نقش توالت‌ها در حفظ سلامت مردم جهان

دستشویی، توالت، سرویس بهداشتی یا هر نام دیگری که برای این تاسیسات می گذارید هرچند به ظاهر یکی از پیش‌پا افتاده‌ترین موضوعات زندگی انسان به نظر می‌آیند اما نقش مهمی در حفظ سلامت جامعه جهانی ایفا می‌کند. 
 
به گزارش ایسنا در گزارش اخیر بانک جهانی و یونیسف به مناسب روز جهانی توالت منتشر شد در حالی‌ که بیش از یک سوم جمعیت جهان از دسترسی به سرویس بهداشتی محروم هستند این احتمال وجود دارد که شرایط فوق از این هم وخیم‌تر شود. 
 
به گزارش لایوساینس، در تحلیل‌های آماری اخیر پیش‌بینی شده است که جمعیت جهان در سال 2100 میلادی به 11 میلیارد نفر می‌رسد و به این ترتیب دسترسی به سرویس‌های بهداشتی مناسب و نقش آنها در حفظ سلامت بشر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. 
 
در این گزارش تاکید شده است که امکان دسترسی به سرویس بهداشتی برای تمام مردم دنیا از جنبه‌های مختلف شامل مقابله با بیماری‌ها و تقویت آموزش‌های بهداشتی و اجتماعی، زندگی و وضعیت سلامت مردم جهان را به شیوه‌های مختلف تحت تاثیر قرار می‌دهد که مهمترین آنها عبارتند از: 
 
- حفظ سلامت بشر: عدم دفع مناسب فضولات انسانی عامل بروز بیماری‌های کشنده‌ در انسان‌ها است. عدم دسترسی به سرویس بهداشتی موجب می‌شود مردم برای رفع نیاز خود از فضاهای باز اطراف محل زندگی‌شان و یا فضاهای نزدیک منابع آبی همچون رودخانه‌ها استفاده کنند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت در هر دقیقه حدود 1.1 میلیون لیتر از این فاضلاب وارد رود «گنگ» در هند می‌شود. 
 
مصرف آب آلوده موجب بروز بیماری‌های اسهالی همچون وبا می‌شود که افراد بسیاری به آن مبتلا می‌شوند. در سال 2012 میلادی بارندگی شدید در «گینه» و «سیرالئون» موجب جاری شدن سیل و شیوع گسترده بیماری وبا شد که بیش از 392 قربانی گرفت و دست‌کم 25 هزار نفر را بیمار کرد. 
 
در عین حال بیماری‌های ناشی از عفونت‌های مدفوعی می‌توانند موجب بروز مشکلاتی همچون سوء تغذیه، تولد نوزادان با وزن پایین، مشکلات شناختی و اختلالات ذهنی و کندی رشد شوند. 
 
- پیشگیری از نابینایی: بیماری تراخم که عامل اصلی نابینایی‌های قابل پیشگیری به حساب می‌آید از طریق حشرات تغذیه‌کننده از فضولات انسانی منتقل می‌شود. تماس با حشرات و ترشحات چشم فرد آلوده می‌تواند به گسترش این بیماری کمک کند. طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت حدود 21.4 میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند که از میان آنان 2.2 میلیون به ضعف بینایی مبتلا و 1.2 میلیون نفر نابینا شده‌اند. 
 
- حفظ سلامت و امنیت زنان: در بسیاری از مناطق روستایی و دورافتاده جهان عدم دسترسی زنان به سرویس بهداشتی خانگی آنها را وادار می‌کند که برای رفع نیاز خود به مناطق دورافتاده بروند اما در این شرایط اغلب در معرض آزار و خشونت‌های جنسی قرار می‌گیرند. بنابراین اکثر این زنان برای پیشگیری از خطرات این چنینی در خانه‌های خود از کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنند اما این کیسه‌های پلاستیکی محلی برای تجمع و رشد میکروب‌ها خواهند شد و خطر شیوع تراخم را افزایش می‌دهد. 
 
- ضرورت ارائه آموزش‌های لازم در مدارس: در بسیاری از نقاط جهان صبحت کردن درباره موضوع توالت به خصوص در بین زنان قدغن است. همچنین در برخی از مناطق جهان عدم وجود سرویس‌های بهداشتی در مدارس مانع از حضور دانش‌آموزان دختر در مدارس می‌شود. 
 
- ذخیره انرژی: فاضلاب سرویس‌های بهداشتی حدود 10 درصد انرژی را به شکل ترکیبات زیست‌شیمی دربرمی‌گیرد به همین دلیل محققان و مهندسان در تلاش برای یافتن شیوه‌هایی هستند تا فاضلاب را به منظور حفظ انرژی فرآوری کنند. 

در چگونه جهانی زندگی می کنیم ؟( به روایت تصویر و آمار)

اگر  دنیا را یک دهکده 100 نفره در نظر بگیریم تقسیم منابع و واقعیت های آماری آن چگونه است؟

یه گزارش عصر ایران مرور تصاویر زیر به خوبی می تواند دید بهتری نسبت به شرایط دنیایی که در آن زیست می کنیم به دست بدهد.

تصاویر زیر نشان می دهد تا چه میزان نابرابری و فاصله در میان جوامع بشری وجود دارد و رفع این نابرابری و تبعیض ها چه راه درازی  می طلبد. 

البته بخش دیگری از واقعیات آمار جهان وضعیت طبیعی آن است و اطلاع از آنها صرفا می تواند دید شهروندان جامعه جهانی را نسبت به جهانی که در آن زیست می کنند باز تر کند.


30 درصد جمعیت جهان کودک و 70 درصد آن بزرگ سال است

ملیت 61 درصد جمعیت جهان آسیایی، 12 درصد اروپایی، 13 درصد افریقایی ، 1 درصد اقیانوسیه و 13 درصد آمریکایی است

نسبت جمعیت جهان 48 مرد در برابر 52 زن است
17 درصد مردم دنیا به زبان چینی، 9 درصد به انگلیسی،6 درصد اسپانیولی،6 درصد روسی،4 درصد عربی،8 درصد هندی و 50 درصد به دیگر زبان ها تکلم می کنند

86 درصد از مردم دنیا قادر به خواندن و نوشتن هستند و 14 درصد بی سواد اند

33 درصد مردم دنیا مسیحی، 19 درصد مسلمان،13 درصد هندو،6 درصد بودایی اند. 5 درصد به ارواح در طبیعت باور دارند و 24 درصد بی دین بوده و یا منکر خدا هستند


76 درصد مردم دنیا به برق دسترسی دارند و 24 درصد بدون بر ق اند


83 درصد مردم دنیا به آب پاک و سالم دسترسی دارند و 17 درصد دسترسی ندارند



50 درصد مردم دنیا به منابع غذایی کافی دسترسی ندارند، 30 درصد همیشه به منابع غذایی کافی دسترسی دارند که نیمی از این افراد دچار اضافه وزن اند ، 20 درصد دچار سوء تغذیه اند که از این تعداد از هر بیست نفر یک نفر در اثر  گرسنگی ناشی از بی غذایی می میرند

74 درصد از مردم دنیا مالک 39 درصد از ثروت دنیا هستند و 20 درصد از مردم دنیا مالک 2 درصد ثروت دنیا هستند اما 6 درصد باقی مانده که همه آنها از آمریکا هستند مالک 59 درصد باقی مانده ثروت دنیا هستند
68 درصد از مردم دنیا هوای پاک تنفس می کنند و 32 درصد هوای آلوده 


48 درصد از مردن دنیا آزادی بیان، رسانه، افکار، مذهب ندارند و در معرض انواع آزار ، دستگیری و شکنجه و حتی مرگ هستند و 52 درصد دیگر شهروندان آزاد محسوب می شوند


1 درصد از جمعیت جهان آلوده به ویروس اچ آی وی هستند و 99 درصد نیستند

در هر سال در جهان به ازای مرگ 1 نفر 2 نفر متولد می شود

30 درصد مردم دنیا سفید پوست و 70 درصد دیگر رنگین پوست اند

به چند عکاس و فتوشاپیست حرفه‌ای نیازمندیم

شهرداری تهران با تعداد زیادی پرسنل و زیرمجموعه‌هایی مانند شهرداری‌های مناطق 22 گانه، شهرداری‌های هر ناحیه، شورایاری‌ها، سراهای محله و ... بی‌شک یکی از بزرگ‌‌ترین سازمان‌ها در سطح پایتخت و حتی کل کشور است. این سازمان عظیم از سال 84 با انتخاب شهردار تهران، محمود احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، بیش از پیش مورد توجه مردم و رسانه‌ها قرار گرفت. پس از آن نیز با انتخاب محمدباقر قالیباف به‌عنوان شهردار تهران، این سازمان تبدیل به یکی از سازمان‌های مهم در سطح اجرایی، فرهنگی و اجتماعی شد. یکی از حوزه‌هایی که با آمدن قالیباف بدان توجه بیشتری شد، مسائل اجتماعی و فرهنگی است که در همین راستا معاونتی نیز در شهرداری تحت عنوان معاونت امور اجتماعی و فرهنگی که شامل زیرمجموعه‌هایی مانند اداره سلامت، اداره رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی، اداره آموزش‌های شهروندی و ... است اختصاص داده شده است. توجه شهرداری تهران به مسائل اجتماعی در خور تقدیر و تشکر است. نگارنده این سطور به واسطه حرفه‌ای که دارد در ارتباط نزدیک با معاونت امور اجتماعی و فرهنگی یکی از نواحی شهرداری تهران است و از نزدیک شاهد فعالیت‌های این معاونت که شامل برگزاری کارگاه‌ها‌، سمینار، جشن‌ها و مراسمات به مناسبت‌های مختلف و ...است، هستم. این خدمات از لحاظ کمیت طیف وسیعی از سطح فردی تا جامعه‌ای را شامل می‌گردد اما چیزی که باعث نوشتن این سطور گردیده نه کمیت این خدمات بلکه کیفیت آنهاست. در اکثر خدمات این معاونت حساسیت مسئولان مربوطه گزارش‌دهی به مسئولان رده بالاتر است به همین دلیل دوربین عنصر بسیار مهمی در فعالیت‌های قسمت‌های مختلف شهرداری به خصوص معاونت امور اجتماعی و فرهنگی آن است. عکس‌هایی با کیفیت بالا و زیبا، اما آیا خدماتی که ارائه می‌گردد به کیفیت عکس‌هایی که برای گزارش‌دهی به مسئولان رده‌های بالاتر گرفته می‌شود، هست؟ در معاونت مذکور که در یکی از آسیب‌خیز‌ترین نواحی تهران قرار دارد اکثر خدماتی که ارائه می‌گردد بسیار کم خرج و هزینه است. گرد هم‌آوردن چندین نفر و گرفتن چند عکس که معمولا برای هر عکسی که در یک مراسم گرفته می‌شود؛ عناوین مختلفی تحت عنوان کارگاه، سمینار و ... انتخاب شده و برای گزارش‌دهی مورد استفاده قرار گرفته و سپس در پرتابل شهرداری نیز قرار می‌گیرد و شهرداری نیز با استناد با این عناوین و عکس‌ها گزارشات ماهانه و سالانه خود را ارائه می‌دهد. هر چند نگارنده به‌طور کامل و برای هر موضوعی اعتقادی به ضرب‌المثل مشت نمونه خرواراست، ندارد اما اگر بخواهیم براساس این ضرب‌المثل قضاوت کنیم می‌توان گفت به وسیله چند عکاس و فتوشاپیست حرفه‌ای، می‌توان تمامی فعالیت‌های معاونت‌های امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران را انجام داد. هرچند نمی‌توان این امر را به کل زیر مجموعه‌های شهرداری نسبت داد اما بی‌شک می‌توان گفت در بعضی از قسمت‌ها این کمیت‌گرایی و آمارسازی‌ها وجود دارد. لازم است مسئولان مربوطه نظارت بیشتری بر معاونت‌های و سایر قسمت‌های مناطق مختلف داشته باشند و تاکیدشان بیشتر بر کیفیت خدمات ارائه شده باشد. امید است که با اتخاذ این رویکرد علاوه بر جلوگیری از صرف هزینه‌های اضافی باری از دوش افراد درگیر در مسائل و آسیب‌های اجتماعی نیز برداشته شود.


مرتضی دانائی فر : مددکار اجتماعی

چرا خمیازه سرایت می کند؟

کسانی که در پاسخ به خمیازه دیگران، بیشتر واکنش نشان می دهند، آنهایی هستند که از حس همدلی بیشتری بهره مندند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ تحقیقات جدید نشان داده اند که خمیازه کشیدن، چیزهایی بیشتر از خستگی فرد را نمایان می­کند و اصلی‌ترین دلیل مسری بودن خمیازه می­تواند بیشتر نشانه درجه بالایی از همدلی با گروه باشد.

به علاوه، موجودات زیادی خمیازه می کشند اما در این بین فقط برخی از آدم ها و در بعضی مواقع، حیوانات و انسان‌های نزدیک به آنها معتقدند که خمیازه مسری است و این احتمال را می دهند که شاید دلیل روانی داشته باشد.

خمیازه مسری، عادت جالبی است

برای اثبات این موضوع، نه به مدرک دیداری و نه شنیداری احتیاج است، فقط کافی است در این مورد مطلبی بخوانید یا فقط به آن فکر کنید؛ همین موضوع کافی است تا خمیازه امان شما را ببرد!

ما معتقدیم که واگیر داشتن خمیازه، در اثر همدلی فرد با دیگران ایجاد می‌شود. این موضوع باعث افزایش توجه رفتاری و روانی افراد می‌شود.
 
واگیری خمیازه از طریق چشم ها!


تصاویری که اخیرا از رشته های اعصاب تهیه شده، نشان می­دهد که نقطه مشترکی از مغز، هم در هنگام عکس ­العمل به خمیازه و هم در مقابل خمیازه کشیدن دیگران ایفای نقش میکند.

برای آزمایش این تصور کلی، تیم دانشگاه آزمایشی انجام دادند که در آن به مطالعه رفتار دانشجویان روانشناسی و مهندسی در این مورد پرداختند. برای انجام این پژوهش، هر کدام از دانشجویان در اتاق انتظار مجزایی قرار گرفت و هم اتاقی آن­ها که در واقع محققی بود که در عرض 10 دقیقه، 10 بار خمیازه کشید و تعداد پاسخ دانشجویان به خمیازه ­هایشان را ثبت کردند.

بعد از این مرحله از تمام شرکت کننده ها خواسته شد تا مهارت های همدلانه خود را محک بزنند، به این ترتیب که تصویر چند چشم در اختیار آنها قرار می گرفت که آن را تفسیر کنند. البته احساساتی که از خود نشان دادند، توسط محققان ثبت شد.

نتیجه این تحقیق مشخص کرد کسانی که در پاسخ به خمیازه دیگران، بیشتر واکنش نشان می دهند، همان هایی هستند که از حس همدلی بیشتری بهره مندند. همچنین تفاوت قابل ملاحظه ای بین 2 گروه مورد مطالعه وجود داشت.

دانشجویان روانشناسی نسبت به خمیازه مسری حساس تر بودند و نمره بسیار بیشتری نسبت به دانشجویان مهندسی در آزمون همدلی کسب کردند.

الگوی مصرف مواد مخدر تغییر کرد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران با بیان اینکه بر اساس گزارش‌های اخیر، مصرف مواد مخدر در جامعه آماری معتادان دستگیر شده نشان می‌دهد در راستای تبلیغات صورت گرفته در خصوص اثرات منفی مخدرهای صنعتی، مصرف از مواد مخدر صنعتی به سنتی تغییر یافته است، گفت: بر اساس قانون مراکز ماده 16، ترک اجباری معتادان در این مراکز انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، حاج احمد ربیع‌زاده در حاشیه بازدید از مرکز درمانی ترک اعتیاد شفق گفت: برای اولین بار نرم‌افزاری در این مرکز مورد استفاده قرار می‌گیرد که بر اساس آن اطلاعات معتادان و همچنین اثرانگشتشان در زمان ورود ثبت شده و چنانچه دفعات بعدی دستگیر شوند، اطلاعات آنها در سامانه وجود دارد.

وی گفت: پس از آنکه پلیس معتادان متجاهر را از سطح خیابان‌های تهران جمع‌آوری می‌کند، در سه مرحله اطلاعات آنها درج می‌شود که در مرحله اول مشخصات سجلی آنهاست و در این مرحله معمولا آنها اسم مستعارشان را اعلام می‌کنند، پس اثر انگشت آنها به همراه عکس در پرونده درج می‌شود و در مرحله بعدی تصویربرداری از آنها انجام می‌شود. همچنین در ماه اول و در زمان ترخیص نیز یک عکس به پرونده آنها الصاق می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران افزود: اثرات انگشت ده گانه این افراد در پرونده آنها درج می‌شود که در این طرح توانستیم آمار بسیاری خوبی را در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم.

ربیع‌زاده ادامه داد: با استفاده از این نرم‌افزار، معتادانی که پس از گذراندن دوره درمان به چرخه اعتیاد بازمی‌گردند و مجدد دستگیر می‌شوند، مشخص می‌شوند. همچنین از طریق این نرم‌افزار، نوع مصرف مواد آنها کاملا مشخص می‌شود.

به گفته وی، در این مرکز غربالگری معتادان دستگیر شده، انجام و پس از سم‌زدایی و گذراندن دوران نقاهت، این معتادان به مراکز نگهداری منتقل می‌شوند و ظرفیت این مرکز دائما در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه مرکز شفق در حال حاضر ظرفیت پذیرش 500 نفر را دارد، گفت: مرکز کمرد در جاجرود با ظرفیت 17 نفر و همچنین مرکز اخوان که در حال تکمیل ظرفیت است، از مراکز دیگری هستند که درمان معتادان را بر اساس قانون ماده 16 (ترک اجباری اعتیاد) انجام می‌دهند.

ربیع‌زاده گفت: مرکز شفق تا سال گذشته در اختیار فاتب بوده و با تفاهم‌نامه‌ای که شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران و فاتب صورت گرفته، این مرکز در اختیار شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار گرفته و تلاش کردیم تا با رعایت حداقل استانداردها، بحث درمان معتادان را در مرحله اول در این مرکز انجام دهیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران درباره اینکه چند درصد از معتادان متجاهر دستگیر شده مبتلا به بیماری‌های واگیردار از جمله ایدز و هپاتیت هستند، گفت: در حال حاضر آمار این افراد در حافظه‌ام نیست، اما بر اساس گزارشی که ارائه شده، بدلیل تبلیغات اثرات منفی مواد مخدر صنعتی، میزان مصرف مواد از مخدرهای صنعتی به سنتی گرایش یافته است.

به گفته وی، مراکز ماده 16 که یکی از این مراکز بوده، برای ترک اجباری اعتیاد است و مراکز ماده 15 نیز در مراکز ترک اعتیاد خود معرف هستند که با تامین هزینه خانواده‌ها و معرفی اطرافیان، بحث‌های درمانی انجام می‌شود.

ربیع‌زاده درباره میزان تحصیلات معتادان دستگیر شده نیز گفت: در یک جامعه آماری از 3306 نفر که در طول پنج ماه به این مرکز منتقل شده‌اند، 331 نفر بیسواد، 545 نفر دارای سطح تحصیلات ابتدایی، 893 نفر با تحصیلات سیکل، 1256 نفر دیپلم، 149 نفر فوق دیپلم، 115 نفر لیسانس و 17 نفر نیز فوق لیسانس بوده‌اند.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، در این مراکز افراد زیر 18 و بالای 70 سال پذیرش نمی‌شوند. 

ممنوعیت فروش متادون در داروخانه‌ها

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروی متادون یک داروی خاص و تحت کنترل است که برای ترک اعتیاد و کاهش درد بیماران مبتلا به سرطان کاربرد دارد و فروش آن در داروخانه‌ها ممنوع است.

به گزارش فارس، رسول دیناروند گفت: داروی متادون علاوه بر ترک اعتیاد به عنوان ماده جایگزین و نگهدارنده معتادان برای کاهش درد بیماران مبتلا به سرطان نیز کاربرد دارد.

وی افزود: این دارو به هیچ وجه در داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود و فقط در برخی مراکز ترک اعتیاد به صورت سهمیه بندی شده، توزیع می‌شود. بمیاران دیگری نیز که با تجویز پزشک برای کاهش درد به این دارو نیاز داشته باشند می‌توانند با مراجعه به معاونتهای دارو یا معاونتهای درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خود این دارو را تهیه کنند.

30 درصد تخت های روانپزشکی در اشغال مصرف کنندگان "شیشه"

مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد از اشغال 30 درصد تخت های روانپزشکی توسط مصرف کنندگان ماده مخدر صنعتی شیشه در کشور خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ دکتر حاجبی گفت: از هر 10 تخت روانپزشکی در بیمارستان ها 3 تخت به مصرف کنندگان شیشه اختصاص دارد، یعنی 30 درصد کل تخت های روانپزشکی کشور.

وی افزود: کشور ما تاکنون درگیر مهار جدی مواد مخدر غیرصنعتی بوده نه مواد محرک و صنعتی، در حالی که این مواد جدید معضل تازه دنیاست.

وی بیان داشت: متاسفانه سطح آگاهی افراد جامعه نسبت به شیشه ماده مخدر صنعتی واقعی و کافی نیست که باید با اطلاع رسانی همه جانبه افراد را از خطرات جدی این ماده مخدر آگاه کرد.

مدیرکل دفتر سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد با اشاره به مصرف شیشه در برخی از آرایشگاه های زنانه، بیان داشت: متاسفانه برخی از افراد ناآگاه برای تناسب اندام و لاغری به مشتریان خود مصرف شیشه را تجویز می کنند که این امر موجب مخاطرات بسیاری برای افرادی که آگاهی کافی از خطرات این مصرف ندارند می شود.

وی در پایان از مردم خواست به توصیه های غیراصولی افراد فاقد صلاحیت در خصوص این موارد و موارد دیگری نظیر سولاریوم،و مصرف کرم ها و مکمل های دارویی توسط غیرمتخصصان توجه نکنند.

افزایش آمار طلاق در بیماران دیالیزی

عصر ایران:زنان دیالیزی در دوران "دیالیز" مورد بی لطفی و بی مهری مردان خود قرار می گیرند و متحمل رنج طلاق می شوند.

داریوش آرمان عضو هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران کلیوی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بیان کرد: متاسفانه بیماران مبتلا به نارسایی های حاد کلیه و دیالیز به جزء تحمل درد و رنج و هزینه و درمان از موضوع طلاق رنج می برند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اصلی زنان دیالیزی بی مهری برخی از همسران نسبت به آنهاست که بلافاصله بعد از دیالیزی شدن بیماران اقدام به طلاق می کنند.

آرمان با اشاره به اینکه مردان از ماده صعب العلاج بودن همسر برای طلاق استفاده می کنند تصریح کرد:مردان به راحتی از زنانی که دچار وضعیت حاد دیالیز شدن درخواست طلاق می کنند و درخواست ما از قوه قضایی این است که راحتی و ساده با این قضیه برخورد نکنند.

آرمان افزود: ممکن است زن بیمار دیالیزی بعد از 6 تا یک سال بعد از دیالیز به پیوند و بعد هم به زندگی طبیعی خود برگردد و از لطف مادر و همسر بودن برخوردار شود.

وی اظهار کرد: کم لطفی و بی مهری مردان است که اقدام به طلاق یک طرفه می کنند با این وجود ممکن است بیماری سراغ خودشان هم بیاید مردانی هم هستند که تا پای جان پای زندگی مشترک و مدارا با زنان دیالیزی خود مانده اند و حتی کیسه خود را به آنها اهدا کرده اند.

وی با اشاره به تعداد زنان درخواست کننده نسبت به مردان خیلی کمتر است، گفت: آسیب های طلاق روحی و روانی افسردگی و تحمل رنج بعد از طلاق بیشتر از تحمل درد دیالیز است.

قدرت خرید (کاریکاتور)

منبع:روزنامه اعتماد