخت کنند در اتمام و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر تعلل نیز کاهش می‌یابد.

مهرآبادی خاطر نشان کرد: دولت یازدهم پس از پایان کار مسکن مهر با رویکردها و طرح‌های جدیدی در قالب مسکن اجتماعی، مسکن حمایتی و مشارکتی است که مشکل مسکن نیازمندان کشور را حل خواهد کرد.

سرمایه اجتماعی و نظم اجتماعی

مرتضی دانائی فر*

یکی از الزامات دوام بهنجار و مطلوب هر جامعه ای، بسط و تقویت نظم اجتماعی در آن جامعه است. نظم اجتماعی در معنای ساده به معنای قرار گرفتن هر یک از اجزاء در جایگاه خود می باشد. در فقدان نظم، جامعه با آنومی( بی نظمی) و هرج و مرج رو به رو می شود و ناگزیر نه تنها اهداف و مقاصد مهم آن فرصت تحقق نمی یابند، بلکه آشفتگی و بی نظمی حاکم به بستری مهیا برای ظهور و بروز انواع آسیب های اجتماعی و جرایم و کجروی های متنوع تبدیل می شود. نظم اجتماعی با قدرت پیش بینی و برنامه ریزی که به افراد می دهد لازمه زندگی روزمره بوده و امکان ادامه زندگی مثمر و هدفمند را فراهم می نماید از سایر کارکردهای نظم اجتماعی می توان به ایجاد ثبات، اعتماد و انسجام اجتماعی، ایجاد آرامش و بالا رفتن کیفیت زندگی، بهبود شاخص های سلامت روانی و اجتماعی و ... اشاره کرد. همین کارکردها و تاثیرات نظم بر سایر وجوه زندگی فردی و اجتماعی لزوم توجه بدان را دوچندان کرده است. کشور ما یکی از کشورهای مترقی در زمینه هنجارها و قوانین موجود می باشد اما در زمینه اجرای این قوانین دچار ضعف هستیم. به عبارتی قوانین موجود ضمانت اجرایی ندارند و دستگاه های متولی نیز صرفا از طریق برخوردهای انتظامی و قهری درصدد اجرای قوانین هستند که همین امر باعث به وجود آمدن بی اعتمادی در میان مردم نسبت به مجریان قانون می گردد. نکته ای که به نظر می رسد در این میان مغفول مانده است توجه به سرمایه اجتماعی به عنوان یکی از عوامل ایجاد کننده و تداوم بخش نظم اجتماعی است. به زعم و باور اندیشمندان حوزه نظم اجتماعی، یکی از عوامل بسیار موثر در تقویت و بسط این پدیده، سرمایه اجتماعی است.

فوکویاما، اظهار می دارد وجود سرمایه اجتماعی، نظم اجتماعی را به طریق موثر و کارآمدی حفظ و تداوم می بخشد و توسعه اقتصادی را موجب می شود.

سرمایه اجتماعی، میراثی تاریخی است که از طریق تشویق افراد به «همکاری» و «مشارکت» در تعاملات اجتماعی، قادر است به حل میزان بیشتری از معضلات موجود در اجتماع، فائق آید و حرکت به سوی رشد و توسعه شتابان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را امکان پذیر سازد .در واقع، سرمایه اجتماعی را می توان در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بخشی از ثروت ملی به حساب آورد که بستر مناسبی برای بهره برداری از سرمایه های انسانی و فیزیکی (مادی) و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد می شود .

رابرت پاتنام سرمایه اجتماعی را آن دسته از عناصر و ویزگی های نظام اجتماعی (مانند اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) می داند که هماهنگی و همکاری بین افراد یک جامعه برای دستیابی به سود متقابل را تسهیل می کند.

خوشبختانه سرمایه اجتماعی قابل تغییر است و با استفاده از راهکارهایی می توان آن را افزایش داد. از راه های افزایش و الزامات سرمایه اجماعی در جامعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-     رشد شناخت و آگاهی مردم در مورد اتفاقات و پدیده های پیرامونشان

2-     ایجاد اعتماد عمیق دوسویه میان مردم و اداره کنندگان جامعه از یک سو افزایش اعتماد مردم به یکدیگر در سطح جامعه و طی فعالیت های روزانه از سویی دیگر: بنابراین رفتار مسئولین و متولیان سازمان های مختلف در پدید آمدن و گسترش سرمایه اجتماعی بسیار حائز اهمیت است مادامی که شهروندان و مردم احساس کنند که مسئولین نسبت به آنان احساس مسئولیت کرده و در مقابل آنان پاسخگو خواهند بود در پرتو این جو اعتماد و اطمینان سرمایه اجتماعی تولید و افزایش پیدا خواهد کرد و در مقابل یکی از مسائلی که موجب از میان رفتن سرمایه اجتماعی می شود جدایی مسئولین از مردم است که به صورت عارضه متفاوت بودن ما و آنها جلوه می کند و همین امر باعث سلب اعتماد مردم از مسئولین و دستگاه های اجرایی شده و مسائل و مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد شایسته است که مسئولین محترم عنایت داشته باشند که توسط همین مردم بر سر کار و مسئولیت گمارده شده اند و موجودیت آنان وابسته به همین مردم و جامعه می باشد.

3-     توافق اکثریت مردم جامعه بر سر ارزش های معینی و ایجاد احساس تعهد برای حراست از این ارزش ها

4-     اکثر شهروندان احساس کنند سرنوشت مشترک دارند.

5-     ایجاد فرصت های برابر برای مشارکت در فرایندهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی برای مردم در سطح جامعه.

6-     تشکیل گروه ها و انجمن های تخصصی با مشارکت داوطلبانه کارشناسان مربوطه و مردم از جمله انجمن های صنفی، دانشجویی، علمی، خیریه ای ، درمانی و .... که با نام NGO ها و یا سازمان های مردم نهاد شناخته می شوند خود می تواند باعث افزایش سرمایه اجتماعی گردد.

همانگونه که ذکر گردید انحرافات اجتماعی بازتاب نبود سرمایه اجتماعی است بنابراین با به وجود آمدن عناصر و مولفه های کلیدی سرمایه اجتماعی (یعنی شناخت، اعتماد، احساس تعهد، توافق بر سر ارزش ها،احساس سرنوشت مشترک، مشارکت جویی و حضور داوطلبانه در انجمن ها) آثار و پیامدهای مثبت پرشماری در جامعه نمایان خواهد شد.

در سایه سرمایه اجتماعی است که فشار برای حفظ نظم عمومی به هنجاری فراگیر تبدیل خواهد شد و در سایه این نظم حاصله، تمایل به ارتکاب بزه و جرم روبه کاهش نهاده و یکایک شهروندان همچون پلیسی هوشمند، فرصت قانون گریزی و ارتکاب جرم را از افراد مستعد کجروی سلب می کنند. همچنین عضویت در انجمن و سازمان های داوطلبانه مستلزم رعایت قوانین و هنجارهای گوناگونی با اولویت هنجارهای جامعه و قوانین موجود می باشد که همین امر خود افراد فعال در این سازمان ها را به رعایت هنجارهای موجود تشویق می کند. علاوه بر این موارد با افزایش سرمایه اجتماعی، همواره منافع جمعی بر منافع فردی ارجح دانسته می شود، بدون آن که اجازه دست درازی به منافع فردی به کسی داده شود و سرانجام با تقویت سرمایه اجتماعی، مردم خود در قالب تشکل ها و انجمن ها به یاری افراد آسیب پذیر نظیر معتادان، کودکان خیابانی، معلولین و... می شتابند و از سوق یافتن آنان به سوی کجروی ها و جرایم اجتماعی جلوگیری می کنند. لازم به ذکر است که رابطه میان سرمایه اجتماعی و نظم اجتماعی دوسویه بوده و همین کاهش بی نظمی در جامعه خود باعث افزایش سرمایه اجتماعی خواهد شد. از همین رو سازمان های متولی باید توجه داشته باشند که بدون برخورداری از سرمایه اجتماعی و به تنهایی، قادر به پیشگیری از وقوع کجروی ها و مقابله و مبارزه با انحرافات و جرایم متنوع و متعدد اجتماعی یا به عبارتی کلی تر ایجاد و حفط نطم اجتماعی نخواهند بود. از همین رو باید کوشید تا سرمایه اجتماعی در جامعه تقویت و مشارکت و همراهی همگان در مسائل اجتماعی مضاعف شود.

مددکار اجتماعی