خبرهای خوب و بد از ایدز

خبرهای های خوب اچ آی وی / ایدز

به گزارش ایرنا دکتر « مسعود مردانی » روز سه شنبه در سمینار سراسری ایدز به کنترل و کاهش شمار مبتلایان به اچ آی وی / ایدز در دنیا به عنوان یکی از خبرهای خوب اشاره کرد .

مردانی با بیان اینکه آمار جهانی مبتلایان به اچ آی وی / ایدز تا پایان سال 2013 ، 35 میلیون تن است ، گفت: از این تعداد 31 میلیون و 800 هزار تن را جمعیت بالغ ، 16 میلیون تن را زنان و سه میلیون و 200 هزار تن را هم کودکان کمتر از 15 سال تشکیل می دهند.

مردانی افزود: این در حالی است که تا سه ، چهار سال پیش، شمار جهانی مبتلایان به حدود 38 میلیون تن می رسید و این موضوع نشان دهنده کاهش مبتلایان در جهان به عفونت اچ آی وی است.

تعداد مبتلایان به ایدز در جهان چقدر است؟

وی شمار بیماران مبتلا به ایدز در جهان را تا پایان سال 2013 ، 1 / 2 میلیون تن عنوان کرد که از این تعداد یک میلیون و 900 هزار تن را جمعیت بالغ و 240 هزار تن را نیز کودکان زیر 15 سال تشکیل می دادند.

مرگ و میر های جهانی ناشی از ایدز چقدر بوده است؟


این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین شمار مرگ و میر ناشی از اچ آی وی / ایدز تا آخر سال 2013 را نیز یک و نیم میلیون تن عنوان کرد.

مردانی گفت: از این تعداد، یک میلیون و 300 هزار مرگ ناشی از ایدز در جمعیت بالغان و 190 هزار مورد مرگ هم در کودکان زیر 15 سال رخ داد.

این عضو هیات علمی مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهارداشت: این در حالی است که شمار مرگ و میر های ناشی از ایدز تا چند سال قبل بیشتر از این میزان بود.

دسترسی بیشتر مادران باردار به داروی جدید Atripla


وی به خبر خوب دیگری در رابطه با اچ آی وی / ایدز اشاره کرد و آن اینکه 67 درصد مادران باردار جهان سوم به داروی Atripla دسترسی دارند.

مردانی گفت: این مادران درپی این دسترسی به داروی یاد شده با اطمینان تقریبا بالایی ، فرزندان سالمی به دنیا می آورند.

دبیر علمی سمینار سراسر ایدز گفت : دسترسی 67 درصدی مادران باردار به داروی آتریپلا در تاریخ 30 ساله اپیدمی ( همه گیری ) اچ آی وی / ایدز، انقلاب وتحول بزرگی در جهان به شمار می آید.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در زمان حاضر این دارو را به کشور وارد کرده است ، اظهار امیدواری کرد که داروی یاد شده جایگزین داروهای فعلی مبتلایان به اچ آی وی / ایدز در کشور بشود.

و اما خبر بد


خبر بد در خصوص اچ آی وی / ایدز از زبان دکتر مردانی اینکه حدود پنج سال است سهم گروه سنی 12 تا 24 سال در ابتلا به اچ آی وی / ایدز در جهان نسبت به سایر گروه های سنی، افزایش یافته است.

مردانی گفت : براساس اطلاعات به دست آمده از کشورمان ، متاسفانه شمار مبتلایان در گروه سنی 12 تا 24 سال در ایران هم رو به افزایش است.

وی با بیان اینکه اکثر این مبتلایان در سنین نوجوانی به عفونت اچ آی وی مبتلا شده اند، اظهارداشت: ممکن است برخی مبتلایان یا از بیماری خود خبر نداشته و یا اینکه جرات مراجعه به مراکز درمانی برای درمان را از دست داده باشند.

این استاد بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد که حتما آموزش های لازم جهت پیشگیری از ابتلا به اچ آی وی / ایدز در مدارس و در کتاب های درسی ارایه شود.

براساس آخرین آمار به دست آمده از وزارت بهداشت، شمار مبتلایان ثبت شده به اچ آی وی / ایدز در کشور 28 هزار و 357 تن اعلام شده است اما در عین حال تخمین زده می شود که 50 هزار تن از ابتلای خود اصلا خبرنداشته باشند.

نخستین گردهمایی بین المللی و پنجمین سیمنار سراسری ایدز امروز – 20 آبان - در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز به کار کرد و تا 22 آبان – روز پنجشنبه – به کار خود ادامه می دهد.