اطلاعیه ثبت نام در سومین همایش مددکاری اجتماعی


به اطلاع می رساند، سومین همایش مددکاری اجتماعی  با موضوع “امور اجتماعی در برنامه ششم توسعه” در تاریخ ۱۲ و ۱۳ شهریور ۱۳۹۳ در محل دانشگاه آزاد اسلامی و احد گناباد برگزار می شود .

 افرادی که علاقه مند به شرکت در این همایش هستند، می توانند برای ثبت نام، به سایت همایش به نشانی www.icsw.ir  مراجعه نمایند.

هزینه های کنفرانس به شرح زیر می باشد :

  •  هزینه ثبت نام برای افرادی که مقاله آنها پذیرش شده و نفر اول مقاله بوده و ارائه مقاله دارند: ۱۰۰۰۰۰ تومان.
  •  هزینه ثبت نام برای دانشجویان گناباد که مقاله آنها پذیرش شده و نام دانشگاه آزاد اسلامی گناباد در مقاله قید شده است و نفر اول مقاله بوده و ارائه مقاله دارند: ۵۰۰۰۰ تومان.
  • هزینه ثبت نام برای افرادی که مقاله آنها پذیرش شده و نفر دوم مقاله بوده و ارائه مقاله دارند: ۱۰۰۰۰۰ تومان.
  • هزینه ثبت نام برای افرادی که مقاله آنها پذیرش شده و نفر دوم به بعد مقاله بوده ارائه نداشته و همراهی نفر اول: ۵۰۰۰۰ تومان.
  • هزینه ثبت نام برای افرادی که بیش از یک مقاله پذیرش شده به ازای هر مقاله علاوه بر مقاله اصلی هزینه ۵۰۰۰۰ تومان می باشد. (توجه شود که پکیج کنفرانس به ازای هر تعداد مقاله فقط یک مورد می باشد.)

 

  • هزینه ثبت نام برای افراد به صورت آزاد ۱۰۰۰۰۰ تومان است.
  • هزینه واریزی جهت دو روز اسکان ۶ وعده غذایی، پذیرایی و پکیج کنفرانس می باشد.
  • پرداخت هزینه های مذکور از طریق شماره حساب سیبا بانک ملی: ۰۱۰۵۹۸۴۱۷۹۰۰۳ به نام: صندوق پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گناباد.

یا شناسه شبا :  IR54 0170 0000 0010 5984 1790 03   امکانپذیر خواهد بود.

  • هزینه ثبت نام برای افرادی که مقاله ارائه می کنند، پس از پذیرش مقاله اخذ خواهد شد.

در صورت وجود هرگونه سوال می توانید با شماره    ۰۹۱۵۳۷۷۲۲۶۲-  ۰۹۳۵۸۴۶۲۲۶۲  ( مجتبی حسین نژاد) دبیرخانه سومین کنفرانس مددکاری اجتماعی ایران تماس حاصل فرمایید.

منبع: روابط عمومی انجمن مددکاران اجتماعی ایران

ثبت ازدواج‌ دختران زیر 15 سال غیرقانونی است

محمدعلی اسفنانی در گفت وگو با خانه ملت٬ با یادآوری آمارهای منتشر شده درباره ثبت 31 هزار ازدواج‌های غیرقانونی در دختران زیر 15 سال در سال 92، گفت: به کار بردن لفظ ازدواج‌های غیرقانونی برای دختران کم سن و سال به لحاظ قانونی است که ازدواج زیر سن 16 سال را برای آنان ممنوع کرده منتها مجازاتی برای متخلفان درنظر گرفته نشده است.

نماینده مردم فریدن٬ فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی٬ با بیان اینکه در گذشته مجازات‌هایی برای ازدواج‌های زیر 15 سال در نظر گرفته شده بود٬ افزود:‌ اما در حال حاضر این نوع ازدواج و ثبت آن  در کشور مجازاتی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه ممنوعیت ازدواج‌های زیر 15 سال در کشور به نحوی نیست که اگر کسی این امر ممنوع را انجام داد آثار حقوقی بر آن مترتب شود٬ گفت: هر چند ازدواج‌های به این شکل اثر بطلانی نخواهد داشت اما در اصل موضوع تخطی از قانون صورت گرفته است.

وی ادامه داد: به طور مثال معامله با طفل که به سن رشد یا بلوغ نرسیده و یا معامله با مهجور ممنوع است آثار آن هم این است که اگر کسی چنین معامله ای نجام داد اثر بطلان و قهقرایی دارد اما در خصوص ازدواج‌های زیر 15 سال نمی توان گفت ازدواج افراد باطل می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با یادآوری اخذ مجوز رشد از دادگاه برای ازدواج دختران زیر 15 سال که شرایط ویژه دارند، گفت: کسانی که به این شکل می‌خواهند ازدواج کنند از دادگاه مجوزی مبنی بر رشد می‌گیرند که این مشکلی از لحاظ قانونی ندارد.

وی تاکید کرد: اگر دفترخانه‌ای بدون اخذ حکم رشد از افراد، صیغه عقد و ازدواج دختران زیر 15 سال را جاری کند قانون را نقض کرده است.

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: ثبت ازدواج افراد زیر 15 سال دچار مشکل است.

۱۰۰ هزار معتاد خیابانی داریم

به گزارش مهر، عبدالرضا رحمانی فضلی در جمع ائمه جمعه استان تهران با اشاره به تنوع مواد مخدر صنعتی موجود در بازار گفت: گردش مالی مواد مخدر سه میلیارد دلار است که به همین دلیل شاهد تنوع زیاد مواد هستیم.

وزیر کشور با اعلام اینکه خسارت ناشی از مواد مخدر در کشور 10 هزار میلیارد تومان است تاکید کرد: بحث اجتماعی کردن مواد مخدر موضوع بسیار مهمی است چرا که خانواده ها متوجه اعتیاد فرزندانشان نمی شوند. این موضوع نیز به دلیل این است که مواد مخدر صنعتی بی بو بوده و دارای نشانه خاصی نیست.

وی با اشاره به لزوم ارایه آموزش و آگاهی بخشی به جامعه تاکید کرد: آگاهی بخشی در مورد خطرات مواد مخدر بسیار مهم است و باید با استفاده از فیلم از مطالب و سایر روش ها اطلاع رسانی در حوزه مواد مخدر انجام شود.

رحمانی فضلی با اعلام اینکه 55 درصد علل طلاق ها اعتیاد است،گفت:80 درصد معتادان بهبود یافته بار دیگر به چرخه مصرف برمی گردند. امروز علت 24 درصد قتل ها،35 درصد سرقت ها و 25 درصد همسر و کودک آزاری اعتیاد است. ضمن اینکه 65 درصد زندانیان به طور مستقیم با مواد مخدر ارتباط دارند.

وی با اعلام اینکه در سالگذشته 210 هزار هکتار از اراضی افغانستان زیر کشت مواد مخدر بود، افزود:از این سطح 7 هزار تن تریاک معادل 68 میلیارد دلار خارج می شود. خوشبختانه نیروهای انتظامی و امنیتی کشور سال 92 توانستند 573 تن مواد مخدر را کشف کنند. هم اکنون کنترل‌های مرز به 90 درصد رسیده است.

رحمانی فضلی ادامه داد: به طور میانگین روزانه 1.5 تن مواد مخدر در کشور کشف می شود که به نظر ما همین میزان نیز مصرف می شود.

وزیر کشور از وجود 100 هزار معتاد خیابانی در کشور خبر داد و گفت: براساس قانون وظیفه داریم این افراد را جمع آوری و به مراکز ترک اعتیاد اجباری بفرستیم. این افراد باید سه ماه در این مرکز نگهداری شوند.

وی افزود: جمع آوری معتادان خیابانی در نوروز نشان داد سرقت های خرد 35 درصد کاهش یافته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به موضوع اعتیاد دانش آموزان تاکید کرد: یک درصد دانش آموزان یا معتاد هستند یا موادمحدر را تجربه کرده اند. ضمن اینکه 1.6 درصد دانشجویان دانشگاه‌های وزارت بهداشت و 2.6 دانشجویان دانشگاههای وزارت علوم درگیر اعتیاد هستند.

وی با اعلام اینکه 27 هزار نفر در کشور به ویروس ایدز مبتلا هستند، تصریح کرد: 60 درصد این افراد به علت استفاده از سرنگ آلوده مبتلا شده اند.

رحمانی فضلی ادامه داد: سال گذشته دو هزار و 826 باند مواد مخدر و 395 آشپزخانه تولید شیشه شناسایی و منهدم شد. بیشتر آشپزخانه های تولید شیشه در اطراف محدوده تهران و شهر کرج فعال هستند.

به گفته وزیر کشور، تشکیل صندوق کمک بهبودیافتگان با همکاری بسیج، کمیته امداد و وزارت تعاون بخشی از اقدامات انجام شده در حوزه صیانت از این افراد است. کمیته خانواده ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز با مشارکت دستگاهها خانواده های این افراد را تحت پوشش قرار می دهند.

4055 خودکشی مرگ آور در سال گذشته

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور به ارائه آماری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی در جامعه پرداخت و گفت: سرمنشاء آسیب‌های اجتماعی در کشور، اعتیاد است.

به گزارش ایسنا، احمد شجاعی اظهار کرد: نظام باید بتواند آسیب‌های اجتماعی در جامعه را کاهش دهد؛ چرا که برای ما واقعاً تأسف‌بار است که مدعی نظام اسلامی باشیم در صورتی که در بسیاری از زمینه‌ها از جمله در زمینه‌ رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی عقب هستیم.

وی با بیان اینکه اعتیاد سرمنشاء بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است، بیان کرد: متاسفانه 55 درصد طلاق‌ها در کشور ناشی از اعتیاد است. همچنین 65 درصد از معضلاتی همچون همسر آزاری و 30 درصد کودک‌آزاری‌ها و 25 درصد قتل‌ها مرتبط با اعتیاد است.

شجاعی با تاکید بر اینکه از 216 هزار زندانی، 96 هزار نفر از آن‌ها مرتبط به موضوع اعتیاد هستند، گفت: آیا این موضوع برای ما افت نیست و جزء آسیب‌های جدی کشورمان محسوب نمی‌شود. در یک نظرسنجی مشخص شد که 95 درصد مردم کشور اولین نگرانی‌شان، مسئله اعتیاد است.

رئیس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه در بحث نزاع در سال 92 نسبت به سال 91 کاهش داشته‌ایم اظهار کرد: سالانه 600 هزار نفر به علت نزاع به سازمان پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند. علت وقوع نزاع در کشور به‌دلیل این است که مردم آستانه تحمل‌شان پایین آمده است؛ لذا وظیفه همه دستگاه‌ها این است که تلاش کنند میزان تحمل مردم بالا رود.

وی افزود: متاسفانه خودکشی در کشور افزایش یافته است و آمار مربوط در این زمینه بسیار نگران‌کننده است. در سال گذشته 4055 نفر در اثر خودکشی در کشور فوت کردند و این آمار نشان می‌دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.

شجاعی با طرح این سؤال که راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی چیست؟ اظهار کرد: باید در این زمینه کارهای تحقیقاتی انجام شود و بررسی کنیم چرا خودکشی در استان‌های غربی کشور زیاد است و چرا نزاع در بعضی از استان‌ها بیشتر است. در واقع باید فرهنگ‌سازی در جامعه در این زمینه صورت گیرد و به مردم آموزش دهیم؛ چرا که مهم‌ترین عامل جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور، فرهنگ‌سازی است.

شجاعی با بیان اینکه سازمان پزشکی قانونی توانمندی‌ بالایی دارد و می‌تواند نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور داشته باشد گفت: یکی از وظایف سازمان پزشکی قانونی، آموزش است و این سازمان پتانسیل علمی بالایی دارد و بیش از 80 درصد کارکنان این سازمان تحصیلات عالیه دارند و سرنخ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به پزشکی قانونی ارجاع می‌شود.

رییس سازمان پزشکی قانونی با اشاره به تاسیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور که مجموعه مستقلی است، گفت: این مرکز دارای هیات امناء است و در زمینه‌ بررسی آسیب‌های اجتماعی اقدامات خوبی را انجام می‌دهد و از پتانسیل خوبی برخوردار است. این مرکز تفاهم‌نامه‌ای را با ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کرده و به عنوان مثال این مرکز در حال مطالعه مرگ‌های ناشی از مصرف مواد مخدر در کشور است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با پلیس راهبری کشور انعقاد کرده و مرگ‌های ناشی از حوادث رانندگی را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه ما می‌توانیم با ریشه‌یابی علل آسیب‌های اجتماعی در جامعه در کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور مفید باشیم، اظهار کرد: در واقع چند سالی است ما شاهد کاهش مرگ‌و‌میرهای حوادث ترافیکی در کشور هستیم به‌طوری که در یک بازه زمانی نزدیک به 30000 نفر مرگ‌و‌میر حوادث ترافیکی داشته‌ایم ولی اکنون این آمار به 18000 نفر رسیده است. همچنین ما حدود 20000 نفر را در سنین جوانی در اثر حوادث رانندگی از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم در بحث اعتیاد نیز آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و فرهنگ‌سازی کنیم جامعه سالم‌تر می‌شود؛ لذا با تفاهم و همکاری و فعالیتی که مرکز تحقیقات پزشکی قانونی دارد می‌توانیم تحقیقات متعددی را انجام دهیم و نتایج آن را به مراجع ذی‌ربط ارجاع دهیم.

ستاد مبارزه با مواد مخدر: یک درصد دانش آموزان اعتیاد دارند

 قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: یک درصد دانش آموزان کشور به مواد مخدر اعتیاد دارند که از این تعداد چهار دهم درصد( 0.4) مواد مخدر صنعتی شیشه مصرف می کنند. 

به گزارش ایرنا، ˈعلیرضا جزینیˈ روز شنبه در نشست منطقه ای دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان های منطقه یک در رشت با اشاره به تغییر مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی، از عزم این ستاد برای انهدام کارگاه های ساخت مخدرهای صنعتی و روانگردان خبر داد. 
 
وی گفت: به دلیل گرایش مصرف جامعه بویژه جوانان به مواد مخدر صنعتی از جمله شیشه، مبارزه جدی با این مواد امسال در دستور کار این ستاد قرار دارد. 
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تعداد معتادان کشور را یک میلیون و 325 هزار نفر ذکر کرد و افزود: تقریباً سالانه حدود 450 تن مواد مخدر در کشور مصرف می شود. 
 
وی اظهار کرد: در چهار ماهه نخست امسال 240 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف شده است. 
 
جزینی هدف از این نشست را پیگیری اجرای سیاست ها و قوانین ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و گفت: یکی از راه ها، انجام هماهنگی منطقه ای و استان های همجوار است. 
 
وی رصد و تحلیل وضعیت منطقه، ارتقای کیفی برخورد با شبکه ها و باندهای مواد مخدر، اشراف اطلاعاتی و افزایش کیفی عملیات برای از بین بردن بسترهای آلوده را از جمله محورهای برگزاری این نشست عنوان کرد. 
 
قائم مقام دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر توسعه مشارکت های مردمی و مردم نهاد، برقراری نمایشگاه های دائمی، کنترل درمان و راه اندازی کمیته زنان، بررسی راهکارهای اشتغال زایی و حرفه آموزی را از دیگر محورهای برگزاری این نشست ذکر کرد. 
 
 
 
* مصرف مخدر صنعتی در گیلان نگران کننده است 
 
جزینی آمار مصرف مواد مخدر صنعتی شیشه در گیلان را نگران کننده دانست و افزود: با توجه به گزارش های رسیده، در این حوزه باید فعالیت بیشتری داشته باشیم. 
 
وی توهم زا بودن ماده مخدر صنعتی شیشه را از مهمترین تاثیرات سوء آن برای فرد و جامعه عنوان و تصریح کرد: سالانه در استان گیلان 40 تُن مواد مخدر مصرف می شود این در حالیست که کشفیات حدود چهار تُن بوده است. 
 
قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: از 180 نقطه آلوده شناسایی شده در استان گیلان، 29 نقطه فقط در شهرستان رشت است. 
 
وی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به این معضل توسط اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: 40 درصد جرایم در این استان توسط معتادان مواد مخدر انجام می شود ضمن این که بیشترین دغدغه مردم هم به جرایم خُرد باز می گردد. 
 
جزینی نقش ایستگاه های بازرسی را در مقابله با معضل مواد مخدر حائز اهمیت دانست و گفت: به همین منظور در حوزه پیشگیری، یک میلیون و 120 هزار نفر تحت آموزش قرار گرفتند. 
 
وی تعداد معتادان جمع آوری شده در استان گیلان را در سال گذشته 12 هزار و 700 نفر عنوان کرد و افزود: در سه ماهه نخست امسال، پنج هزار و 274 نفر از معتادان جمع آوری شدند. 
 
 
 
* هر سه ساعت یک نفر بخاطر اعتیاد می میرد 
 
جزینی از فوت 109 نفر از معتادان مواد مخدر در سال گذشته در کشور خبر داد و افزود: هر سه ساعت یک نفر، در کشور به واسطه اعتیاد به مواد مخدر جان که این آمار نسبت به آمار سال گذشته، 3.3 درصد کاهش یافته است. 
 
وی همچنین به مراکز درمانی غیرمجاز اشاره کرد و گفت: گیلان پنجمین استان در بخش درمان های غیرمجاز در کشور است. 
 
جزینی با اشاره به ضرب و شتم در این مراکز بیان داشت: معتادان برای درمان باید از مراکز درمانی مجاز استفاده کنند و می توانند از طریق دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی و یا شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر به فهرست مراکز مجاز دسترسی پیدا کنند. 
 
وی با اشاره به وجود 14 مرکز درمانی و 10 مرکز پیشگیری در گیلان، از راه اندازی کمیته زنان و یک مرکز درمان ویژه مسافران در استان خبر داد. 
 
 
 
* شادی منطقی راهی برای پیشگیری از اعتیاد 
 
معاون امنیتی - سیاسی استاندار گیلان نیز در این نشست گفت: ایجاد امید و شادی منطقی، یکی از راهکارهای پیشگیری در حوزه اعتیاد است. 
 
ˈمحمد احمدی پورˈ افزود: همانطور که عوامل مختلفی در گرایش به مواد مخدر دخیل است، در مقابله با آن نیز باید به همه عوامل توجه داشت. 
 
وی تصریح کرد: با ایجاد بسترهای شادی منطقی در جامعه می توانیم به کاهش گرایش به این مواد خانمان سوز کمک کنیم. 
 
احمدی پور گفت: از ستاد مبارزه با مواد مخدر انتظار داریم بدنه کشوری و استانی را در بخش سیاستگذاری ها حمایت کنند زیرا مبارزه با مواد مخدر نیازمند عزم ملی و همگانی است و حمایت و کمک همه بخش ها را می طلبد. 
 
نشست یک روزه منطقه ای دبیران شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با حضور استان های اصفهان، تهران (مرکز)، تهران (شرق)، تهران (غرب)، همدان، قم، مرکزی و مازندران در رشت برگزار شد.

رشد 4% طلاق و 1% ازدواج در بهار

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به رشد یک درصدی ازدواج در این مدت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل گفت: در سه ماهه نخست سال جاری 198 هزار و 937 ازدواج در دفاتر رسمی ازدواج در کشور به ثبت رسیده است.

وی افزود: در این مدت همچنین 36 هزار و 342 طلاق نیز با افزایش 4 درصدی به نسبت مدت مشابه سال قبل در دفاتر رسمی طلاق کشور ثبت شده است.

معاون رئیس قوه قضائیه ادامه داد: بیشترین ازدواج‌های ثبت شده مردان در این دوره سه ماهه به میزان 3/26 درصد مربوط به رده سنی 24 تا 26 سال و بیشترین ازدواج‌های ثبت شده زنان به میزان 1/20 درصد مربوط به رده سنی 21 تا 23 سال بوده است.

وی گفت: بیشترین طلاق‌های ثبت شده زنان نیز به میزان 5/14 درصد مربوط به رده سنی 27 تا 29 سال و بیشترین طلاق‌های ثبت شده مردان به میزان 2/16 درصد مربوط به رده سنی 27 تا 29 سال بوده و از کل ازدواج‌ها و طلاق‌های ثبت شده در این مدت، 198 هزار و 937 واقعه ازدواج و 36 هزار و 342 واقعه طلاق به صورت الکترونیک به ثبت رسیده است. 



منبع:عصر ایران

مدرسه معتادها (عکس)


 بعد سالها دوباره برگشته اند و این بار پشت به تخته سیاه؛ با دوستانی جدید، نه پشت نیمکت؛ روی زمین. هستند اما نامرئی اند؛ نفس می کشند اما به رسمیت شناخته نمی شوند؛ رنگ های دنیای شان، سبز و سرخ و ارغوانی نوجوانی نیست، فقط، خاکستری نشئگی و سیاهی خماری. 
 
این ساختمان‌های مخروبه و بزرگ با شیشه‌های شکسته که شب‌ها صداهای عجیبی از آن شنیده می‌شود، صدای شکستن شیشه، جیغ یک زن و درگیری و نزاع؛ و روزها، بوی تعفن تمام فضا را پر می‌کند و اینکه هیچکدام از اهالی جرات عبور از کنار ساختمان‌ها را ندارند... 
 
این روایت، چند خطی از سناریوی فیلمی ترسناک نیست، وضعیت بخشی از یک محله‌ی مرکزی شهر تهران، محل تلاقی دو خیابان مالک اشتر و دستغیب در منطقه 10 شهرداری، که حدود یکسال است به محل تجمع معتادان و اراذل و اوباش تبدیل شده است. 

مدرسه متروکه بعثت در میدان مالک اشتر

مدرسه معتادها (عکس)

ورودی مدرسه متروکه بعثت در میدان مالک اشتر

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

برخی از افراد این مدارس متروکه زنان اسیب دیده اجتماعی هستند

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)


مصرف مواد مخدر توسط یکی از معتادان در مدرسه ایمان 

مدرسه معتادها (عکس)


یک زوج در یکی از راهروهای مدرسه متروکه زندگی میکنند

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

زندگی گروهی جوانان معتاد در یکی از کلاسهای مدرسه متروکه

مدرسه معتادها (عکس)


بعضی از کلاسها محل زندگی افراد بی خانمان شده است

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

پنجره مدرسه ایمان که محل ورود افراد معتاد و بی خانمان شده است
مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)


مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)
مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

مدرسه معتادها (عکس)

ریشه مشکلات ما:‌ همدیگر را دوست نداریم


- در شیرهای پرچرب، روغن پالم که برای سلامتی مضر است می ریزند و به مردم می فروشند.

- در اکثر تن ماهی ها ، روغن نباتی را به جای روغن ماهی می ریزند و به مردم می فروشند.

- قبل از زدوده شدن سموم کشاورزی از روی میوه ها ، آنها را می چینند و به مردم می فروشند.

- دو میلیون خودرو و سه میلیون موتورسیکلت معاینه فنی ندارند.

- 15 میلیون پرونده مفتوح قضایی در محاکم کشور در جریان است.

- از اول فرودین تا آخر دی سال گذشته ، فقط در تهران، ‌90 هزار نفر به دلیل نزاع به پزشکی قانونی تهران مراجعه کرده اند. آمار کل کشور بیشتر است.

- در تعطیلات عید فطر که جاده های شمال به دلیل کثرت مسافران قفل شد، برخی فروشندگان بین راهی، یک بطری آب معدنی را تا 10 هزار تومان به مسافران مانده در راه فروختند.

- ... .

این لیست را می توان همچنان ادامه داد اما واقعیت این است که با فهرست کردن رنج هایی که می بریم ، کاری از پیش نمی رود.
پس چه باید کرد؟

شاید بهتر باشد کارخانه هایی که لبنیات آلوده به پالم به مردم می دهند را پلمپ کنیم و تولید کنندگان متقلب تن ماهی را به مجازات های نقدی سنگین ( نه! خیلی سنگین) محکوم نماییم.

شاید بهتر باشد از همین امروز، علاوه بر پارکینگ های شهر، بیابان های اطراف شهرها را هم تبدیل به پارکینگ کنیم و همه خودروها و موتورسیکلت های فاقد معاینه را به پارکینگ های شهری و بیابانی منتقل کنیم.

شاید یکی از راهکارهای لازم برای کاهش تعداد پرونده های قضایی این باشد که تعداد قضات بیشتری در دستگاه قضایی استخدام شوند یا شعبات پزشکی قانونی را برای تسریع در کار مراجعه کنندگان بیشتر کنیم.

گرانفروشانی که آب معدنی را چندین برابر قیمت فروختند حتماً باید به تعزیرات معرفی شوند. شاید بد نباشد که از این به بعد، نهادهایی مانند هلال احمر در شرایط مشابه ، آب و غذا به مسافران برساند.

همه این ها راهکارهایی هستند که می شود درباره شان فکر کرد، برایشان همایش گذاشت، مصوبه و بودجه گرفت و عملیات اجرایی شان را محقق ساخت اما واقعیت این است که در کنار همه این کارهای اجرایی - که در جای خود لازم اند - باید به سراغ "ریشه مشترک" همه این مشکلات رفت.

اما به نظر می رسد ریشه مشترک ریختن روغن پالم در شیر و گران فروختن آب به مسافران جاده چالوس و نزاع های خیابانی ، این است که "ما همدیگر را دوست نداریم".
اگر مدیر فلان کارخانه تولید لبنیات، مردم را دوست می داشت، با خود می گفت که درست نیست آنها با خوردن لبنیات کارخانه من دچار چربی اضافه و بیماری شوند.

آن کشاورزی که میوه های آلوده به سم تحویل مردم می دهد،‌ اگر همنوعان خود را دوست داشت، با خود می گفت که درست نیست خانواده ها به هوای این که دارند میوه های پر از ویتامین می خورند، ذره ذره سم بخورند و در دراز مدت به انواع سرطان ها دچار شوند.

آن مغازه داری که فرصت در راه ماندگی مردم را برای گرانفروشی مغتنم دانست،‌اگر مردم را دوست داشت ،‌به آنها به چشم شکار نگاه نمی کرد و ... .

چرخه "دوست نداشتن همدیگر"‌ ، در حالی همه ما را می بلعد که هر کس فکر می کند در حال زرنگی و برنده شدن است و به این نمی اندیشد که اگر من امروز آب معدنی را به 10 برابر قیمت بفروشم، فردا خودرویی سوار می شوم که کارگر خط تولیدش چون مردم را دوست ندارد، فلان پیچش را محکم نبسته است و آن کارگر هم شیر پالم دار می خورد تا زودتر سکته کند و و رئیس کارخانه لبنیات هم سر یک چهار راه با یک راننده  تاکسی سر بوق زدن دعوا می کند و مصدوم می شود و آن راننده تاکسی هم به پست تعمیرکاری می خورد که روغن تقلبی به ماشین اش می ریزد و این قصه همچنان ادامه می یابد و هر کدام از ما ، دیگری را قربانی می کنیم و قربانی دیگری می شویم.

"همدیگر را دوست بداریم" ؛ این کلید حل معماست و راهگشای بسیاری از معضلات اجتماعی است که درگیرش هستیم.

 اگر به همان اندازه که به لایه های رویی مشکلات می پردازیم،‌ به ریشه مشترک شان توجه کنیم و آن گاه از خود بپرسیم چرا دوست نداشتن همدیگر،‌ این همه فراگیر شده است و سپس به همین یک سوال و پاسخش بپردازیم، جامعه ایران ،‌جای بسیار بهتری برای زندگی خواهد بود.

پی نوشت1:

این عکس ، یکی از زیباترین عکس هایی است که دیده ام. کسی که این کاغذ را روی در خانه اش چسبانده ،‌ حتماً انسان مهربانی است و مردم را دوست دارد. 

همدیگر را دوست نداریم

ای کاش همه ما این گونه بودیم و البته می توانیم این گونه باشیم زیرا مهربانی در ذات بشر است. 
حتی اگر از منظر نفع گرایانه هم به موضوع بنگریم، نهایتاً این مهربانی ها به نفع خودمان است.  


پی نوشت 2:
برای مهربان بودن با یکدیگر ، منتظر نباشید دولت بیاید و فرهنگ سازی کند تا ما همدیگر را دوست داشته باشیم. از همین امروز به اصالت انسانی خویش برگردیم، انسان ها را دوست بداریم و رفتار مهربانانه تری داشته باشیم،‌به همین سادگی. باور کنید زندگی خودمان هم راحت تر می شود.

از «ترامادول» بترسید!

یک کارشناس درمان اعتیاد با هشدار نسبت به مصرف داروی مخدری که به مراتب از تریاک قویتر بوده و ترک آن نیز سخت‌تر از تریاک است، میزان مصرف این ماده در کشور را غیرقابل قیاس با سایر کشورها و نگران کننده دانست. 

حمید صفاتیان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصرف بسیار بالای ترامادول در کشور و با هشدار نسبت به مصرف این دارو در میان زنان، دانشجویان و خصوصاً زنان باردار اظهار داشت:‌ مشاهدات بالینی ما از افزایش مصرف ترامادول و میزان بالای مصرف این دارو در میان دانشجویان، زنان و زنان باردار دارد که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای کشور ما محسوب می‌شود. 

وی بالا بودن میزان مصرف ترامادول در کشور را نشانه‌ای از ضعف سیستم درمان اعتیاد در کشور دانست و افزود:‌ به هر اندازه که سیستم درمان اعتیاد در کشور ما ضعیف‌تر عمل کند و ما در ورود معتادان به چرخه درمان ناتوان‌تر باشیم، میزان مصرف داروی ترامادول بالاتر می‌رود. 

این کارشناس درمان اعتیاد ادامه داد:‌ علاوه بر تاثیر سیستم درمانی بر مصرف داروی ترامادول، از نقش قیمت مواد مخدر در افزایش مصرف این دارو نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد چراکه به هر اندازه قمیت مواد مخدر بالاتر رود، میزان روی آوری معتادان به مصرف ترامادول نیز افزایش می‌یابد. 

صفاتیان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر را نیز یکی از علل افزایش گرایش به استفاده از ترامادول عنوان کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان باعث شده است در سال‌های اخیر میزان گرایش به ترامادول در میان معتادان افزایش یابد. چراکه عموماً کسانی که مواد روان گردان مصرف می‌کنند، نسبت به مصرف مواد مخدر در کنار روان گردان مصرفی خود، تمایل دارند و در دسترس‌ترین ماده مخدر برای این افراد داروی ترامادول است.وی مصرف ترامادول در ایران را با دیگر کشورهای دنیا قابل قیاس نمی‌داند و معتقد است: متاسفانه در این میان میزان خروج این دارو از مسیر قانونی و داروخانه‌ها و توزیع در بازار آزاد بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که معتادان مصرف کننده این دارو در تهیه آن هیچ مشکلی ندارند و حتی گاهاً روزانه تا 10 عدد قرص ترامادول نیز مصرف می‌کنند.مدیرکل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، قرار دادن ترامادول در سیستم درمان اعتیاد در کشور را یکی از راه‌های کاهش سوءمصرف این دارو عنوان کرد و افزود: متاسفانه وقتی توزیع ترامادول به صورت قانونی در کشور برای معتادان انجام نمی‌شود، فرد معتاد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو در دُزهای بالا می‌کند و این مصرف بیش‌ از اندازه علاوه بر بروز مسمویت، باعث عادت فرد معتاد به دُزهای بسیار بالای این دارو می‌شود و درمان و ترک این دارو را بسیار سخت می‌کند .

صفاتیان با بیان اینکه ترک اعتیاد به ترامادول بسیار سخت‌تر از ترک تریاک است،‌ گفت: علاوه بر این موضوع تفییر الگوی مصرف در معتادان به ترامادول باعث می‌شود که این افراد به مواد مخدر قویتر از تریاک روی بیاورند و این موضوع سبب می‌شود تا مصرف کنندگان ترامادول در معرض مخاطرات بیشتری قرار گیرند.وی با اشاره به گرایش بیشتر جوانان به مصرف ترامادول نسبت به بزرگسالان اظهار داشت: با توجه به اثرات منفی مصرف ترامادول و همچنین افزایش میزان مصرف این داروی مخدر در میان جوانان، به نظر می‌رسد که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان یک اولویت به این موضوع نگاه کند.این کارشناس درمان اعتیاد در پایان با تاکید بر ضرورت نظارت بر ورود قرص ترامادول به داخل کشور نسبت به ورود این دارو از خارج از کشور هشدار داد. 

گفتنی است با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملا مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد!

آمار تکان دهنده از آلودگی آب، هوا و غذا در تهران

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه موضوع سلامت طی 30 سال گذشته مورد غفلت واقع شده است، آماری تکان دهنده از آلودگی آب، هوا و غذا در پایتخت اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، رحمت‌الله حافظی در جلسه امروز روسای شورای شهرهای کلانشهرها و مراکز استان‌ها با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت برای اولین بار در دوره چهارم شورا، گفت: موضوع سلامت طی سی سال گذشته مورد غفلت واقع شده است. در دوره‌های پیشین زمانی که گفته می‌شد کمیسیون سلامت باید تشکیل شود عده‌ای در اعتراض می‌گفتند مگر اینجا وزارت بهداشت است و در شورا باید به مسائل عمرانی پرداخته شود.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی که در حوزه سلامت در کمیسیون تشکیل شده است، گفت: آلودگی آب، هوا و غذا نخستین موردی بود که مشخص شد. آمارها نشان می‌داد در شهر تهران سالانه 2400 مورد مرگ در اثر آلودگی هوا، 4500 مورد بستری و 2500 مورد بستری بیمار قلبی در ارتباط با آلودگی هوا صورت می‌گیرد.

حافظی با بیان اینکه به این سمت رفتیم که افکار عمومی را متوجه این موضوع کنیم، ادامه داد: یک بار در آنتن زنده آمار مرگ و میرهای مربوط به آلودگی هوا را اعلام کردم و نماینده وزارت بهداشت آنرا تکذیب کرد. من در پاسخ گفتم آمار متوفیان در تهران روزانه 160 نفر است اما در روزهای اضطرار آلودگی هوا 22 نفر بیشتر می‌شود. این موضوع ناشی از چیست؟

وی با بیان اینکه در مطالعات ما مشخص شد سوختی که توسط پتروشیمی‌ها تحت عنوان بنزین تولید می‌شود بیش از حد استاندارد بنزن دارد، گفت: علاوه بر این خودروهای ما استاندارد نبودو ما این موارد را مطالبه کردیم.الان چند ماه است که خودروسازها شروع به تولید خودرو با موتور استاندارد کرده‌آند.

وی همچنین به گزارش‌هایی در مورد آلودگی مواد غذایی اشاره کرد و گفت: مصرف پیاز در کشور ما زیاد است اما نیترات که ماده‌ای سرطان زاست در پیاز پنج برابر میزان استاندارد وجود دارد. یکی از مشکلاتی که ما داشتیم این بود که با محصولات آلوده چکار کنیم؟ الان موضوع بارکدگذاری را دنبال می‌کنیم تا از محل تولید محصول بارکدگذاری شود و مشخص گردد در کدام مرحله آلودگی رخ می‌دهد.

حافظی با اشاره به مشاهده مواردی از آلودگی آب به نیترات گفت: نمونه گیری از آب منازل نشان می‌دهد نیترات در برخی مواقع بسیار زیاد است. استانداردهای بین المللی میزان نیترات در آب را زیر 20 PPM اعلام کرده‌اند که میزان آن بهتر است زیر 10PPM باشد. این در حالی است که استاندارد ملی ما 45 PPM‌است و در یکی از مناطق حتی به 48 PPM رسیده بود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مسائل زیست محیطی مطرح در مورد دریاچه ارومیه تاکید کرد: دریاچه ارومیه حاصل 20 سال خطای اقتصادی ماست. زمین‌های کشاورزی اطراف دریاچه از 158 هزار هکتار به 700 هزار هکتار رسیده‌اند. سدسازی‌ها راه ورود آب را بسته و حجم بسیار زیاد خاک و شن و ماسه گردش طبیعی آب را مانع شده‌اند. شرایط به گونه‌ای است که نگرانیم مبادا ریزگرد نمکی کشور ما را تهدید کند.

وی همچنین با بیان اینکه مصرف انرژی در کشور ما چهار برابر مصرف در دنیاست، گفت: نباید با افزایش قیمت مصرف انرژی را مدیریت کنیم بلکه باید به سمت همراه کردن مردم برویم. هم اکنون دولت تسهیلاتی 50 درصدی در هزینه استفاده از انرژی‌های پاک به مردم می‌دهد. این گونه موضوعات باید اطلاع رسانی شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه روغن پالم روغنی صنعتی است و نباید در مواد غذایی مصرف شود، گفت: در سال 85 طی تحقیقاتی متوجه شدیم میزان اسیدهای چرب به نام اسیدهای ترانس در محصولات غذایی بین 40 تا 50 درصد است که استاندارد آن زیر 10 درصد است در نتیجه تکلیف شد کارخانه‌ها در یک مقطع یک ساله میزان اسید چرب را کاهش دهند که این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در روغن پالم اسید ترانس بین 45 تا 50 درصد است و جز در مواردی مانند پنیر پیتزا نباید استفاده شود، گفت: به عنوان نمایندگان مردم درخواست کردیم که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نظارت‌های لازم اتفاق افتد تا اگر جایی تخلف رخ می‌دهد اطلاع رسانی شود و دستگاه‌های نظارتی هم به این موضوع ورود کنند.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری همچنین تاکید کرد: حوزه ما حوزه‌ای خدماتی و اجتماعی است و نباید به هیچ عنوان به آن رنگ و بوی سیاسی بدهیم.

وی افزود: در بحث فضای سبز آنچه مهم است حفظ باغات است و این موضوع از ایجاد فضای سبز جدید مهمتر است. همانطور که ما میراث فرهنگی داریم باید میراث طبیعی را نیز ثبت کنیم تا کسی حق تخریب و ورود به آن را نداشته باشد.

وی با بیان اینکه ارزش یک درخت 30 ساله از نظر تولید اکسیژن برابر 100 میلیون تومان در سال است، گفت: ما در شهر رنگ سبز ایجاد کرده‌ایم اما ارزش خاصی ندارد.