22 درصد معتادان مدرک لیسانس دارند

به گزارش مهر، بابک دین‌پرست در حاشیه همایش بهبود یافتگان استان زنجان با اشاره به اینکه ستاد هیچ گونه خلاء قانونی برای انجام ماموریت‌های خود ندارد، گفت: در این راستا ستاد برنامه‌های متعددی در امر مبارزه و پیشگیری از مواد مخدر در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه افغانستان تولیدکننده مواد مخدر سنتی در دنیا است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانند کشورهای دیگر در امر مواد مخدر تلاش‌ها و برنامه‌هایی را در دستور کاری خود قرار داده است. مواد مخدر تهدیدکننده محیط زیست، خانواده و جامعه است و در کنار تهدیدات هسته‌ای دو هزار میلیارد دلار هزینه دارد چرا که در دنیا 10 میلیون نفر در چرخه مواد مخدر فعالیت می‌کنند و قاچاقچی این مواد هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد، رویکرد مبارزه با مواد مخدر در کشورهای مختلف را متفاوت اعلام کرد و افزود: در بعضی کشورها کنترل، پیشگیری، مقابله در اولویت کاری مبارزه با مواد مخدر است که در این راستا در ایران مدیریت در اولویت کاری بوده چرا که مدیریت باعث کاهش آسیب‌های مواد مخدر می‌شود.

دین‌پرست گفت: متاسفانه اعتیاد بیماری‌هایی از قبیل ایدز، عفونی را به دنبال دارد چرا که عوارض مواد مخدر تنها اعتیاد نیست بلکه بدتر از آن بیماری دردناکی است که فرد معتاد می‌گیرد.

 نگاه سنتی باید در امر مواد مخدر اصلاح شود

وی افزود: ریشه کنی مواد مخدر نیازمند یک نگاه درست است که در این راستا باید هم مسئولان و هم مردم نگاه سنتی خود را به فرد معتاد اصلاح کنند و به طور منطقی با معتاد فرد برخورد کنند.

دین‌پرست در ادامه تاکید کرد: برخورد با معتاد در امر ترک اعتیاد او بسیار موثر است که در این راستا تحولات بسیار خوبی در عرصه مبارزه با مواد مخدر در دستور کار ستاد شورای مواد مخدر انجام شده است.

این مقام مسوول در ستاد با اشاره به اینکه شیوه‌های تولید و توزیع مواد مخدر تغییر پیدا کرده است، گفت: همچنین امروزه گرایش جوانان به امر مصرف مواد مخدر صنعتی بیشتر شده است.

دین‌پرست علل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را کنجکاوی، تفریح و لذت یاد کرد و گفت: متاسفانه در این راستا آگاه‌سازی لازم انجام نشده است؛ چرا که آگاه‌سازی جوانان از مصرف مواد مخدر صنعتی مانع رفتن آنها به سمت اعتیاد و مصرف مواد مخدر صنعتی می‌شود.

 22 درصد معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس هستند

وی با اشاره به اینکه 22 درصد از معتادین در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس هستند، گفت: در همین رابطه، 15 درصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و 38 درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در کشور افزود: از این تعداد 50 درصد معتادین در کشور شاغل و متاهل هستند.

معاون کاهش تقاضای ستاد در ادامه، از وجود یک میلیون و 325 نفر معتاد در ایران خبر داد و افزود: از این تعداد 133 هزار و 500 نفر زن هستند که معادل 3,2 درصد (سه و دو دهم درصد) است.

دین‌پرست یادآورشد: بازه سنی معتادین در کشور 15 تا 64 سال است که 2,65 درصد (دو و شصت و پنچ صدم درصد) جمعیت را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: استان زنجان رتبه 31 در امر مواد مخدر را دارد چرا که 98 صدم درصد از معتادین در این استان هستند.

وی تصریح کرد: در راستای مساعدت و همکاری دستگاه‌های اجرایی در امر مبارزه با مواد مخدر و پیشگیری از این معضل تعداد دستگاه‌ها، از 8 دستگاه به 15 دستگاه اجرایی در سال‌جاری افزایش یافته و همچنین در سال گذشته برای اقدامات پیشگیرانه 20 میلیارد تومان اختصاص یافت که 80 درصد را خود ستاد و مابقی را دستگاه‌های ذی‌ربط تقبل کردند.

دین‌پرست افزود: در همین راستا مصوب شد استانداران ده درصد از اعتبارات بخش فرهنگی دستگاههای اجرایی را به اجرای اقدامات پیشگیرانه هزینه کنند.

توفیقی: مجوز بازگشت به تحصیل برخی دانشجویان ستاره دار صادر شد

سرپرست وزارت علوم از تشکیل کمیته ویژه در خصوص دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل خبر داد و گفت: تاکنون طبق بررسیهای صورت گرفته، تعدادی از دانشجویان با شرایط عنوان شده، مجوز ادامه تحصیل گرفته اند.

به گزارش مهر، جعفر توفیقی ظهر امروز در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال مهر افزود: تقاضاهای زیادی در خصوص دانشجویانی که به دلایلی محروم از تحصیل شده و ستاره دارند به کمیته بررسی این موضوع در وزارت علوم رسیده است، این تقاضاها در حال بررسی است و برای تعدادی از دانشجویان بعد از بررسیها، مجوز بازگشت به تحصیل صادر شده است.

وی ادامه داد: این بررسیها ادامه دارد و وزارت علوم، این مسئله را دنبال خواهد کرد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به این سئوال که آیا حضورش به عنوان سرپرست در جلسه هیأت امنای دانشگاه آزاد قانونی است گفت: وزیر یا سرپرست وزارت علوم حق قانونی شرکت در جلسات هیأت امنا را دارد و من نیز در این جلسه شرکت خواهم کرد.

وی درباره تصمیمات این هیأت برای عزل فرهاد دانشجو، گفت: تصمیم گیری در خصوص وی، در برنامه هیأت امنای دانشگاه آزاد نیست.

توفیقی درباره موضع گیری اش در سال 88 نیز تاکید کرد: قول داده ام همه چیز را در مجلس بگویم.

وزارت بهداشت هشدار داد: افزایش بار بیماری‌های روانی در تهران/ هر هفته ۳۰۰ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: میزان بیماری‌های روانی در تهران افزایش یافته، هر هفته ۳۰۰ نفر در جاده‌ها کشته می‌شوند، صداقت کیمیا شده است و هیچ کس به خاطر اشتباهاتش از مردم عذرخواهی نمی‌کند. 
 
به گزارش فارس، علی‌اکبر سیاری امروز در حضور وزیر بهداشت، رئیس جمعیت هلال‌احمر و مدیران وزارت بهداشت به عنوان معاون جدید بهداشتی معرفی شد. 
 
وی در این مراسم خاطرنشان کرد: ما هنوز به آرزوهایمان نرسیدیم چرا که پس از انقلاب می‌خواستیم جهل،‌استبداد و فقر نباشد و چهره کشور از خرافات، ریا و دروغ رخت بر بسته باشد ولی هنوز با آرزوهایمان خیلی فاصله داریم و زمان هم بسیار زود می‌گذرد. 
 
وی در میان سخنرانی خود به خاطرات خود از وزارت بهداشت و تاریخچه شکل‌گیری این وزارخانه اشاره کرد و گفت: 15 شهریور سال ۶۷ که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شد جلسات مکرری برای انجام کارهای مختلف در حوزه سلامت مردم برگزار می‌کردیم اما برای شناخت مشکلات 3 راه بیشتر وجود ندارد، مطالعه آثار مکتوب، استفاده از نظرات کارشناسان خبره و لمس مشکلات و دیدن آنها از نزدیک. 
 
این متخصص اطفال گفت: 24 سال مطب‌دار بوده‌ام و در حوزه خود مراجعان زیادی داشته‌ام، همواره از خداوند خواسته‌ام که توفیق خدمتی که منجر به اعتلای سلامت مردم و شکوفایی شبکه بهداشت بشود را به من عطا کند و دغدغه‌ای جز مسئولیت نداشته باشم. 
 
وی با انتقاد از وضعیت موجود در کشور، گفت: بی عدالتی اجتماعی انسان را نابود می‌کند. الان تبدیل به کشوری شده‌ایم که نرخ تورمش به 40 درصد رسیده و بالاترین نقدینگی را دارد. تولید ناخالص ملی که قرار بود به 8 درصد برسد اکنون به 5.4- رسیده و 3 تا 4 میلیون نفر بیکار داریم. 
 
سیاری تصریح کرد: از طرف دیگر آمار طلاق افزایش یافته و اعتیاد به ویژه در سنین پایین گسترش یافته است، درآمدها کم شده و طبقه متوسط فقیرتر می‌شود و در شرایطی که بالاترین میزان درآمد ارزی را داشتیم این همه آمار دروغ تحویل دادند. 
 
معاون وزیر بهداشت ادامه داد: با شعار دستهای پاک همه را بیرون کردیم و میزان زیادی فساد رقم خورد به طوری که یک نفر با 50 میلیون سرمایه در عرض 10 سال 4 هزار و 800 میلیارد تومان پول به دست آورد و به جای آنکه او را محاکمه کنیم باید خودمان را محاکمه کنیم. یک نفر هم پیدا نشد عذرخواهی کند که چرا ارزش پول ملی در عرض چند ماه به یک سوم رسیده است. 
 
وی ادامه داد: کشور را با 5 برابر قیمت اداره کردیم اما امروز یک سوم بودجه کشور هم تحقق پیدا نخواهد کرد که هرکدام از این نکات انسان را به فکر فرو می‌برد. 
 
وی افزود: صداقت، امانتداری، راستگویی و قانونمداری کیمیایی ‌است که مردم ایران  به دنبال آن هستند، در همین راستا نیروی انسانی بسیار قوی‌ای در وزارت بهداشت موجود است و اسناد خوبی هم تهیه شده اما تیم اجرا کننده‌ای که این موارد را به ظهور برسانند، نیست. 
 
این متخصص اطفال با بیان اینکه سالانه 300 هزار نفر در کشور فوت‌ می‌کنند، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر است و چاقی، کم‌تحرکی، چربی خون، استرس و سیگار نیز در این میان بی تأثیر نیستند که باید در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشیم. 
 
به گفته سیاری، حوادث جاده‌ای در دهه 80 جان 241 هزار نفر را گرفته که با محاسبه سرانگشتی می‌شود روزی 66 نفر. اگر یک هواپیما با 300 سرنشین سقوط کند همه زنگ‌ها به صدا در می‌آید ولی هر هفته که 300 نفر جاده‌ها کشته می‌شوند صدایی از کسی در نمی‌آید. 
 
وی گفت: 26 هزار مورد ایدز در کشور داریم که مربوط به رفتارهای پنهان مردم است و بسیاری آن را بیان نمی‌کنند اما ما باید با آگاهی بخشی در این زمینه مانند خویشتن‌داری، ازدواج و استفاده از وسایل ایمن مردم را آگاه کنیم. 
 
وی سلامت روان مردم را یکی دیگر از نکات حائز اهمیت برشمرد و افزود: طبق آمار 21.1 درصد مردم کشور اختلالات روانی داشته‌اند که مطالعات جدید در بین مردم تهران نشان می‌دهد که 34.2 درصد از اختلالات روانی رنج می‌برند و باید دید در این زمینه چه باید کرد. 
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: باید از جمود فکری پرهیز کنیم و در قبال کارهایمان مسئولیت پذیر باشیم و پاسخگوی کارهایمان باشیم چرا که معتقدم با حداقل هزینه می‌توان حداکثر خدمت را به مردم ارائه کرد.

وزارت بهداشت: بیش از ۵۰ هزار ایرانی از ابتلای خود به ایدز خبر ندارند

ایرنا نوشت:رییس اداره ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: حدود ۵۰ تا ۵۵ هزار ایرانی به دلیل بی علامت بودن بیماری ایدز از بیماری خود اطلاعی ندارند.

دکتر عباس صداقت روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: حدود ۲۶ هزار بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند اما براساس مدل های ریاضی، برآورد می شود ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز باشند.

وی با بیان اینکه آمارهای ابتلا به ایدز در کشور هر سه ماه یک بار اعلام می شود، اظهار داشت: بیشترین موارد ابتلا به ایدز در کشور ناشی از شیوع آن از طریق اعتیاد تزریقی است و برغم آنکه در دهه گذشته اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده اما همچنان اغلب موارد ایدز از این طریق بروز پیدا می کند.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: با وجودی که سرعت شیوع ایدز از طریق اعتیاد تزریقی کم شده است اما هم اکنون روانگردان ها و شیشه تهدید دیگری برای گسترش ایدز در کشور هستند.

صداقت با اشاره به افزایش شیوع ایدز در بین زنان کشور، گفت: اغلب مبتلایان به بیماری ایدز را جوانان تشکیل می دهند بطوریکه 46.5 درصد از مبتلایان به ایدز در گروه سنی ۲۵ تا ۳۶ سال قرار دارند.

وی یادآور شد: ایدز مشخصه بالینی خاصی ندارد بنابراین ما بر راه های پیشگیری از ایدز به ویژه در میان جوانان تاکید داریم.

در جوامعی مانند ایران به زنان معتاد بیش از مردان انگ می‌زنند

ایلنا: مددکار اجتماعی و محقق در حوزه اعتیاد گفت: زنان دارای سوء مصرف مواد، با مشکلات بیشتر و پیچیده‌تری نسبت به مردان معتاد روبه رو هستند که مددکاران می‌توانند به عنوان یکی از اعضای تیم درمان، در کاهش آسیب‌های این افراد نقش اساسی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "نازنین عین الیقین" با ارایه مقاله خود تحت عنوان "مددکاری اجتماعی در حوزه سلامت زنان و کاهش آسیب معتادان" در همایش دانش اعتیاد، بر ضرورت تحصیل علم و دانش اعتیاد توسط مددکاران و فعالیت بیشتر آنان در این زمینه تاکید کرد.

او افزود: مددکاران ضمن کمک به درمان بیماریهای روانی و جسمی معتادان، می‌توانند در آموزش مهارت‌های زندگی، مهارت‌های ارتباطی و کاهش خشونت و حتی نحوه مراقبت از کودکان زنان معتاد، پیگیری وضعیت مسکن آنان، بازپیوند آنان با خانواده و بازسازی شبکه اجتماعی برای این افراد کمک کنند.

عین الیقین همچنین فراهم آوردن خدمات خاص برای دوران بارداری زنان دارای سوء مصرف مواد، فراهم آوردن خدمات خاص برای مراقبت از کودکان آنان، پیگیری مسایل قانونی و اسناد هویتی و هویت یابی زنان معتاد را از دیگر وظایف مددکاران اجتماعی عنوان کرد.

او افزود: انگ اعتیاد در جوامعی مانند ما، برای زنان بیشتر است درصورتی که اگر اعتیاد، بیماری تلقی می‌شود، نباید بین زن معتاد و مرد معتاد فرقی باشد ضمن آنکه زنان معتاد بیشتر درمعرض خطر خشونت قرار دارند، تن فروشی و انحرافات در میان زنان دارای سوء مصرف مواد، بیشتر است و بیماری‌های جسمی و روانی نیز در میان این زنان و فرزندان آنان بیشتر است.

این مددکار بر نقش مددکاران اجتماعی در کاهش آسیب‌های حوزه اعتیاد تاکید کرد و تامین شرایط امن و عاری از آزار، نظارت بر مراقبت از کودک و نحوه نگهداری از کودک در طول دوره درمان والدین و ایجاد شرایطی آرامش بخش برای تثبیت و به نتیجه رساندن فرآیند بهبودی در افراد معتاد را از وظایف مددکاران ذکر کرد.

به حق چیزهای ندیده و نشنیده!!!!!!!وقتی پای منفعت عده ای در میان باشد.

استاندار سابق مازندران در اظهاراتی عجیب مصرف چند نخ سیگار را در هفته بی ضرر دانست!

به گزارش ایسنا، علی اکبر طاهایی در مراسم بهره برداری از پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی گفت: دخانیات کاربرد گیاهی نیز دارد و حتی توصیه شده هفته‌ای یک یا چند نخ سیگار مصرف شود که این کار اشکالی هم ندارد.

وی با انتقاد از سیاست‌های چند دهه گذشته درحوزه تولید کاشت توتون در استان مازندران گفت:‌این سیاست‌های غلط باعث شد که سطح زیر کشت توتون در مازندران بسیار کاهش یافته و به زیر 20 درصد برسد.

اظهارات طاهایی درحال مطرح شد که وی به تازگی از سوی وزیر کشور از سمت استانداری مازندران برکنار شد.

همچنین محمود کاظم زاده مدیر کل مجتمع دخانیات مازندران نیز با اشاره به مصرف سالانه 65 میلیارد نخ سیگار در ایران گفت:‌ امیدواریم بخشی از محصولات پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی به بازارهای منطقه صادر شود.

وی افزود:‌ فازهای بعدی پروژه مشترک سیگارسازی ایران و کرواسی ظرف چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

به به، چه نمازی*!*

فکرم همه‌جا هست، ولی پیش خدا نیست
سجاده زر دوز که محراب دعا نیست
* *
گفتند سر سجده کجا رفته حواست؟
اندیشه سیال من ـ ای دوست ـ کجا نیست؟*!*
* *
از شدت اخلاص من عالم شده حیران
تعریف نباشد، ابداً قصد ریا نیست*!*
* *
از کمیتِ کار که هر روز سه وعده
از کیفیتش نیز همین بس که قضا نیست
* *
یک‌ذره فقط کُندتر از سرعت نور است
هر رکعتِ من حائز عنوان جهانی‌ست*!*
* *
این سجده سهو است؟ و یا رکعت آخر؟
چندی‌ست که این حافظه در خدمت ما نیست
* *
ای دلبر من! تا غم وام است و تورم
محراب به یاد خم ابروی شما نیست
* *
بی‌دغدغه یک سجده راحت نتوان کرد
تا فکر من از قسط عقب‌مانده جدا نیست
* *
هر سکه که دادند دوتا سکه گرفتند
گفتند که این بهره بانکی‌ست، ربا نیست*!*
* *
از بس‌که پی نیم‌وجب نان حلالیم
در سجده ما رونق اگر هست، صفا نیست
* *
به به، چه نمازی‌ست! همین است که گویند
راه شعرا دور ز راه عرفا نیست