اخذ شهریه از دانش آموزان افغان ممنوع شد

ایرنا: دریافت هرگونه وجهی خارج از چارچوب های تعریف شده از دانش آموزان افغان تحت هر عنوانی ممنوع است و قابل پیگرد و برخورد می باشد.

دفترمعاون کل نهاد ریاست جمهوری امروز در نامه ای به معاون امور بین الملل آموزش و پرورش، بازرسی دفتر رییس جمهوری، وزارت خارجه و اداره امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با اعلام مطلب فوق، تاکید کرد: گزارش های مردمی فراوان مبنی بر اخذ غیر قانونی وجوه ثبت نام از دانش آموزان افغان در مدارس دولتی کشور ممنوع است.

دفتر نهاد ریاست جمهوری همچنین خواسته است نامه شماره 55669 مورخ 20/5/1393 و 64709 مورخ 9/6/93 در این مورد به اطلاع مدیران ادارات، نواحی و مدارس رسانده شود.

اداره بین الملل وزارت آموزش و پرورش ماه گذشته در بخشنامه ای اعلام کرده بود در حمایت از دانش آموزان افغان از این پس از آنان شهریه ثبت نام اخذ نخواهد شد.

چرا همیشه خسته ام؟

تحقیقات نشان می‌دهد، انسانها به محض احساس خستگی، قبل از هر چیز با خود مرور می‌کنند که آیا شب‌های قبل به اندازه‌ی کافی خوابیده‌اند یا خیر. اما کارهای کوچک زیادی وجود دارد که انجام دادن یا انجام ندادن آنها می‌تواند خستگی بیشتر یا کمتری را در طول روز برای ما به همراه بیاورد.

bullet-1-dark-green

 وقتی خسته هستیم کمتر نرمش می‌کنیم و فکر می کنیم با کم کردن فعالیت فیزیکی، ته مانده‌ی انرژی خود را ذخیره کرده‌ایم! بر اساس تحقیقی که در دانشگاه جورجیا انجام شده است، نرمش هفتگی فقط در حد سه روز در هفته و هر روز بیست دقیقه، میتواند پس از یک ماه و نیم، احساس خستگی را کمتر کرده و احساس انرژی داشتن را در هر یک از ما ایجاد کند. نرمش منظم با رساندن اکسیژن و مواد غذایی به بافتها، زمینه کاهش خستگی را فراهم می‌کند.

دوره MBAما به اندازه‌ی کافی آب نمی‌نوشیم. از دست دادن بخشی از آب بدن، حتی در حد ۲٪، می‌تواند تاثیر محسوس روی سطح خستگی ما داشته باشد (تحقیق آمی گودسن). بر اساس گزارش گودسن، کاهش آب بدن، موجب کاهش حجم خون و افزایش غلظت آن می‌شود که به تبع آن، کارایی قلب در پمپاژ خون کاهش می‌یابد. طبیعی است که در این حالت اکسیژن و مواد غذایی به اندازه‌ی قبل به اندام‌ها و بافت‌ها نمی‌رسند. گودسن در تحقیقات خود پیشنهاد می‌کند هر کس به ازاء هر کیلوگرم وزن خود، در طول روز مناسب است ۳۰ سی سی آب بنوشد. به عبارتی فردی با وزن ۵۰ کیلوگرم، باید یک و نیم لیتر آب در روز بنوشد.

دوره MBAگاهی به اندازه‌ی کافی، آهن به بدن ما نمی‌رسد. کمبود آهن میتواند احساس لختی و خستگی، ضعف و عدم تمرکز را ایجاد کند. همچنین کسانی که کمبود آهن دارند، زودتر ممکن است عصبانی شوند. دلیل این امر هم، مانند بسیاری از موارد دیگر، به دلیل کاهش اکسیژنی است که به ماهیچه‌ها و سلول‌ها می‌رسد. طبیعی است که کمبود آهن ممکن است به خاطر رژیم غذایی نامناسب یا به خاطر بیماری‌های مختلف باشد که در حالت دوم، بررسی و نظر پزشک لازم خواهد بود.

bullet-4-dark-greenکمالگرایی میتواند دلیلی برای احساس خستگی دائمی باشد. کسانی که کمالگرا بوده و تلاش می‌کنند هر کاری را به بهترین شیوه قابل تصور انجام دهند (که معمولاً هم امکان‌پذیر نیست) انرژی و وقت بیشتری را صرف کار می‌کنند و این می‌تواند برای آنها خستگی دائمی به همراه داشته باشد. دانشمندان ضمن تاکید بر اهمیت انتخاب هدفهای چالش‌برانگیز، توصیه می‌کنند که اهداف غیرقابل دسترس نداشته باشیم. یکی از راه‌های مناسب، تعیین محدودیت زمانی برای هر کار یا پروژه است. اگر شما روی جزئیات گزارشی که می‌نویسید حساس هستید و بارها آن را مرور می‌کنید، شاید راه مناسب این باشد که با خود بگویید من تحت هر شرایطی، بیشتر از ۲ ساعت برای این گزارش وقت نخواهم گذاشت.

دوره MBAنگرانی‌های بیهوده می‌تواند عامل مهمی برای خستگی باشد. اگر هر فریاد مدیرتان، برای شما خطر اخراج را تداعی می‌کند، اگر هر شب منتظر هستید که داعش به ایران حمله می‌کند یا نه، اگر هر روز صبح خیابان را نگاه می‌کنید تا ببینید بالاخره ماشینتان را دزدیدند یا این کار را قرار است در روزهای آتی انجام دهند، اگر هر روز نگران تصادف فرزند خود در مسیر خانه به مدرسه هستید، قطعاً این اضطراب دائمی شما را خسته و فرسوده خواهد کرد. بیرون رفتن از خانه، کمی نرمش کردن، اجتناب از خواندن اخبار حوادث و سوانح (که بر خلاف تصور برخی که آنها را آگاهی بخش می‌دانند، کارکردهای منفی آنها خیلی بیشتر است) و مطرح کردن دغدغه‌ها با سایر دوستان، می‌تواند در کاهش این نگرانی‌ها موثر باشد.

دوره MBA - ارزیابی بازارنخوردن صبحانه می‌تواند باعث خستگی شود. بعضی از ما احساس می‌کنیم که شامی که شب خورده‌ایم،‌ ذخیره شده تا انرژی صبح ما را تامین کند. در حالی که غذای شب، انرژی کار کردن قلب و خون‌رسانی به بدن در طول مدت خواب را تامین کرده و صبح هنگام، نیازمند انرژی و سوخت تازه‌ای برای بدن خود هستیم. طبیعی است که هر یک از ما، بر اساس ذائقه خود، نوع متفاوتی از صبحانه را انتخاب می‌کنیم. اما به هر حال، شیر کم چرب، میوه جات و سایر غذاهای سالم، می‌توانند گزینه‌های خوبی برای راه انداختن جدی تری سیستم متابولیسم باشند.

bullet-7-dark-greenعادتهای کاری نادرست هم می‌توانند منشاء جدی خستگی باشند. دفتر کار شلوغ، قدرت تمرکز و همینطور پردازش اطلاعات را از مغز ما می‌گیرد. کار کردن در روزهای تعطیل، چک کردن ایمیل‌ها در کافی شاپ و زمانی که قرار بوده صرف استراحت شود، پاسخ دادن به تلفن در تمام ساعات شبانه روز، نمونه دیگری از عادات نادرستی هستند که فرصت استراحت را از بدن و مغز می‌گیرند. تغییر ساعت خواب در روزهای تعطیل هم می‌تواند موجب بروز خستگی شود. دیر خوابیدن‌ها و دیر بیدار شدن، عادت زمانی بدن را به هم می‌ریزد و یکی دو روز زمان لازم خواهد بود تا بدن دوباره به ساعات کار هفته عادت کند. قطعاً روزهای تعطیل نیازمند خواب و استراحت هستیم، اما شب‌ بیداری‌های طولانی می‌تواند تاثیر واقعاً نامطلوبی داشته باشد.

bullet-8-dark-greenوابستگی بسیار زیاد به کافئین هم می‌تواند تبعات نامطلوبی داشته باشد. استفاده متعادل از کافئین بد نیست. روزانه سه فنجان قهوه، مشکل خاصی در روند زندگی ایجاد نمیکند. اما اگر در تمام مدت روز از کافئین برای حفظ هوشیاری خود استفاده می‌کنید، مجبور خواهید بود هزینه‌های متعددی را به صورت خستگی و بی‌خوابی بپردازید. کافئین، مانع کارکرد درست آدنوزین می‌شود. ماده‌ای که با انباشته شدنش، ما خوابالوده می‌شویم. نیمه عمر قهوه بالاست. حتی قهوه‌ای که شش ساعت قبل از خواب خورده می‌شود، روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد. مصرف قهوه را در بعد از ظهر هر روز متوقف کنید و اثرات شگفت‌انگیز آن را ببینید.

bullet-9-dark-greenموبایل و تبلت و لپ‌تاپ، وسایل خوبی برای همبستری نیستند! ملاتونین هورمونی است که سیکل خواب و بیداری ما را تنظیم می‌کند. خیره شدن به صفحه‌ی موبایل و لپ تاپ و تبلت و خواندن آخرین ایمیل‌ها و آخرین عکس‌های اینتساگرام و خبرهای روزانه و …، روی سطح ملاتونین تاثیر می‌گذارد. البته تحقیقات نشان می‌دهد که حساسیت انسانها به نور صفحات نمایش ابزارهای دیجیتال از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما ایده‌ی بدی نیست که از بردن این وسایل به رختخواب اجتناب کنید! اگر ترک این عادت خود موجب «بیماری» می‌شود، لااقل صفحه‌ی نمایش این وسایل را با فاصله‌ای بیش از ۳۰ سانتی‌متر نسبت به چشم خود نگه دارید.

آنچه خواندید خلاصه‌ای از گزارشی بود که اخیراً نشریه تایم منتشر کرده است.

منبع:عصر ایران

آخرین آمار شیوع اختلالات روانی در کشور

مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین شیوع اختلالات روانی در کشور را 23.6 درصد اعلام کرد و گفت: این آمار در بین جمعیت 15 تا 64 سال کشور است و بر اساس دقیق‌ترین دستگاه‌ها ثبت شده است.

احمد حاجبی در گفت‌وگو با فارس، در رابطه با هزینه‌های بالای روانپزشکی و عدم مراجعه بیماران برای درمان گفت: بسیاری از اختلالات روانی به دلیل هزینه‌های بالای آن در سطح جامعه به صورت مخفی باقی می‌ماند چرا که هزینه‌های بالا باعث عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی می‌شود.

وی ادامه داد: بنده به عنوان فردی که درگیر سیستم بهداشت روان بوده‌ام قبول دارم که در برخی موارد بیماران به دلیل کمبود یا نبود پوشش بیمه‌ای و مشکلات مالی از دریافت خدمات درمانی خودداری کرده‌اند.

حاجبی گفت: اما واقعیت دیگر این است که خانواده‌هایی داریم که بیمار مبتلا به اختلال روانپزشکی دارند این افراد به پزشک مراجعه کرده اما تمام تلاششان این است که خانواده‌ متوجه بیماریشان نشود.

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت تصریح کرد: انگ ناشی از بیماری‌های روانی در جامعه وجود دارد که باعث عدم مراجعه بیماران به مراکز درمانی شده است و همین امر باعث می‌شود بیماری خود را حتی زمانی که درمان را آغاز کرده‌اند از همه اطرافیان به دلیل نگرانی‌هایی که دارند پنهان کنند.

وی افزود: البته علت مخفی ماندن آمار دقیق بیماران روانپزشکی به ضعف در سیستم غربالگری نیز برمی‌گردد که باید این سیستم را در جامعه تقویت کنیم تا تشخیص زودرس یا مداخله و درمان بهینه آن را داشته باشیم.

حاجبی گفت: هم اکنون در بخش بهداشتی این موضوع دیده شده که کارشناسان سلامت روان به سیستم ارائه خدمت وارد شوند. یکی از فعالیت‌های آنها این است که کارشناس مراقبت خانواده افراد و بیماران را معاینه کرده و در صورت نیاز به کارشناس سلامت روان ارجاع می‌دهد و در نتیجه غربالگری اختلالات روانی انجام خواهد شد.

وی افزود: این موضوع در بحث پیشگیری نیز بسیار مفید خواهد بود چرا که تشخیص زودرس و مداخله بهنگام از اصول پیشگیری است که باعث کاهش بار بیماران می‌شود.

مدیر کل سلامت روان وزارت بهداشت آخرین شیوع اختلالات روانی در کشور را 23.6 درصد اعلام کرد و گفت: آماری از افرادی که به اختلالات روانی مبتلا هستند اما شناسایی نشده وجود ندارد اما آمار موجود از شیوع اختلالات بر اساس دقیق‌ترین دستگاه‌ها ثبت شده و در جمعیت 15 تا 64 سال است.

کنگره دانش اعتیاد

به اطلاع می رساند کنگره دانش اعتیاد که از 19 تا 21 شهریور برگزار خواهد شد، پانلی را به طور اختصاصی با موضوع مددکاری اجتماعی در حوزه اعتیاد پیش بینی کرده است در روز 21 شهریور برگزار می شود. در این پانل سخنرانی ها با تمرکز ویژه بر مددکاری اجتماعی ارائه خواهند شد و محتوای پیش بینی شده برای آنها تلفیقی از یافته های آخرین کارآزمایی های بالینی و راهنماهای بومی طراحی شده ویژه مددکاری اجتماعی در حوزه درمان و کاهش آسیب سوءمصرف مواد است. موضوعات سخنرانی ها در زیر آورده شده اند:

  • راغب سازی با رویکرد مددکاری اجتماعی در منزل

  • خدمات مددکاری اجتماعی ویژه زنان و کودکان در حوزه درمان و کاهش آسیب سوءمصرف مواد

  • مدیریت مشروط در حمایت های اجتماعی

  • مرور سیستماتیک مداخلات مبتنی بر خانواده در حوزه درمان و کاهش آسیب سوءمصرف مواد

 

همانطور که می دانید کنگره دانش اعتیاد بزرگترین رویداد علمی سالیانه در حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد در ایران است. این کنگره موفق شده است 18 امتیاز بازآموزی به خود اختصاص دهد. در عین حال کسانی که در پانل مددکاری اجتماعی شرکت می کنند، می توانند گواهی معتبری را که از طرف انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران صادر می شود، دریافت نمایند.

از شما دعوت می شود در پانل مددکاری اجتماعی شرکت فرمایید

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنگره می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

ascongress.ir

تحصیل تا پایان متوسطه اول اجباری است؛ والدینی که ممانعت کنند مجرم هستند

به گزارش مهر، علی‌اصغر فانی در گردهمایی مسئولان حوزه زنان وزارت آموزش و پرورش، با تأکید بر ضرورت گسترش پوشش تحصیلی دانش‌آموزان اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه، قانون اجباری بودن تحصیل تا پایان دوره متوسطه اول (راهنمایی) را لحاظ می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه والدینی که فرزند خود را از تحصیل محروم کنند، مجرم شناخته می‌شوند، گفت: در حال حاضر، دختران فراوانی از پوشش تحصیلی محروم هستند که دردوره متوسطه دوم (دبیرستان)، این میزان بیشتر است. 

فانی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه، تحصیل اجباری تا پایان متوسطه اول لحاظ شده بود اما اجرایی نشد که این موضوع را در برنامه ششم لحاظ می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش دختران در مناطق روستایی، عشایری و مرزی و فنی و حرفه‌ای با مشکل روبروست، خاطرنشان کرد: امسال مصمم هستیم در معاونت آموزش ابتدایی حتی یک دانش‌آموز خارج از مدرسه نماند. در برخی از مناطق به دلیل مسائل فرهنگی، دختران را به مدرسه نمی‌فرستند که باید خانه به خانه این مسائل را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از تولید بیسوادی مربوط به دختران است که در این زمینه، توسعه مدارس شبانه‌روزی دختران در دوره متوسطه اول و دوم و نظام "روستامرکزی" مدنظر است. با توجه به هزینه بالای مدارس، نظام شبانه‌روزی روستامرکزی از اولویت بیشتری برخوردار است.

فانی در ادامه تاکید کرد: معاونت آموزشی باید با پیگیری دفتر امور زنان وزارتخانه، برنامه‌ریزی محتوایی برای دختران را دنبال کند. بسیار مهم است که ما آموزش و پرورش پسرانه نداشته باشیم. نه اینکه برنامه متفاوت برای دختران تنظیم کنیم؛ بلکه فعالیت مکمل برای پاسخگویی به نیازهای آنها را تعریف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: ۱۴ هزار زن فرهنگی سرپرست خانوار داریم که باید برای رفع مشکلات آنها در حدامکانات تلاش کنیم؛ همچنین ساختار سازمانی دفتر امور زنان باید تقویت شود و به این منظور از معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مجوزهای لازم باید گرفته شود تا این وضع در سطح وزارتخانه و استان‌ها تقویت شود.

وی تربیت نسل آینده را تابعی از تربیت دختران دانست و افزود: با توجه به این که آموزش و پرورش مکلف به تربیت ۵/۱۲ میلیون دانش آموز کشور است به نظر می رسد تربیت دختران باید در اولویت قرار گیرد تا بتوانیم نسل آینده بهتری را پرورش دهیم.

فانی با اشاره به ترکیب نیروی انسانی در آموزش و پرورش تصریح کرد: بخش بزرگی از کارمندان آموزش و پرورش را زنان تشکیل می دهند و از این رو برنامه ریزی و رشد و پرورش زنان کارمند نیازمند برنامه ریزی ویژه می باشد.

وزیر آموزش و پرورش درصد حضور کارکنان زن در استان ها از ۳۴ درصد تا بیش از ۸۰ درصد در برخی از استان ها اعلام و عنوان کرد: اهمیت زنان از آنجا ناشی می شود که بخش عمده ای از دانش آموزان نیز دختران تشکیل می دهند که علاوه بر حمایت و هدایت کارکنان زن باید پاسخگوی مخاطبان دانش آموز دختر نیز باشیم و از این رو استفاده از زنان در برنامه ریزی، تصمیم گیری و تصمیم سازی مورد تاکید آموزش و پرورش می باشد.

وی با اشاره به توانمندی های بالا زنان در حوزه های مدیریت، سازماندهی و نظارت گفت: تجربه نشان می دهد مدیریت زنان در حوزه های سرپرستی و نظارت نسبت به مردان قوی تر است که شاهد آن طراوت و زیبایی ظاهری و معنوی مدارس دخترانه در مقایسه با مدارس پسرانه می باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که باید از توان ، تجربه و دیدگاه های زنان در آموزش و پرورش استفاده کرد، افزود: تغییر نگرش و باور‌داشتن اولین شرط حضور زنان در حوزه های مدیریت است و تا زمانی که مدیران به این باور نرسند اثربخشی حضور زنان بسیار کم‌رنگ خواهد بود.

وی شناسایی استعدادها را شرط دوم حضور زنان در حوزه های مدیریت خواند و تاکید کرد: باید متناسب با توان افراد به آن‌ها مدیریت واگذار شود تا تناسب میان توانمندی افراد و پذیرش مسئولیت در رسیدن به اثربخشی رعایت شود.

فانی «آموزش و توانمندسازی زنان» را سومین پیش نیاز مدیریت زنان معرفی و خاطرنشان کرد: یکی از لوازم این پیش شرط تفویض اختیار است که باید بانوان قبل از تصدی پست آموزش های لازم را ببینند تا توانمند سازی در آن ها تقویت شود. وی چهارمین پیش نیاز مدیریت را «رشد پلکانی» عنوان کرد و ادامه داد: افراد باید در رده های مختلف مدیریتی کار کنند و بتدریج رشد و ارتقا بیابند تا تجربه مدیریتی در کنار دانش بتواند به هم‌افزایی نائل شود.

وزیر آموزش و پرورش افزایش پوشش حداکثری تحصیل دانش آموزان دختر را یکی از ماموریت های ویژه آموزش و پرورش خواند و تاکید کرد: برطبق قانون چهارم و ششم توسعه تحصیل تا پایان دوره متوسطه اول اجباری است و باید برای افزایش پوشش تحصیلی دختران در مناطق روستایی، عشایری و مرزی از توسعه مدارس شبانه روزی و روستا مرکزی استفاده کرد.

بانوی متکدی از خانه بخت سر درآورد

یک بانوی متکدی بجنوردی که در مرکز نگهداری متکدیان این شهر روزگار می گذراند با خواستگاری یک شهروند راهی خانه بخت شد.

مسوول ستاد متکدیان استان خراسان شمالی روز دوشنبه به ایرنا گفت: این زن حدود 40 سال دارد که به دلیل تنگناهای مالی از ناچاری، مدتی گرفتار پدیده تکدی گری شده بود.

کریم سجادی اظهار کرد: مرکز نگهداری موقت متکدیان زن بجنورد، در مرکز این شهر و در جوار محلات مسکونی قرار دارد و یکی از همسایه ها پس از دیدن این بانو و تحقیق و بررسی همه جوانب، وی را برای برادر خود خواستگاری کرد.

وی افزود: آیین خواستگاری با مراسم خاصی در مرکز نگهداری متکیان برپا شد و عروس خانم با شادمانی از نوانخانه راهی خانه بخت شد.

سجادی گفت: شهرداری بجنورد نیز برای سپیدبختی تازه عروس، در حد توان خود برخی کمک های مادی و معنوی را برای این خانواده منظور کرد.

به گفته وی اکنون در مرکز نگهداری موقت متکدیان زن بجنورد، به عنوان تنها مرکز استان، هفت زن متکدی بالای 18 سال نگهداری می شوند.