قابل توجه اتباع افغان(دارای برگ تردد)

موسسه آپریشن مرسی برگزار می کند:

ثبت نام کلاس های انگلیسی، کامپیوتر، سوادآموزی و خیاطی

جهت آقایان 12 سال به بالا

ثبت نام ترم زمستان 1392 از 16 آذر ماه شروع شده است.

ساعات ثبت نام:از ساعت 11 صبح تا 14 بعدازظهر 

آدرس: خیابان فدائیان اسلام، خیابان غیوری جنوبی، جاده سوم، نرسیده به چهار راه چشمه علی، نبش کوچه زاهدی، جنب املاک نگین، پلاک 161

تلفن:33390128

چرا زود خسته می‌شویم؟

یکی از پرسش‌هایی که بیشتر اوقات برای افراد مطرح می‌شود این است که چرا زود خسته می‌شوند و چگونه می‌توانند انرژی بیشتری کسب کنند.

به گزارش ایسنا، تنها پاسخی که کارشناسان سلامت برای این سوال دارند عادت‌های غلط و روزمره و انتخاب یک الگوی ناسالم است که به خستگی زودتر و بیشتر می‌انجامند.

به گزارش سایت اینترنتی ارگانیک، برخی از رفتارها و عادت‌های روزانه که باعث می‌شوند زودتر خسته شویم و در طول روز کم‌انرژی باشیم عبارتند از:

1- الگوی خواب نامنظم: در صورتی که چرخه خواب فرد منظم نباشد، بدن و ذهن تمام مدت در تلاش برای جبران آن هستند. این مشکل می‌تواند پیامدهای جدی‌ همچون افسردگی، تغییر خلق و خو و افزایش وزن را به دنبال داشته باشد.

2- حذف وعده‌ غذایی صبحانه: شروع فعالیت‌های روزانه بدون خوردن صبحانه و با معده خالی، بدن را بیش از ضرورت تحت استرس قرار می‌دهد. بنابراین مصرف این وعده غذایی که شامل غلات، پروتئین، مواد لبنی و میوه می‌شود در اولین ساعات روز و پس از بیدار شدن از خواب می‌تواند فرد را تا پایان روز پرانرژی نگه دارد.

3- کاهش مصرف مایعات: از دست رفتن آب بدن فرآیند متابولسیم را کندتر می‌سازد. با نوشیدن مقدار آب کافی، عملکرد سیستم ایمنی بدن بهبود می‌یابد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که نوشیدن آب پس از مدتی خسته‌کننده می‌شود به همین دلیل گنجاندن مواد خوراکی‌ آبدار در وعده‌های غذایی ضروری است.

4- نوشیدن بیش از حد قهوه: یکی از راه‌های کسب انرژی بیشتر، کم کردن میزان مصرف کافئین و شکر است. نوشیدن قهوه به فرد احساس کاذب انرژی می‌دهد اما در اواخر روز دردسرساز می‌شود و به افزایش احساس خستگی می‌انجامد.

5- خیره شدن به صفحه مانیتور: استراحت ندادن به چشم‌ها موجب سردرد، خستگی و تاری دید می‌شود. برای پیشگیری از خستگی چشم‌ها می‌توان هر 20 دقیقه یک بار مدت 20 ثانیه روی خود را به سمت یک شیء دیگر برگرداند.

6- مصرف کربوهیدرات‌های نامناسب: گنجاندن کربوهیدرات‌های طبیعی و غیرفرآوری شده همچون غلات، میوه‌ها و سبزیجات یکی از شیوه‌های موثر کسب انرژی است. زمانی که فرد میزان کافی کربوهیدرات سالم و طبیعی مصرف نکند مغز مجبور می‌شود انرژی مورد نیازش را از ماهیچه‌ها دریافت کند و این امر موجب خستگی بیشتر می‌شود.

7- داشتن زندگی به‌هم‌ریخته و آشفته: خانه شلوغ و ذهن آشفته به یک اندازه عامل خستگی ذهنی و جسمی هستند.

8- کم‌تحرکی یا فعالیت بدنی شدید: هر ساعت یکبار به خود استراحت کوتاهی دهید، حرکات کششی سبک انجام داده یا در فاصله زمانی کوتاهی پیاده‌روی کنید. همچنین لازم است از انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین در شروع کار خودداری کنید چرا که موجب می‌شود بدن مقدار زیادی هورمون استرس ترشح کند.

9- کمبود استراحت: فعالیت‌های روزانه خود را به گونه‌ای دسته‌بندی کنید که مدت زمان کافی برای استراحت کردن داشته باشید.

10- ارتباط با افراد افسرده و مضطرب: روابط اجتماعی می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رفتار و ذهن فرد داشته باشند. اگر فکر می‌کنید در زندگی‌تان افرادی وجود دارند که موجب می‌شوند شما افسرده و خسته شوید در رابطه‌تان با آنان تجدیدنظر کنید. 

افزایش ۳۱ درصدی ازدواج موقت در ایران

معاون قوه قضاییه گفت: در ۷ ماهه امسال ،‌۱۹۲ مورد ازدواج موقت ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد شاهد افزایش بوده‌ایم. 

احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان و اسناد کشور در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین وضعیت ثبت آنی، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های تحول سازمان در خصوص ثبت اسناد، اجرای سیستم ثبت آنی معاملات و ثبت الکترونیک اسناد رسمی در کشور بود که با بررسی‌های ابتدایی و کار کارشناسی خوشبختانه از 26 شهریورماه سال جاری اجرایی شد و بعد از گذشت بیش از 50 روز از اجرایی شدن طرح تابه امروز 3 میلیون و 527 هزار و 129 سند رسمی در سیستم به ثبت رسیده است.  
 
وی ادامه داد: از مجموع این سندهای ثبت شده، 46.3 درصد از  اسناد رسمی صادر شده، مربوط به وکالت و 24.9 درصد از اسناد رسمی مربوط به بیع و 13.5 درصد از اسناد رسمی مربوط به تعهدنامه و 5.3 درصد از اسناد رسمی مربوط به رهن و 3.4 درصد مربوط به رضایت نامه و 3.3 درصد مربوط به اقرار نامه و 1.3 درصد مربوط به اجاره و 1 درصد اسناد صلح است.  
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر آمار وقایع طلاق و ازدواج در هفت ماهه سال 92، اظهار داشت: 467 هزار و 264 واقعه ازدواج در 7 ماهه سال 92 ثبت کردیم که در مقایسه با 7 ماهه سال گذشته، 5 درصد کاهش داشته‌ایم همچنین در 7 ماهه سال 92 ،‌90 هزار و 653 واقعه طلاق در 7 ماهه سال 92 ثبت شده که در مقایسه با 7 ماهه اول سال گذشته ، 6 درصد افزایش یافته است. 
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص علل اصلی طلاق و آمار مربوط به آن،‌ گفت: در هفت ماهه امسال علل طلاق،‌ 7.6 درصد آن مربوط به ترک زندگی یکی از زوجین، 6.5 درصد از علل طلاق مربوط به اعتیاد یکی از زوجین، 9. 0 درصد مربوط به حبس ،‌1.3 درصد مربوط به ضرب و شتم و سوءرفتار و 3 .0 مربوط به ابتلا بیماری صعب العلاج و همچنین 15.3 درصد در خصوص محقق نشدن شروط ضمن عقد و 4 . 0 مربوط به نفقه ندادن از سوی شوهر بوده است . 
 
تویسرکانی بیان کرد: 1.1 درصد علل طلاق مربوط به ازدواج مجدد و 0.7 درصد مربوط به اختلالات جنسی و 1.4 درصد مربوط به اختلالات بالینی و افسردگی و 4.1 درصد مربوط به فقر مالی و 0.9 درصد مربوط به ارتباط نامشروع بوده است.همچنین 15.5 مربوط به دخالت خانواده‌ها و سایر موارد بوده است.  
 
معاون قوه قضاییه در خصوص طرح کاداستر گفت: خوشبختانه مجلس طرح به عنوان طرح جامع کاداستر کشور مورد بررسی قرار داده است که مرحله نهایی آن باید مورد بررسی قرار گیرد تا در کمیسیون‌ها به محض آماده شدن در صحن علنی به نحوه کامل به تصویب برسد.در واقع مشکلات کاداستر جامع کشور و تامین منابع مورد نیاز حل خواهد شد.  
 
وی بیان کرد: مشکلات سابق جهت اجرای کاداستر را داریم که به شکل گزارش کتبی برای دولت آن را اعلام کرده‌ایم که امیدواریم در تنظیم لایحه بودجه سال 93 مشکلات منعکس و رفع شود. و مشکل بودجه سال 93 حل شود؛ پیشنهادی در رابطه با موضوعات مختلف از جمله بحث تامین زیرساخت‌ها و نگهداری سیستم الکترونیک و همچنین در رابط با داده آماری و آرشیو 30 میلیون پرونده ثبتی و تامین سخت افزارها و امکان مربوط به سرورها و اجرای طرح جامع کاداستر کشور نیازمند منابع مالی بوده که باید با چنین پیشنهاداتی کار کارشناسی صورت گیرد.  
 
وی ادامه داد: حدوداً نیازمند 500 میلیارد تومان منابع در سال 93 هستیم؛‌در ردیفهای بودجه‌ای سال 92 نسبت به سال 91 شاهد کاهش بوده و این کاهش 20 درصدی بوده است. بنابراین موضوع بودجه در سال 93 باید حل شده و دیگر چنین اتفاقی نیافتد. 
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص ثبت ازدواج موقت،‌گفت: ازدواج موقت به موجب قانون حمایت از خانواده در ابتدا الزاماً  نباید به ثبت برسد؛ در واقع نیاز به ثبت وجود ندارد مگر اینکه در موردی زوجه باردار شده و این موضوع بین زوجین توافق شود.  
 
معاون قوه قضاییه اظهار داشت: ثبت اسناد رسمی و وقایع رسمی ازدواج و طلاق به وسیله شخص سردفتر باید انجام شود بنابراین اگر غیر از این باشد غیرقانونی است. ما موضوعی را در خصوص سردفتران ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار دادیم که اگر بالای 70 سال سن داشته و فاقد توانایی باشند،‌ سلب صلاحیت می‌شود.  
 
وی بیان کرد: در 7 ماهه امسال ،‌192 مورد ازدواج موقت ثبت شده که نسبت به سال گذشته 31 درصد شاهد افزایش بوده‌ایم.  
 
معاون قوه قضاییه در خصوص سردفتران متخلف گفت: درماهه امسال 5 مورد سلب صلاحیت سردفتران اسناد  رسمی مرتکب جرایم جعل، 17 نفر محکوم به جزای نقدی و 21 نفر تا مدت 6 ماه انفصال موقت گرفته‌اند؛ در واقع 74 درصد در خصوص سلب صلاحیت سردفتران اسناد رسمی مرتکب جرایم جعل کاهش و 91 درصد مربوط به محکومان جزای نقدی و 33 درصد مربوط به انفصال موقت کاهش داشته ایم.

هشدار نسبت به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان

رییس بخش سم‌شناسی، متخصص و عضو هیات علمی پزشکی قانونی با اشاره به افزایش مصرف ترامادول در بین جوانان، گفت: مرگ‌های ناشی از سوء مصرف این ماده نیز در یک سال اخیر افزایش داشته است. 
 
به گزارش ایسنا، دکتر مریم اخگری در نشست بررسی آنالیز آزمایشگاهی داروهای ترک اعتیاد ارائه شده در عطاری‌های شهر تهران با بیان اینکه در پزشکی قانونی با یکسری مرگ ناشی از مصرف داروهای ترک اعتیاد روبرو شده‌ام، گفت: در آنالیز این داروها، موادی را شناسایی کردیم که سبب این مرگ‌ها شده بودند. 
 
وی با بیان اینکه از دو سال پیش مصرف ترامادول و فروش آن تحت نظارت وزارت بهداشت درآمد، گفت: بر این اساس این ماده به ازای هر نسخه تنها برای یک بار در داروخانه‌ها به فروش می‌رفت و خرید آن برای بار دوم نیازمند نسخه‌ای جدید بود؛ همانطور که در بحث آمفتامین‌ها، هروئین، کوکائین و ... این قانون وجود دارد. 
 
افزایش مصرف ترامادول بین جوانان 
 
رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی از افزایش مصرف ترامادول در میان جوانان خبر داد و گفت: متاسفانه همزمان با این افزایش مصرف، مرگ‌های ناشی از مصرف این ماده نیز افزایش یافته، به طوری که حتی در مواردی فرد با مصرف تنها یک مرتبه ترامادول دچار تشنج و مرگ شده است. 
 
وی با بیان اینکه قرص‌های ترامادول بسته‌بندی شده و درعطاری‌ها وجود دارد، افزود: این در حالیست که توزیع این مواد در عطاری‌ها غیرمجاز است و باید با آن برخورد شود. 
 
اخگری با بیان اینکه در بررسی اجساد، فراوانی این دارو در آنان زیاد بوده است، ادامه داد: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روند سوء مصرف مواد مخدر در استان تهران نسبت به دوره‌های قبلی تحقیقات افزایشی 40 تا 50 برابری داشته است. 
 
رییس بخش سم‌شناسی و متخصص پزشکی قانونی گفت: افراد معتاد از این مواد به عنوان جایگزین برای ترک استفاده می‌کنند که در مواردی سبب سوء مصرف و مرگ آنها می‌شود. 
 
افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون 
 
 وی همچنین از افزایش مرگ‌های ناشی از مصرف ترامادول و متادون در یک سال اخیر خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اجسادی که به نزد ما می‌آیند، تاریخچه مشخصی ندارند و تنها بر اساس گواهی فوت، مرگشان به دلیل مصرف داروی ترک اعتیاد اعلام می‌شود، بنابراین نمی‌توان گفت که پیش از آن روند مصرف چگونه بوده است. 

جشنواره پژوهش برتر مددکاری اجتماعی روز 25 آذر برگزار می شود

جشنواره پژوهش برتر مددکاری اجتماعی در تاریخ 25 آذر 1392 مصادف با روز پژوهش در آمفی تئاتر مجموعه فرهنگی قلهک واقع در خیابان شریعتی، خیابان یخچال، جنب پارک خلیج فارس از ساعت 8- 13 برگزار خواهد شد.

این جشنواره برای اولین بار با هدف بسترسازی و ایجاد انگیزه پژوهش در مددکاران اجتماعی حوزه های مختلف به مرحله اجرا درآمده است. همچنین این جشنواره در نظر دارد توجه سازمان های مرتبط با مددکاری اجتماعی را به ضرورت پژوهش در این حوزه بیش از پیش جلب نماید.

حضور مددکاران اجتماعی در این جشنواره موجبات آشنایی آنها با عرصه های نوین پژوهش و آگاهی از اولویت های پژوهشی سازمان های فعال در حوزه مددکاری اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران از کلیه اساتید، مددکاران اجتماعی شاغل در سازمان های دولتی و غیردولتی و دانشجویان مددکاری اجتماعی دعوت می کند تا در این جشنواره شرکت کنند.

معلولیت اجتماعی، نیازمند توجه

روز سوم دسامبر به‌عنوان روز جهانی معلولین(12 آذر) نامگذاری شده است. طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی معلولیت‌های مختلف به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل معلولین جسمی– حرکتی، معلولین ذهنی و روانی و معلولین اجتماعی می‌شود. اولین گروه معلولین، شامل معلولین جسمی و حرکتی است یعنی افرادی که معلولیت آنان در زمینه جسم و فعالیت‌های حرکتی آنان است. دومین گروه معلولین روانی هستند که بیشترین این افراد را بیماران روانی حاد و مزمن و کم‌توانان ذهنی تشکیل می‌دهند. سومین گروه نیز معلولین اجتماعی هستند که شامل افرادی مانند سوءمصرف‌کنندگان مواد، دختران فرار، کودکان کار و خیابان، زنان خیابانی و... است. به‌طور کلی طبق این تعریف تمامی آسیب‌دیدگان اجتماعی معلول اجتماعی محسوب می‌شوند. بنا بر تعریف سازمان بهداشت جهانی تمامی این افراد معلول به حساب می‌آیند و نیاز به توجه دستگاه‌های مسئول و ارائه خدمات از سوی آنان دارند. اما به نظر می‌رسد نگاه مسئولان و دستگاه‌های متولی و حتی عامه مردم نیز بیشتر روی معلولین جسمی- حرکتی و به مقدار کمتر معلولین ذهنی و روانی به عنوان معلول است و در این بین کم‌توجهی به گروه سوم به‌عنوان معلولین اجتماعی صورت می‌گیرد. هدف از این یادداشت زیر سوال بردن ارائه خدمات و توجه به معلولین جسمی- حرکتی یا معلولین ذهنی و روانی نیست بلکه بالعکس، نگارنده به عنوان مددکار اجتماعی معتقد است که ارائه خدمات به این معلولین نیز در سطح استاندارد و به‌اندازه کافی صورت نمی‌گیرد. هدف این یادداشت این است که چرا به افراد گروه سوم به عنوان معلولین اجتماعی نگاه نمی‌شود و حتی این افراد به عنوان افراد خرابکار و مجرم تلقی می‌شوند که نه‌تنها مستحق کمک و توانبخشی نیستند بلکه شایسته تنبیه و مجازات هستند حال آنکه همان‌طور که بروز معلولیت‌های جسمی -حرکتی و ذهنی و روانی می‌تواند دلایل متعددی ازجمله جنگ، تصادفات، مادرزادی و ... داشته باشد بروز معلولیت‌های اجتماعی نیز می‌تواند دلایل مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی داشته باشد و لزوما نمی‌توان تمام دلایل بروز آن را به فرد و مسئولیت وی نسبت داد. با این دید از انگ و تبعیضی که نسبت به این افراد وجود دارد کاسته شده و چه بسا با کمرنگ شدن انگ و تبعیض‌ها افراد بیشتری از این گروه جهت درمان و توانبخشی اقدام کنند. نکته دیگری که در ارتباط با این معلولین باید بدان توجه کرد اینکه برخلاف معلولیت‌های جسمی- حرکتی و روانی که در بیشتر موارد غیرقابل برگشت بوده و گاهی تا آخر عمر نیاز به توان بخشی و مراقبت دارند معلولیت این افراد قابل برگشت بوده و به اصطلاح دیگر قابل درمان است و درصورت ادامه درمان پس از مدتی فرد دیگر معلول اجتماعی محسوب نمی‌‌شود. به همین دلیل واردکردن این افراد به چرخه درمان و توان بخشی با دید معلولین اجتماعی هزینه‌های کمتری را برای دولت و جامعه دربر دارد. امید است مسئولان محترم با اتخاذ این رویکرد به وارد شدن این افراد به چرخه توان بخشی و درمان و بازگشت‌شان به جامعه کمک کنند.

مرتضی دانائی فر - مددکار اجتماعی


منبع: روزنامه آرمان

تشکیل نماد ایدز توسط کودکان شوش


دانلود فیلم با لینک مستقیم

آرمان: انجمن حمایت از حقوق کودکان با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی، مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان سرزمین خورشید(خانه خورشید) و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ناحیه 4 منطقه 12 دهم آذرماه مصادف با روز جهانی مبارزه با ایدز(اول دسامبر) برنامه‌ای را با حضور کودکانی که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند با شعار «از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم» در محله شهید هرندی(دروازه غار) برگزار کرد. در این برنامه نماد ایدز(روبان قرمز)توسط کودکان کار که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند در زمین چمن مصنوعی پارک خواجوی کرمانی تشکیل شد. از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به ارائه مشاوره‌ایدز به خانواده‌های کودکان و مردم محله، توزیع بروشور و کتابچه‌های آموزشی درباره بیماری ایدز و برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز برای کودکان خانه کودک شوش و والدین آنان توسط مددکاران اجتماعی پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی اشاره کرد. محله شهیدهرندی معروف به دروازه غاردر منطقه 12 تهران واقع شده است. این محله یکی ازقدیمی‌ترین و پرآسیب‌ترین محلات جنوب شهر تهران است که با تراکم بالای جمعیت، فقر، مهاجرت، بیکاری، حاشیه‌نشینی، اسکان غیررسمی روبه‌رو است. در همین راستا کودکان ساکن در این محله نیز از این آسیب‌ها و بیماری‌های متعاقب آن در امان نیستند. مادران سوءمصرف کننده مواد، سوءاستفاده جنسی از کودکان و رها بودن سرنگ‌هایی که معتادین برای تزریق استفاده می‌کنند در سطح محله به‌خصوص در اماکن بازی کودکان مانند پارک‌ها، بی‌شک کودکان این محله را در معرض خطر جدی برای انتقال بیماری‌های رفتاری مانندHIV/ ایدز قرار می‌دهد. خانه خورشید نیز از سال 1385 با هدف بهبود وضعیت زنان آسیب دیده از اعتیاد، در این منطقه مشغول به فعالیت می‌باشد.

از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم

ایلنا:  نماد ایدز (روبان قرمز) توسط کودکان کار که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند در زمین چمن مصنوعی پارک خواجوی کرمانی تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انجمن حمایت از حقوق کودکان با همکاری پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی، مرکز گذری کاهش آسیب اعتیاد زنان سرزمین خورشید (خانه خورشید) و معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱۲ در تاریخ دهم آذر ماه مصادف با روز جهانی مبارزه با ایدز (اول دسامبر) برنامه‌ای را با حضور کودکانی که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند با شعار «از کودکان در برابر ایدز محافظت کنیم» در محله شهید هرندی (دروازه غار) برگزار کرد.

بنابراین گزارش، در این برنامه نماد ایدز (روبان قرمز) توسط کودکان کار که در خانه کودک شوش مشغول به تحصیل هستند در زمین چمن مصنوعی پارک خواجوی کرمانی تشکیل شد.

از دیگر بخش‌های این برنامه می‌توان به ارائه مشاوره ایدز به خانواده‌های کودکان و مردم محله، توزیع بروشور و کتابچه‌های آموزشی درباره بیماری ایدز و برگزاری کارگاه پیشگیری از ایدز برای کودکان خانه کودک شوش و والدین آنان توسط مددکاران اجتماعی پایگاه خدمات اجتماعی شهید هرندی اشاره کرد.



دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم با لینک مستقیم


دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم با لینک مستقیم

دانلود فیلم با لینک مستقیم


بی‌پرده درباره ایدز

 خودشان پیشنهاد کردند خط قرمزها را بشکنیم. خودشان گفتند گاهی باید برای رفع خطر از خط قرمزها گذشت. باور نمی‌کنید؟ پس باید حرف‌های علی‌اکبر سیاری معاون بهداشتی وزیر بهداشت را بخوانید که همین تازگی در نشست خبری به مناسبت روز جهانی ایدز اعلام کرد: «گاهی به خاطر خطر باید از خط قرمز عبور کرد. رسانه‌ها باید در این زمینه خط‌ شکنی کنند.»

جام جم با این مقدمه گزارش داد: ما حرف‌های سیاری را در گیومه گذاشته‌ایم که نشان دهیم آن را دقیقا به نقل از خودش بدون کم و کاست، منتشر کرده‌ایم. همین حرف‌هاست که باعث شده دل و جرات پیدا کنیم و امروز مطلبی را منتشر کنیم که شاید شما را به علت بی‌پرده گفتن برخی مسائل، متعجب کند؛ مسائلی که شاید تاکنون مشابهشان را در رسانه‌های دیگر نخوانده باشید اما با توجه به آمار فزاینده ایدز به نظر می‌رسد دیگر وقتش رسیده است که خیلی از نگفته‌ها در این حوزه، گفته شود و شاید حتی تا حدودی هم دیر شده باشد.

بخشی از مطالب گردآوری شده در این پژوهش، ترجمه قسمت‌های مهمی از متون و مقالات منتشرشده در سایت‌های حمایت از مبتلایان به ایدز در کشورهای دیگر و بخشی نیز از سایت‌های اطلاع‌رسانی درباره این بیماری در ایران و گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت است.

بر اساس آخرین آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیش از 27 هزار نفر در ایران مبتلا به ایدز هستند اما پژوهش‌های علمی در دنیا نشان داده است که همیشه آمارهای واقعی مبتلایان به ایدز در کشورها، باید چهار برابر آمارهای رسمی و شناسایی ارزیابی شود که یعنی شمار واقعی مبتلایان به این بیماری در کشورمان احتمالا باید بیش از 100 هزار نفر باشد.

ایدز بیماری نقص سیستم ایمنی است. در این حالت بدن دیگر قادر به کشتن میکروب‌ها و ویروس‌ها نیست و با گذشت زمان، فرد حامل ویروس HIV، بیشتر و بیشتر بیمار می‌شود و سرانجام شدیداً به یکی از بیماری‌های خاص مبتلا می‌شود. در این مرحله می‌شود گفت که فرد به ایدز مبتلا شده است و این مرحله سراشیبی به سوی مرگ است.

فرد حامل ویروس HIV الزاماً به ایدز مبتلا نیست چون هنوز بیماری او آشکار نشده است اما می‌تواند در طول زمانی که ویروس را در بدنش حمل می‌کند و از دید جامعه سالم به نظر می‌رسد، آن را به دیگران نیز منتقل کند.

ویروس HIV در خون و ترشحات جنسی فرد مبتلا و نیز شیر پستان زن آلوده، یافت می‌شود. این ویروس از طریق عطسه، دست دادن، بزاق دهان یا استفاده از لباس‌های فرد مبتلا، قابل انتقال نیست.

در مرحله اول که ویروس وارد بدن می‌شود معمولاً حالتی شبیه سرماخوردگی پدیدار می‌شود. به هر حال به هیچ عنوان نمی‌شود در مراحل اولیه بیماری را از ظاهر بیمار تشخیص داد و از هنگام ورود ویروس ایدز تا مثبت شدن نتیجه آزمایشگاهی که نشانگر آلودگی فرد است حدود ۲ تا ۱۲ هفته و گاهی تا ۶ ماه طول می‌کشد.

در مرحله دوم یا نهفتگی که ممکن است 3 تا 20 سال طول بکشد، بیمار هیچ علامتی ندارد و بیشترین انتقال ویروس از او به دیگران، در آن دوران رخ می‌دهد چون خودش و بقیه هنوز نمی‌دانند که حامل ویروس است.

در مرحله سوم با گذشت زمان، سیستم ایمنی توان خود را از دست می‌هد و علائم بیماری‌های مختلفی که بدن نمی‌تواند در برابر آنها از خود دفاع کند، آنقدر تشدید می‌شود که سرانجام بیمار را شکست می‌دهد و او می‌میرد.

شایع ترین الگوی انتقال ایدز در ایران هنوز استفاده از سرنگ مشترک در تزریق مواد مخدر است و شیوه انتقال از طریق رابطه جنسی در رتبه دوم فراوانی قرار دارد. ویروس HIV همچنین از مادر آلوده، به جنین داخل رحمش یا کودکی که از شیرش تغذیه می‌کند، منتقل می‌شود و از خون و فرآورده‌های خونی نیز قابل انتقال است.

منظور از رابطه جنسی ناایمن یا بدون محافظت، رابطه جنسی بدون کاندوم با فرد آلوده به ویروس است چرا که نبود آن باعث می‌شود ویروس از طریق ترشحات جنسی فرد به طرف مقابل منتقل شود. برخی افراد گرچه از این وسیله استفاده می‌کنند اما روش صحیح استفاده از آن را نمی‌دانند و خود را در معرض خطر انتقال بیماری قرار می‌دهند.

مورد دیگر، نزدیکی محافظت‌نشده از راه مقعد است که در این زمینه نیز همان روش‌های بالا برای جلوگیری از ابتلا به ایدز باید رعایت شود.

استفاده از مشروبات الکی و مواد مخدر به ویژه مواد مخدر صنعتی همچون شیشه، احتمال ابتلا به ایدز را افزایش می‌دهد چراکه این نوع مواد باعث بی‌پروایی جنسی، رابطه جنسی حفاظت‌نشده و بی‌دقت، تنوع‌طلبی جنسی و انتخاب شرکای جنسی نامطمئن می‌شود.

کمتر از سه سال پیش مرضیه وحید دستجردی وزیر وقت بهداشت بر اساس پژوهشی اعلام کرد که حدود 50 درصد از زنان خیابانی، به ویروس HIV آلوده‌اند که نشان می‌دهد شرکای جنسی آنها بیش از افراد عادی جامعه در معرض خطر ایدز هستند.

شیوع ایدز بر اساس گزارش اخیر وزارت بهداشت، در گروه کودکان کار و خیابان در کشورمان، حدود 4.5 درصد است اما آمار کشوری شیوع ایدز، یک‌دهم درصد است که یعنی میزان ابتلا به ایدز در کودکان کار و خیابان، 45 برابر سایر افراد جامعه است. این آمار بر مبنای پژوهشی است که دو سال پیش در کشور انجام شده و احتمالاً تاکنون میزان آن بیشتر شده است.

بسیاری از افرادی که ویروس HIV از شرکای جنسی به بدنشان منتقل شده است، درباره راه‌های انتقال ایدز کاملا آگاهی داشته‌اند اما همچنان ارتباط جنسی ناایمن داشته‌اند چرا که باور نمی‌کردند شریک جنسی آنها هم ممکن است بدون هیچ علامت ظاهری، به ویروس HIV آلوده باشد.

در صورتی که رفتاری پرخطر داشته‌اید می‌توانید به یکی از مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وزارت بهداشت در نزدیکی محل زندگی‌تان مراجعه کنید و مطمئن باشید که همه اطلاعات شما در این مراکز محفوظ خواهد ماند و در هیچ شرایطی به مراجع دیگر منتقل نمی‌شود مگر آنکه خودتان در این‌باره به مسئولان آن مرکز اجازه بدهید. 


منبع:عصر ایران

13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر می‌روند

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های خیریه برای حل و فصل چالش‌های نظام سلامت گفت: به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت سالانه 7.5 درصد در کشور زیر خطر فقر سقوط می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ‌دکترعلیرضا زالی در دوازدهمین مجمع خیرین موسسه خیریه امدادگران عاشورا با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های خیریه در حل و فصل چالش‌های نظام سلامت گفت: در حال حاضر کشور ما با چالش‌های زیادی در عرصه سلامت روبروست. یکی از مهمترین این چالش‌ها تامین منابع کافی برای حوزه سلامت است. بنابراین در حال حاضر نیاز به موسسات خیریه بیش از پیش محسوس است.

وی به تغییر سیمای بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیماری‌های ناشی از حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها سه بار اصلی بیماری‌ها در کشور را تشکیل می‌دهند. پیش بینی می‌شود در 20 سال آینده سیمای بیماری‌ها طوری تغییر کند که با چالش‌های متنوع‌تری در مسیر ارائه خدمات سلامت روبرو شویم.

زالی با بیان اینکه پیشگیری و درمان این سه دسته از بیماری‌ها بی تردید نیازمند تامین اعتبار و بودجه است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت در مسیر درمان خود امکان ادامه درمان تا مرحله پایانی را ندارند. همچنین تعدادی از بیماران سالانه به دلیل همین هزینه‌ها زیر خطر فقر سقوط می‌کنند.

وی افزود: بنا بر آمار ارائه شده سال 1386 سه درصد از بیماران به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر سقوط می‌کردند اما این رقم اکنون افزایش یافته است به طوری که نرم کشوری آن به 7.5 درصد رسیده است. از طرف دیگر گمانه زنی‌ها بر آن است که سالانه حدود 13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خطر فقر می‌روند. البته این رقم در مناطق نابرخوردار ممکن است فراتر هم باشد. بخش عمده‌ای از این بیماران به دلیل خدمات بستری زیر خط فقر می‌روند.

وی در عین حال افزود: یکی از مبانی شکل گیری موسسه امدادگران عاشورا، بحث پوشش بیمه‌ای مناسب بود. اکنون پیش بینی می‌شود حداقل شش میلیون نفر در کشور فاقد پوشش بیمه‌ای باشند. متاسفانه این افراد اغلب جزو گروه آسیب پذیر هستند. بر این اساس نقش موسسه‌هایی همچون موسسه خیریه امدادگران عاشورا به عنوان کنشگر اصلی بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی همچنین در ادامه ضمن برشمردن ویژگی‌های موسسه خیریه امدادگران عاشورا ثبت بین المللی این موسسه را پیشنهاد داد و گفت: ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌تواند در این زمینه به کار گرفته شوند.

زالی همچنین برای برقراری همکاری میان سازمان نظام پزشکی و موسسه خیریه امدادگران عاشورا اعلام آمادگی کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با حدود 213 هزار عضو و 198 شعبه در تمام کشور آمادگی دارد تا در این امر خداپسندانه نقش خود را ایفا کند.