بیانیه تعطیلی کلینیک مددکاری اجتماعی رها


مارا رها کنید در این رنج بی حساب


(بیانیه تعطیلی کلینیک مددکاری اجتماعی رها)


بسم الله العزیز الحکیم


مارا رها کنید در این رنج بی حساب

لطف خدای عزیز و حکیم را منت گزاریم که سفره روزی اش بی منت برای زمینیان گشوده است و باران لطفش بی دریغ بر سر همگان می بارد. هر سنگی که بر راهی نهاده می شود یقینا نه از سر خبث، که ذات اقدسش بی رذیلت است، که از لطف است و نشانه ای برای وجود راهی هموارتر به سوی سعادت.

با احترام به جامعه مددکاران اجتماعی و کلیه فعالان حرفه های یاورانه، بدین وسیله اعلام می داریم که کلینیک مددکاری اجتماعی رها در سال ۹۳ تعطیل خواهد بود و فعالیتی نخواهد داشت. این مجموعه که با مجوزی از سوی اداره کل بهزیستی استان تهران فعالیتش را آغاز کرد، در طول چهار سال حضور خود در عرصه خدمات اجتماعی کوشید تا یک موسسه مدرن، فعال و وفادار به اصول پذیرفته شده جنبشهای انساندوستانه باقی بماند. همه مدیران و همکاران این مجموعه همواره سعی کردند که صادق و سالم کار کنند و آرمانهای انسان مدارانه مددکاری اجتماعی را پیش چشمانشان داشته باشند. این مجموعه پس از چهارسال فعالیت، موفق شده بود محلی برای اشتغال دستکم ۱۰ نفر از تحصیلکردگان مددکاری اجتماعی فراهم کند اما هرگز نخواست سود بیشتر را بهانه ای برای گذشتن از حقوق حقه کسی کند. همکاران رها ضمن برخورداری از به روزترین دانش تعریف شده این حرفه، عاملان بی ادعای خدمات اجتماعی بودند و افتخارشان فراهم کردن خدمات بهینه به مستحقترین اقشار این سرزمین در عین حفظ شأن انسانی آنها بود. باورمان بود که پایبندی به ارزشهای این حرفه که چیزی جز مهمترین ارزشهای یک جامعه انسانی نیست خطوط قرمزمان است و با همین باور همه مسائل و مشکلاتی که نظام فرسوده و سنگین اداره کشور پیش رویمان نهاد تحمل کردیم. اما افسوس که نه یک سازمان صنعتی غیرحرفه ای، که همکاران پرمدعایمان در یک سازمان حمایتی و اجتماعی کمر به انگیزه زدایی بستند و نه همراهمان که بر راهمان ایستادند. افسوس که گویی شعارها زاویه ای غیرقابل انکار با واقعیت ها دارند. تعهدات و قول و قرارها لقلقه زبان اند و وفای به عهد مایه سرافکندگی گروهی از مدیران ماست که کسوت خدمت پوشیده اند اما شأن کسوت نگاه نداشته اند.

امروز در برهه ای از روزگارمان که آسیبها و مسائل اجتماعی و فرهنگی هر روز بزرگتر و ریشه دار تر می شوند برای همه همکاران در کلینیکها و موسسات مددکاری اجتماعی کشور در راه فراهم آوری خدمات اجتماعی آرزوی ثابت قدمی داریم و برای نهادهای اجتماعی و حمایتی بیمار کشور آرزوی سلامت عاجل!

بیان مشروح دلایل بماند برای بعد در فرصتی مناسبتر و فضایی بیحاشیه تر؛ اما در انتهای فعالیت این مجموعه، از کلیه دوستانی که طی دوران چهارساله این مجموعه همراهمان بودند، چه مددکاران اجتماعی ارزشمندی که همکاران اداری مجموعه بودند، چه آنهایی که دوستان ما بودند و حمایت های روانی و اجتماعی را نثارمان کردند، چه آنان که مخاطبین دائمی وبگاه کلینیک بودند و نیز آن دستهء معدود از افرادی که در چارچوب ادارات و سازمانها مختلف، بی نگاه جانبدارانه یا مغرضانه تنها با موازین اخلاقی کار کردند و سعیشان همیشه بر حفظ کرامت انسانها و عدالت بوده و در ساختار سنگین، ناکارآمد و طاقت فرسای اداری کشور سعی می کنند سالم و شریف بمانند سپاس می گزاریم و استواری قدم و سعادت بیش از پیش برایشان آرزومندیم. برای آنهایی هم که خواسته یا ناخواسته با بدعهدی روزگار همنوا و اسیر حب و بغضهای لحظه ای و بنده عاجز نفس اماره شده اند، رهایی و بازگشت به خویشتن آرزو می کنیم.


مدیران کلینیک مددکاری اجتماعی رها

(امیرچرخیان و عباسعلی یزدانی)

 

شفافیت در کنار تدبیر و امید

مرتضی دانائی‌فر* 
 

این روزها بازار ثبت‌نام دوره دوم دریافت یارانه نقدی بسیار داغ است. در کنار آن دولتی‌ها و اقشار مختلف جامعه ازجمله، نخبگان، هنرمندان، ورزشکاران و... تلاش دارند با ارائه پیشنهاداتی در زمینه دریافت خدمات جایگزین و گاه تهدید به جریمه افراد متخلف، افرادی را که نیازی به دریافت یارانه نقدی ندارند، توجیه و ترغیب نمایند تا از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. یکی از این پیشنهادات، اختصاص درآمدهای ناشی از انصراف یارانه‌ها به بخش‌های ضروری و مورد نیاز مردم است. در همین راستا هیات وزیران درمصوبه‌ای که اخیرا درباره شیوه اخذ منابع و مصارف درآمد ناشی از هدفمندی یارانه‌ها داشت، مصارفی را برای این درآمدها مشخص کرد که شهروندان درصورت انصراف از دریافت یارانه نقدی یا تحمل افزایش قیمت حامل‌های انرژی، می توانند از صرف وجوهشان در این موارد مطمئن شوند. به‌عبارت دیگر این مصوبه بخشی از مصارف درآمد هدفمندی را شفاف می‌کند. این مصارف شش‌گانه عبارتند از:

پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی به سرپرستان خانوارهای نیازمند متقاضی.

تأمین امنیت غذایی خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام(ره) و بهزیستی.
-‌تامین یارانه شیر مدارس.

بیمه‌نمودن افراد فاقد بیمه پایه سلامت.

کمک به بخش تولید، بهبود حمل‌ونقل عمومی و بهینه‌سازی مصرف انرژی در واحدهای تولیدی.

کاهش هزینه‌های پرداختی بیماران در پرداخت هزینه‌های تشخیصی، درمانی و بستری.

از ابتدای شروع به کار دولت تاکنون بی‌شک حمایت‌های مردمی بزرگ‌ترین سرمایه دولت در برخورد با مسائل داخلی و خارجی بوده است. مردم در دوران انتخابات و پس از آن همواره نشان داده‌اند که در کنار دولتمردان حضور دارند. این‌بار و در ارتباط با انصراف افرادی که نیازمند دریافت یارانه نقدی نیستند نیز قطعا حسن‌نیت خود را نشان خواهند داد اما در مقابل دولت نیز که با شعار اعتدال، تدبیر و امید توانست مردم را با خود همراه نماید لازم است وظیفه خود را در مقابل مردم انجام داده و دقیقا به مردم بگوید وجوهی که از انصراف آنها جمع می‌شود، صرف چه کارهایی می شود و از نتایج آن در بازه‌های زمانی مختلف و مشخص گزارش کامل و شفافی از اختصاص مبالغ یارانه‌های انصرافی به بخش‌های ضروری و در راستای برداشتن باری از دوش مردم ارائه نماید. بی‌شک ارائه گزارشات شفاف و ملموس در این مورد و سایر فعالیت‌های دولت می‌تواند به افزایش اعتماد اجتماعی نسبت به دولتی که تمام موجودیت و مشروعیت خود را مدیون همین مردم می‌باشد، منجر گردد. از بخش‌های ضروری دیگر علاوه بر مواردی که در جلسه هیات وزیران تصویب گردیده است که دولت می‌تواند این مبالغ را بدان اختصاص دهد، می‌توان به بخش‌های ازدواج و اشتغال جوانان و همچنین توجه ویژه به گسترش نشاط و شادمانی در جامعه اشاره کرد.

مددکار اجتماعی


لینک خبر :  http://armandaily.ir/?News_Id=73700

مراسم تشییع پیکر مارکز

پیکر «گابریل گارسیا مارکز» نویسنده فقید کلمبیایی برنده نوبل ادبیات روز پنج‌شنبه (28 فررودین) در میان انبوه جمعیت هواداران و اصحاب رسانه تشییع شد.

به گزارش ایسنا، ‌خبرگزاری‌های مختلف جهان تصاویری را از مراسم وداع با پیکر «گابو» منتشر کرده‌اند.

این مراسم با حضور صدها خواننده آثار مارکز که گل‌هایی زردرنگ به دست داشتند، صورت گرفت. گل زرد در آثار این برنده‌ نوبل ادبیات نماد عشق ممنوعه به حساب می‌آید.

به گزارش رویترز، مارکز که عنوان بزرگ‌ترین نویسنده‌ ادبیات اسپانیولی‌زبان را یدک می‌کشید، در آخرین سال‌روز تولدش با کتی که یک گل زردرنگ در جیبش قرار داده شده بود، از خانه بیرون آمد و از هوادارن و گزارشگرانی که به دیدارش آمده بودند، ‌تشکر کرد. 


















محکومیت برلسکونی به یک سال کار مجانی در خانه سالمندان

برلسکونی باید هر هفته، نصف روز در مرکز نگهداری از افراد ناتوان و معلول فعالیت و خدمت رسانی رایگان انجام دهد.
دادگاهی در ایتالیا، برلسکونی را به دلیل فرار مالیاتی به انجام فعالیت رایگان در خانه سالمندان محکوم کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری ایتالیا، دادگاه میلانو با صدور حکمی اعلام کرد سیلویو برلسکونی نخست وزیر پیشین این کشور به دلیل فرار مالیاتی به مجازات انجام فعالیت های عام المنفعه به مدت یک سال محکوم می شود.

براساس این خبر، دادگاه با درخواست برلسکونی 77 ساله برای انجام فعالیت های خدمات اجتماعی به جای زندان، موافقت کرده است.
برلسکونی قبل از این متهم شده بود که شرکت های رسانه ای تحت مالکیت اش از پرداخت مالیات خودداری کرده اند.

او همچنین از چهار سال زندان محکوم شده نیز عفو شده است.
دادستانی دادگاه نیز توصیه کرده است با این درخواست برلسکونی موافقت شود.

در صورتی که برلسکونی درخواست انجام فعالیت خدمات اجتماعی عام المنفعه را ارائه نمی کرد می بایست به مدت 4 سال تحت اقامت اجباری (حبس خانگی) قرار می گرفت.
براساس قوانین ایتالیا، به دلیل میزان سن برلسکونی، امکان انتقال وی به زندان وجود ندارد و محکومیت به زندان در این سن، تحت اقامت اجباری قرار می گیرند.

وی قبل از این به مدت سه دوره سمت نخست وزیری ایتالیا را برعهده داشت.
دادگاه هنوز جزئیاتی را درباره شیوه انجام خدمات اجرایی برلسکونی اعلام نکرده است با این حال گزارش های مطبوعاتی که قبل از این منتشر شده اند حکایت از آن دارند که برلسکونی باید هر هفته، نصف روز در مرکز نگهداری از افراد ناتوان و معلول فعالیت و خدمت رسانی رایگان انجام دهد.

برلسکونی سیاستمدار ، فعال اقتصادی و ثروتمند ایتالیایی است. او علاوه بر ریاست یک حزب سیاسی، مالکیت باشگاه فوتبال میلان و مجموعه ای از موسسه های رسانه ای را در اختیار دارد.
قبل از این مجله فوربس آمریکا، برلسکونی را با 9 میلیارد دلار سرمایه، در رتبه 74 ثروتمندترین افراد جهان معرفی کرده بود.

بازار کار

مددکارخانم جهت کاردرکلینیک 

 مددکارخانم جهت کار در کلینیک  مددکاری واقع درشرق تهران , با سابقه کار
77118174

چگونه در دام مامورنما نیافتیم؟

معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی پیرامون عدم سرقت تحت پوشش مامور را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با انتشار قسمتی از پرونده‌های واقعی به ارائه توصیه‌های پرداخته است که بر این اساس آمده است که مرد میان‌سالی با مراجعه به یکی از پایگاه‌های آگاهی، افسران آگاهی را در جریان وقوع یک فقره سرقت توسط تعدادی مامورنما قرار داد. وی در خصوص نحوه سرقت گفت: من طلاسازم؛ روز گذشته سه مرد با لباس فرم نیروی انتظامی و تحت عنوان ماموران مبارزه با مفاسد اجتماعی، به منزلم مراجعه کردند و خیلی گذرا و سریع برگه‌ای را نشانم دادند که مدعی بودند مجوز قضایی است و سپس برای بازرسی، وارد منزل شدند.

یکی از این افراد به بهانه دیدن پشت‌بام و بررسی وجود دیش ماهواره مرا به پشت‌بام منزل کشاند.

این در حالی بود که دو مامور دیگر دیگر به بهانه وجود مواد مخدر و مشروبات الکلی به جست‌وجوی داخل منزل پرداختند و پس از مدتی، ماموران با اعلام ارتکاب جرم از سوی من و جمع‌آوری تجهیزات ماهواره، منزلم را ترک کردند. اما پس از خروج این افراد متوجه شدم که مقدار زیادی طلا و وجوه نقد از کمدم به سرقت رفته است. با وصول شکایات دیگر از سوی شهروندانی که به شیوه مشابه در منزل یا محل کار خود مورد سرقت قرار گرفته بودند یا حین بازرسی بدنی در معابر، وجوه نقد یا اشیای گرانبهایشان از کیف یا خودروی آنها به سرقت رفته بود، مصاحبه با مالباختگان و چهره‌نگاری از مامورنماها انجام شد؛ بدین ترتیب احتمال انجام تمامی سرقت‌ها توسط یک باند قوت گرفت و پلیس تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرد.

پس از چند روز ردپای متهم اصلی پرونده در یکی از شهرک‌های حومه شهر شناسایی شد و عوامل پلیس آگاهی پس از دریافت دستور قضایی وی را دستگیر کردند. با اعتراف متهم، چهار همدست دیگرش نیز دستگیر شدند و به بازداشتگاه انتقال یافتند. در بازرسی از منزل متهمان، یک قبضه کلت کمری، سه دستبند، یک دستگاه بی‌سیم دستی، چند دست لباس کامل نیروی انتظامی به همراه پوتین و مقادیر قابل توجهی پول و طلاق سرقتی کشف شد. با خواندن این پرونده باید از خود پرسید که چرا سرقت تحت پوشش مامور اتفاق می‌افتد؟

می‌توان از عوامل زمینه‌ساز اصلی وقوع این جرم به عدم آشنایی افراد با حقوق شهروندی خود و تسلیم شدن بی‌قید و شرط در برابر مامورنماها، غفلت و سهل‌انگاری شهروندان در احراز هویت افراد مدعی مامور پلیس بود و دستپاچگی و فقدان تمرکز افراد در مواجهه با ایراد اتهام از سوی مامورنماها اشاره کرد.

از بروز اتفاق جلوگیری کنید با:

چنانچه فرد یا افرادی که خود را مامور سازمان‌های نظامی یا انتظامی معرفی می‌کنند، تقاضای بازرسی شما را داشتند، حتما از مامور بودن آنها اطمینان حاصل کنید؛ سارقان مامورنما به دلیل تجربه مجرمانه و با استفاده از تجهیزات قلابی، از سهل‌انگاری، غفلت و عدم مهارت شهروندان در تشخیص ماموران واقعی از افراد متقلب سوء استفاده می‌کنند و مرتکب سرقت می‌شوند.

برابر دستورالعمل رسمی نیروی انتظامی، کلیه ماموران این نیرو، چه با لباس نظامی و چه با لباس شخصی، حتی بدون درخواست فردی که مورد بازرسی قرار می‌گیرد، مکلف به ارائه نشان و کارت شناسایی خود هستند. در صورتی که فرد مدعی کارتی ارائه نکرد، باید از وی بخواهید این کار را انجام دهد و بدانید که این امر کاملا قانونی و از حقوق مسلم شهروندان است.

در صورت ارائه کارت نیز بدون تعجیل و با دقت آن را بررسی کنید؛ زیرا بعضی از سارقان حرفه‌ای ممکن است کارت شناسایی جعلی داشته باشند؛ اما اگر دقت کنید، تفاوت آنها با کارت‌های واقعی مشهود است.

در بسیاری از موارد که سارقان کارت یا حکم جعلی به همراه دارند، آن را خیلی سریع نشان می‌دهند و به فرد اجازه نمی‌دهند آن را بخواند یا کنترل کند. این افراد معمولا به صرف برخورداری از مهارت‌های کلامی و شناخت روحیات مخاطبان خود و با ایجاد اضطراب در آنان، افراد را به مامور بودن خود قانع می‌کنند.

اگر فرد مدعی اصرار زیادی بر مامور بودن خود دارد و مثلا اسلحه خود را جایی قرار داده است که حتما دیده شود، اما به هیچ عنوان حاضر به اثبات هویت خود و ارائه کارت شناسایی معتبر نیست، فورا با پلیس 110 تماس بگیرید و مشخصات فرد مدعی را اعلام کنید. موارد این چنین به فوریت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

بدون احراز هویت، درب منازل و خودروهایتان را به روی هر فردی که خود را مامور نیروی انتظامی معرفی می‌کند، باز نکنید و اجازه ندهید هر کسی به حریم شخصی شما وارد شود؛ ماموران نیروی انتظامی برای ورود به منزل باید حکم قضایی ارائه کنند.

توجه داشته باشید که درخواست ماموران نیروی انتظامی در وهله اول، احراز هویت افراد است که برای آگاهی از آن، ابتدا کارت شناسایی آنان را درخواست می‌کنند، نه کیف یا سوئیچ خودرویشان را؛ بنابراین به نوع درخواست مامور توجه کنید و مراقب افرادی که تحت عنوان مامور پلیس از ابتدا قصد کنترل چک پول و اشیای خریداری شده با ارزش شما را دارند، باشید.

در صورتی که فرد مدعی از شما درخواست کرد تا پیاده همراه او بروید، با رعایت ادب بخواهید صبر کند تا خودروی گشت کلانتری در محل حضور پیدا کند؛ اگر فرد واقعا مامور نباشد، از این کار امتناع خواهد کرد.

اگر در یک بازرسی خیابانی از سوی افرادی با لباس نیروی انتظامی سوار بر یک خودروی شخصی (که شاید حتی یک برچسب موقت نیروی انتظامی بر روی در و یک چراغ گردان متحرک و موقت بر روی سقف دارد)، مشاهده کردید که: راننده خودرو را روشن و در حالت آماده برای فرار نگه داشته است، فردی که بر روی صندولی عقب نشسته، طوری روی صورتش را پوشانده که شناسایی نشود و ماموری که ظاهرا سِمَت ارشد را دارد، به جای اینکه از خودرو پیاده شود و به سمت شما بیاید، از شما می‌خواهد نزد وی بروید، به شدت هوشیار باشید و تسلیم نشوید.

شیوه کار عده‌ای از سارقان این است که با وارد کردن یک اتهام (نظیر حمل مواد مخدر، رابطه نامشروع، اعتیاد و ...) باعث آشفتگی طعمه خود می‌گردند، سپس نزدیکشان می‌آیند یا می‌خواهند آنان را همراه خود ببرند و در موقع مناسب اقدام به سرقت می‌کنند؛ بنابراین اگر به خود اطمینان دارید و اتهام آنها را واهی می‌دانید، به مامور بودن آنها شک کنید و به هیچ وجه به خواسته‌شان، به ویژه در خصوص تحویل کیف و اموال قیمتی و سوئیچ خودرو تن در ندهید.

حتی اگر اتهامی که به شما زده می‌شود، حقیقت دارد، ابتدا از مامور بودن فرد مطمئن شوید؛ چرا که خطر افتادن در دام سارقان، بسیار بیشتر از این است که موضوع اتهام توسط پلیس واقعی بررسی شود.

اگر به تازگی از بانک یا سایر مراکز مالی بیرون آمده‌اید و مقدار زیادی پول نقد یا اسناد و اموال با ارزش دیگری را به همراه دارید و فردی با لباس مامور نیروی انتظامی به شما اتهامی را وارد می‌کند، هوشیار باشید و به دقت موارد ایمنی را رعایت کنید؛‌ زیرا احتمالا با باندی از سارقان مواجهید که به شیوه زاغ‌زنی از بانک تعقیبتان کرده‌اند و از وجود نقدینگی و اموال با ارزش نزد شما مطلعند.

هنگام رفتن به مسافرت‌های خارجی یا موقع بازگشت و در صورت به همراه داشتن ارز با اموال قیمتی، اگر در بزرگراه مسیر فرودگاه از سوی سرنشینان خودروهایی غیر از خودروهای کاملا رسمی پلیس به شما دستور ایست داده شود، به هیچ وجه توقف نکنید و با پلیس 110 تماس بگیرید.

افرادی که سال‌ها دور از ایران بوده‌اند، بیشتر طعمه سارقان می‌شوند؛ این افراد باید مطلع باشند که در سیستم پلیس کشور، گشت بزرگراه، جز برای رسیدگی به تخلفات رانندگی، وجود ندارد و در صورت وجود مشکل، پلیس فرودگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

در جرایم رانندگی سبک، کارکنان نیروی انتظامی برای انتقال خودروی افراد به مراکز مورد نظر، خودرو را با خود فرد به همراه یک مامور منتقل می‌کنند. اگر فرد مدعی، دستور انتقال خودروی شما به پارکینگ را بدون شما صادر کرد، به مامور بودن او شک کنید.

در صورتی که به مامور بودن فرد شک دارید، اجازه ندهید سوار خودروی شما شود و درخواست او را برای انتقال خودرویتان به پارکینگ نیروی انتظامی نیز نپذیرید؛ بلکه بخواهید تا حتما گشت کلانتری در محل حضور یابد.

ماموران نیروی انتظامی ملبس به لباس فرم هیچ‌گاه با خودروی شخصی به ماموریت نمی‌روند. گروهی از پلیس‌های تخصصی نیز که گاهی از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، لباس فرم به تن ندارند. در صورت وجود این موارد تناقض، ادعای افراد مبنی بر مامور بودن، کذب است.

گشت‌های نیروی انتظامی حتما با خودروی رسمی پلیس تردد می‌کنند؛ غیر از پلیس بزرگراه‌ها که ماموریت این گشت‌ها نیز فقط رسیدگی به تخلفات رانندگی است و در هنگام انجام وظیفه هم تنها گواهینامه و مدارک ماشین را از شما درخواست می‌کنند. وارد کردن هر اتهام دیگری غیر از این گونه موارد، باید ظن شما را برانگیزد.

مرعوب شگردهای گوناگون سارقانی که در پوشش ماموران نیروی انتظامی به شما نزدیک می‌شوند، نشوید.

بعضی از سارقان با بررسی سوابق شما و جست‌وجوی قبلی، اطلاعاتی در مورد شما کسب می‌کنند و هنگامی که قصد سرقت از شما را دارند، برای جلب اطمینان شما یا ترساندنتان، این اطلاعات را بیان می‌کنند؛ فریب این افراد را نخورید.

در صورتی که فرد مدعی در برابر درخواست شما مبنی بر ارائه کارت شناسایی، تحکم کرد یا برخورد لفظی شدیدی کرد، خونسردی خود را حفظ کنید و بر این حق قانونی خود پافشاری کنید.

برای اینکه مورد سوء استفاده سارقان قرار نگیرند، با روند بازرسی ماموران انتظامی از منازل، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و ... آشنا شوید:

ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم قضایی، پس از ورود به منزل افراد، در صورتی که به دنبال متهمی باشند، ابتدا وی را دستگیر می‌کنند، سپس بازرسی از منزل را شروع می‌کنند. در بازرسی منازل به صورت قانونی و متعارف، پلیس حتما از صاحبخانه می‌خواهد در تمام مراحل بازرسی از همه بخش‌ها حضور داشته باشد تا شبهه‌ای ایجاد نشود. بازرسی به صورت منظم انجام می‌شود؛ یعنی از یک نقطه شروع و در نقطه دیگری ختم می‌شود. پس از پایان بازرسی، صورتجلسه دقیقی با ذکر جزئیات از هنگام ورود تا پایان بازرسی در حضور صاحبخانه تنظیم می‌شود؛ اگر ضبط اموال و اجناس ضرورت داشته باشد، به دقت در این صورتجلسه ذکر می‌شود.

ماموران قبل از مراجعه به منزل شهروندان، به کلانتری محل اطلاع می‌دهند که برای بازرسی به حوزه استحفاظی آنها می‌روند؛ بنابراین اگر اعضای خانواده و نزدیکان شما پرونده‌ای در حال بررسی در مراجع قضایی ندارند و به هر شکل اصل موضوع بررسی برایتان ابهام‌آور است، از کلانتری محل و پلیس 110 استعلام کنید. در صورتی که این افراد از انجام تماس ممانعت کردند، حتما به مامور بودن آنها شک کنید و حتی از همسایه‌ها کمک بخواهید.

اگر فرد مدعی، برای بازرسی به تنهایی به اتاقی وارد شد و با توسل به بهانه‌های گوناگون به شما اجازه حضور در محل را نداد، در مامور بودن وی تردید کنید.

ممکن است این افراد هنگام ترک منزل، بخواهند مقداری از اموال شما را با خود ببرند، به ویژه اگر اموال باارزش باشد و به شما اعلام کنند که بعدا به کلانتری یا آگاهی مراجعه کنید، از آنان بخواهید که برای پیگیری موضوع همراهشان بروید؛ حتما فرد دیگری را هم همراه خود ببرید.

اگر در هنگام بازرسی به هر دلیلی به مامور بودن افراد شک کردید، فورا با پلیس 110 تماس بگیرید.

در هر حال به یاد داشته باشید که حفظ جان از حفظ مال مهمتر است؛ اگر ممکن است جانتان به خطر بیافتد، با سارقان مقابله نکنید.

در صورت وقوع چه باید بکنید؟

1 - خونسردی خود را حفظ کنید.

2 - با پلیس 110 تماس بگیرید یا به کلانتری محل وقوع جرم اطلاع دهید، زیرا تشکیل پرونده با گزارش کلانتری و بازدید از محل انجام می‌شود.

3 - کلیه اطلاعات خود درباره نحوه وقوع سرقت و مشخصات سارق را در اختیار ماموران پلیس قرار دهید.

مردان به چکاپ‌های پزشکی بیشتر اهمیت بدهند

جام جم - آیا تاکنون به این مساله توجه کرده‌اید که هر چقدر زنان به سلامت خود اهمیت می‌دهند، مردان نسبت به سلامت‌شان سهل‌انگار و بی‌توجهند؟ 
 حتی به احتمال زیاد شما در اطرافیان خود مردان زیادی را دیده اید که وقتی بیمار می شوند، به پزشک مراجعه نمی کنند یا زمانی مراجعه می کنند که بیماری شان شدید شده است. در حالی که بسیاری از بیماری ها، حتی سرطان های مردانه در صورت تشخیص بموقع، قابل کنترل و درمان است و اینجاست که اهمیت توجه به چکاپ و بررسی های مرتب پزشکی از سوی مردان بیشتر می شود. 
 
اما از مهم ترین چکاپ های پزشکی در مردان، آزمایش های کنترلی سیستم قلبی و عروقی است.تا جایی که دکتر ناصر علی حجتی، فوق تخصص قلب و عروق در گفت وگو با جام جم با اعتقاد به این که آزمایش ها و چکاپ ها نه با هدف داشتن قلب سالم بلکه به دلیل پیشگیری از بروز بیماری ها انجام می شود، می گوید: از این رو برای پیشگیری از بیماری های قلبی، برای مردان از چهل سالگی و برای زنان از چهل و پنج سالگی انجام چکاپ ها و آزمایش هایی برای محافظت از قلب توصیه می شود. 
 
وی می افزاید: برای غربالگری و چکاپ بیماری های قلبی و عروقی، شرح حال، معاینه فیزیکی، رادیوگرافی، عکس ساده قفسه سینه و نوار پایه از اقدامات اولیه است. به این موارد باید آزمایش خون برای اندازه گیری میزان کلسترول و تری گلیسیرید خون نیز اضافه شود. 
 
وی با بیان این که آزمایش ها و تست های تخصصی تر برحسب مورد و در صورت علامتدار بودن برای بیمار درخواست می شود، توضیح می دهد: اگر در معاینه بالینی به نفع نارسایی قلب یا مشکلات دریچه ای علائمی یافت شود در این صورت تست های تخصصی تری چون تست ورزش یا تست ورزش با تالیوم و سرانجام آنژیوگرافی انجام می شود. ناگفته نماند که مردان نباید هر نوع تنگی نفس دور از انتظار، درد قفسه سینه و خستگی زودتر از انتظار را که می تواند به علت اختلال در گردش خون سینه باشد، نادیده بگیرند و در صورت مشاهده این علائم در هر سنی باید به پزشک مراجعه کنند.
 
البته وجود بیماری های قلبی در سابقه خانوادگی و ابتلا به دیابت و چربی خون بالا از علل درخواست تست ها و چکاپ ها در سنین جوانی است. 
 
چکاپ کلیه و سیستم ادراری 
 
بسیاری از مردان از مشکلات ادراری خود خجالت می کشند، در حالی که این مشکل آنها خیلی سریع قابل درمان است. حتی بررسی ها نشان می دهد که برخی از ترس این که ممکن است علائم بیماری شان حاکی از ابتلا به بیماری های خطرناک باشد از مراجعه به پزشک طفره می روند. در صورتی که بسیاری از مشکلات ادراری جدی نیست یا دست کم در صورت تشخیص زودرس، جدی نمی شود. 
 
دکتر عباس بصیری، جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری در گفت وگو با جام جم با تاکید بر این که سنگ های ادراری از شایع ترین بیماری های دستگاه ادراری در ایرانیان است، می افزاید: البته سابقه خانوادگی از عوامل خطر برای سنگ سازی است. در این صورت، شانس بروز سنگ، حتی در سنین کم نیز وجود دارد. البته عوامل محیطی و خانوادگی هم در میزان بروز سنگ های دستگاه ادراری بی تأثیر نیست. همچنین افرادی که شغل بی تحرکی دارند و اغلب نشسته اند، افراد چاق و مبتلایان به پرفشاری خون،بیشتر در معرض سنگ های دستگاه ادراری هستند. البته خطر سنگ سازی از سی سالگی به بعد در افراد افزایش می یابد از این رو برای چکاپ و شناسایی زودهنگام، انجام سونوگرافی و آزمایش ادرار از نظر وجود خون در ادرار توصیه می شود. 
 
مردان، متوجه خطر سرطان پروستات باشند 
 
پروستات از بیماری های شایع در مردان است. در واقع، پروستانیت در سنین جوانی به معنای التهاب و عفونت غده پروستات است که می تواند سبب تکرر ادرار، درد زیر شکم و درد در ناحیه جلوی مقعد شود. وی با بیان این که 10 درصد بزرگی های پروستات از نوع بدخیم (سرطانی) است، می افزاید: در بسیاری از موارد، سرطان پروستات علامتی ندارد چون ضایعات بدخیم پروستات در بخش محیطی و دور از مجراست و به مجرای ادراری فشاری وارد نمی کند. از این رو برای شناسایی و تشخیص زودهنگام سرطان پروستات توصیه می شود که افراد در پنجاه سالگی تست خونی PSA (اندازه گیری غلظت PSA در خون) را انجام دهند که تا 80 درصد موارد، قدرت پیش بینی دارد.اما در افرادی با سابقه فامیلی مثبت در ابتلا به سرطان پروستات، توصیه می شود این تست همراه معاینات لازم در چهل سالگی انجام شود. 
 
سرطان مثانه، قابل شناسایی و درمان 
 
سرطان مثانه نیز چهارمین سرطان شایع در ایران است. البته این سرطان بمراتب خطرناک تر و کشنده تر از سرطان پروستات است، چون پیشرونده است و خطر جانی زیادی برای بیمار دارد. 
 
دکتر بصیری با تاکید بر این که وجود ناگهانی و بدون علت خون در ادرار از مهم ترین علائم سرطان مثانه است، می گوید: مشاهده خون در ادرار می تواند نخستین علامت تشخیصی سرطان مثانه باشد. البته همچون سرطان پروستات، نشانگرهای خاصی برای تشخیص سریع و دقیق سرطان مثانه در افرادی که علائم مشکوکی را در خود ببینند، وجود دارد.
 
اهمیت معاینه بیضه ها 
 
گرچه سرطان بیضه نسبت به سرطان دیگر بخش های دستگاه ادراری تناسلی مردان، شیوع کمتری دارد، اما این سرطان دو مشخصه مهم دارد؛ این که بسرعت پیشرفت می کند و به درمان نیز بسرعت پاسخ می دهد. 
 
دکتر بصیری با بیان این که قبل از ده سالگی و نیز سی تا چهل سالگی، دو رده سنی برای بروز سرطان بیضه است، می گوید: بزرگ ترین و مهم ترین علامت سرطان بیضه، بزرگی، درد و تورم است. از این رو معاینه بیضه ها از سنین نوجوانی به بعد، از سوی خود افراد ضروری است. البته سونوگرافی بیشترین کمک را به تشخیص این بیماری می کند و می تواند غده سرطانی و بدخیم را از کیست یا آبسه تشخیص دهد. 
 
اطمینان از سلامت جنسی 
 
منظور از سلامت جنسی عبارت است از رفتار جنسی مناسب که به بقای نسل و آرامش فکری زوجین منجر می شود و در سایه آن زن و مرد، رفتار اجتماعی بهتری دارند و حتی میزان اعتماد به نفس و تمرکز فکری شان نیز افزایش می یابد. 
 
دکتر فریدون خیام فر، جراح و متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار با اشاره به برخی از بیماری های جنسی مردان از جمله انزال زودرس، کاهش توانایی جنسی و حتی انحنای عضو جنسی می گوید: جدای از مراقبت های بهداشتی ضروری برای پیشگیری از بیماری عفونی یا ویروسی که سلامت جنسی را به خطر می اندازد، انجام یکسری چکاپ های هورمونی، کلینیکی و روانشناختی در مواردی که شخص با اختلالاتی از جمله کاهش میل جنسی روبه رو می شود، ضروری است. 
 
چکاپ دستگاه گوارش در مردان 
 
دکتر ناصر ابراهیمی دریانی، متخصص داخلی و فوق تخصص کبد و گوارش به منظور پیشگیری از بروز بیماری های گوارشی توصیه می کند: افراد بالای 50 سال به طور سالانه و در صورت نیاز هر شش ماه یکبار باید در سه نوبت از نظر وجود خون مخفی در مدفوع آزمایش شوند. البته این نوع آزمایش ها برای زنان و مردان ضروری است، اما نباید فراموش کرد که بدخیمی های دستگاه گوارش در مردان شایع تر از زنان است. 
 
کم خونی مردان را جدی بگیرید 
 
دکتر ابراهیمی دریانی می کند: از دیگر چکاپ های ضروری برای افراد درخواست آزمایش ساده CBC برای شناسایی آنمی (کم خونی) است. فراموش نکنید چنانچه فردی به کم خونی مبتلاست نباید خودسرانه به مصرف قرص آهن مبادرت کند و نباید کم خونی را دست کم بگیرد بلکه باید علت این مشکل را شناسایی و برطرف کند. نکته مهم آن است که کم خونی در مردان را نسبت به زنان باید جدی تر تلقی کرد، زیرا کم خونی مردان از چهل سالگی به بعد جنبه پاتولوژیک یا بیمارگونه پیدا می کند. 
 
کولونوسکوپی سالانه پس از 50 سالگی 
 
خوب است بدانید که با تغییر رژیم غذایی ایرانیان به سمت کشورهای غربی، میزان بروز سرطان کولون نسبت به گذشته افزایش یافته است، تا جایی که امروزه تاکید می شود کسانی که سابقه ابتلا به سرطان روده بزرگ در بستگان و اقوام درجه یک خود را دارند ده سال زودتر از سن ابتلای آنها تست های تشخیصی این بیماری را انجام دهند. 
 
دکتر دریانی با تاکید بر این که به کمک کولونوسکوپی می توان طول روده بزرگ (کولون) را دید، می گوید: منشأ 99 درصد سرطان های روده بزرگ، پولیپ روده است که اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود می توان با برداشتن پولیپ از ایجاد و پیشرفت سرطان جلوگیری کرد. 
 
تست های کبدی را کم اهمیت نشمرید 
 
کبد چرب به عنوان یکی از معضلات دنیای کنونی شناخته می شود. بویژه دیابتی ها، افرادی که چربی خون بالا دارند و افراد چاق، بویژه با چاقی شکمی، بیشتر در معرض ابتلا به کبد چرب هستند. 
 
با وجود این دکتر دریانی تاکید می کند: انجام تست های کبدی نظیر اندازه گیری آنزیم های کبدی و سونوگرافی شکمی برای افراد پرخطر در هر سنی توصیه می شود. چون کبد چرب اغلب بدون علامت است و مثل بمب ساعتی عمل می کند یا یعنی بتدریج با درد و زردی تظاهر می کند. 
 
وی چکاپ و بررسی معده را نیز از نظر وجود میکروب هلیکوباکتری پیلوری در هر سنی ضروری دانسته و می گوید: البته برای بررسی وجود این میکروب، تست تنفسی، آزمایش مدفوع یا آندوسکوپی انجام می شود و تست های خونی ارزشی ندارد.

دیه‌ جوان محکوم به اعدام تامین شد (+عکس)

در نمایش همت عالی فیلم‌سینمایی «خط ویژه» و با همت سینماگران، دیه‌ی جوان محکوم به اعدام به طور کامل تامین شد و این دیه از سوی خانواده مقتول برای ساخت یک مدرسه در مناطق فقیرنشین هزینه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، در مراسمی که شامگاه (16 فروردین ماه) با استقبال هنرمندان، بازیگران‌ و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد؛ در سانس نخست بیش از 500 نفر و در سانس دوم 200 نفر در این مراسم همت عالی شرکت کرده و در چندین نوبت هم پول‌هایی برای کمک به تامین دیه این جوان محکوم به اعدام جمع‌آوری شد.

در این مراسم که در تالار «ایوان شمس» برگزار شد، حاضران برای حضور در نمایش فیلم «خط ویژه» بلیت‌هایی را با قیمت 20 تا 50 هزار تومان خریداری کردند.

پس از این مرحله و در داخل سالن نیز با صحبت‌های جمعی از هنرمندان از جمله رخشان بنی‌اعتماد، مصطفی زمانی و... مبنی بر تقدیر از این اقدام و کافی نبودن پول‌های جمع شده، مجددا مبالغی جمع آوری شد و در نوبت سوم نیز پس از خروج از سالن، علاقمندان مبالغ دیگری را در اختیار برگزارکنندگان گذاشتند که در نهایت حدود 150 میلیون تومان برای دیه‌ی این جوان، جمع‌آوری شد.

براساس اطلاعات خبرنگار ایسنا‌ تاکنون مبلغ 262 میلیون تومان از دیه 300میلیون تومانی جوان 27 ساله محکوم به اعدام که به گفته تهیه‌کننده «خط ویژه» از سوی قوه قضاییه به عوامل این فیلم معرفی شده، فراهم شده است و مهندس سلیمانی ‌(مدیرعامل شرکت مواد غذایی کاله) قول تامین 38 میلیون باقیمانده از این دیه را داده است. بخشی از دیه جمع‌آوری شده به همت حسین هدایتی (رییس اسبق هیات مدیره باشگاه پرسپولیس) بوده است.

اما نکته قابل توجه درباره این حرکت خیرخواهانه این است که خانواده مقتول علاوه بر بیان اینکه برای آزادی جوان محکوم به اعدام رضایت خواهند داد، گفته‌اند که پول دیه‌ی جمع شده را برای ساخت یک مدرسه در یک منطقه فقیرنشین هزینه می‌کنند.

مراسم همت عالی «خط ویژه»/عکاس: میلاد بهشتی

منصور لشگری‌قوچانی (تهیه‌کننده «خط ویژه») که این مراسم همت عالی با پیگیری‌های او برگزار می‌شد، هنگام حضور روی سن در این‌باره گفت: وقتی خودم را جای خانواده مقتول می‌گذارم، اشک در چشمانم جمع می‌شود. وقتی خودم را جای خانواده مجرم که فرزندشان هفت سال از سن 19 سالگی در زندان بوده می‌گذارم، اشکِ حزن در چشمانم جمع می‌شود. اما حالا که همت شما را برای التیام بخشیدن به زخم‌های این دو خانواده می‌بینم، اشک شوق در چشمانم جمع می‌شود. اجازه دهید این خبر خوب را بدهم که خانواده مقتول مبلغ اهدایی را خرج ساخت مدرسه در همان منطقه محروم به یاد فرزندشان خواهند کرد و خدا را شاکریم که وسیله امر خیر شدیم.

در این مراسم خیریه، علاوه بر تمامی بازیگران و عوامل فیلم سینمایی «خط ویژه»، هنرمندان چون رخشان بنی‌اعتماد،‌ تهمینه میلانی‌، رضا عطاران،‌ امیررضا خادم‌، حسین هدایتی‌، علی سرتیپی‌، مرتضی شایسته‌، بهاره رهنما،‌ هنگامه قاضیانی‌، پیمان قاسم‌خانی‌، بهاران بنی‌احمدی‌، مجیدصالحی‌، علی صالحی‌، علیرضا زرین‌دست‌، محسن افشانی‌، میثم کائد‌، مائده طهماسبی‌، هانیه توسلی‌، پریناز ایزدیار‌، هومن سیدی‌، محسن کیایی‌،حسین طائب (مجری برنامه)، محسن افشانی، علیرضا میرآقا، فرزند شهید همت، فرزند شهید کشوری‌ و ... حضور داشتند. 















30 ویژگی یک شهروند متمدن

دکتر محمود سریع القلم نوشت: شهروند متمدن کسی است که: 

1. به شهروندان عادی بیشتر احترام بگذارد تا کسانی که پست و مقام دارند؛

2. بتواند سی صفحه در مورد خود، روحیات و افکار خود بدون حتی یک جمله تکراری بنویسد؛

3. برای خود به وسعت جهان، احترام قائل باشد؛

4. در روز حداقل پانزده دقیقه برای شناخت خود وقت بگذارد؛

5. از کسی سؤال خصوصی نپرسد؛

6. برای هر سؤالی، چندین پاسخ متفاوت قائل باشد؛

7. اختلاف خود با دیگران را با گفت وگو حل کند؛

8. مبنای قضاوت در مورد انسان ها: 95 درصد باطن و عمل آن ها، 5 درصد، ظاهرشان؛

9. انتظارات خود را از دیگران به حداقل برساند. با توانایی های خود زندگی کند؛

10. راست گویی و درست کاری را نه صرفاً یک فضیلت فردی بلکه استوانه آفرینش بداند؛

11. برای کل جامعه و آینده آن تلاش کند و نه صرفا در گروه و اطرافیان خود؛

12. در روز پانزده دقیقه با گُل و گیاه وقت بگذراند و رنگ ها را تقدیر کند تا بلکه قدری از قدرت، سیاست، پول و خودنمایی فاصله گیرد؛

13. در صف خودپرداز بانک، یک متر از کسی که مشغول کار بانکی است فاصله بگیرد؛

14. با عذرخواهی، فضای تنش ها را تخفیف دهد؛

15. از نیاز به نمایش، عبور کرده باشد؛

16. اگر می خواهد ثروتمند شود، نهاد های دولتی و حکومتی را ترک کند؛

17. بر کسانی که با او تفاوت فکری و سلیقه ای دارند، القاب نگذارد؛

18. در زندگی اجتماعی و سیاسی: 95 درصد فکر و مطالعه و استدلال، 5 درصد حس، شایعات و فضاها؛

19. تا بتواند در رانندگی بوق نزند؛

20. به گونه ای رفتار کند که صاحبان قدرت سراغ او بیایند و نه بالعکس؛

21. بخش مهمی از زندگی خود را برای بجا گذاشتن میراثی ارزشمند برای جامعه، طراحی کند؛

22. هنگام به کارانداختن برف پاک کن ها برای شستشوی شیشه ها، اتوموبیل های اطراف را کثیف نکند؛

23. برای هر انسانی، مستقل از اینکه چه فکری دارد و به کدام گروه تعلق دارد، ارزش انسانی قائل باشد؛

24. از دوستی ها و به خصوص حلقه اول دوستان خود، مانند گُل مراقبت کند؛

25. حداقل در دو کار گروهی به طور دائمی، برای فرونشاندن منیت های خود، مشارکت کند؛

26. اعتبار فکری افراد را در متون قابل اتکایی که تولید کرده اند، بداند؛

27. وارد شبکه ذهنی منتقدین خود شود تا جهان آن ها را بهتر درک کند؛

28. در رفتار اجتماعی و اخلاق فردی، قابل پیش بینی باشد؛

29. به هیچ فرد، گروه و ملتی دشنام ندهد. با مخالفین خود، حقوقی رفتار کند؛

30. شأن و منزلت خود را به مراتب بالاتر از کسانی بداند که پست و مقام و منصب دارند.

منبع: بانکی دات آی آر