قوانین فرزند خواندگی

هر استان با کمیته خودش

کارهای مربوط به فرزندخواندگی در هر استان، در همان استان انجام می‌شود یعنی کمیته‌هایی به نام کمیته ستادی استان و کمیته شبه خانواده استان بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. اعضای کمیته هم عبارتند از: مدیرکل بهزیستی استان، معاون امور اجتماعی بهزیستی، کارشناس شبه خانواده استان، کارشناس فرزندخواندگی، مددکار و کارشناس حقوقی استان. کودکانی را می‌توان به عنوان فرزند خوانده انتخاب کرد که تمامی تلاش‌ها و کوشش‌های حرفه‌ای برای شناسایی والدین‌شان بی‌نتیجه مانده باشد و مسئولان بهزیستی امیدی به بازگشت کودک به خانواده خودش نداشته باشند.

کمی رفاه،کمی سلامت

معمولا هر زوجی که قصد بچه‌دار شدن دارند اول فکر آینده‌اش را می‌کنند و چرتکه می‌اندازند که مطمئن شوند از پس هزینه‌های آن برمی‌آیند و خلاصه بی‌گدار به آب نمی‌زنند.

بهزیستی هم اگر بخواهد یکی از بچه‌هایش را به زوجی بسپارد باید مطمئن شود که آنها تمکن مالی دارند. باغ، ویلا و خانه دوبلکس لازم نیست ولی زوج جوان باید بتوانند حداقل‌های یک زندگی آرام را برای کودکی که به فرزندی می‌پذیرند، فراهم کنند.

سلامت هم شرط دیگر ماجراست. نه اینکه لازم باشد زن و مرد به اندازه شرکت در آزمون خلبانی سالم باشند و مثلا حتی یک دندان پوسیده هم در دهانشان نباشد ولی نباید به هیچ بیماری به اصطلاح صعب‌العلاجی مبتلا باشند. اعتیاد به مواد مخدر یا سایر اعتیادهای مضر هم طبیعی است که در کل این توافق را به هم می‌زند.

پدر و مادر شدن قانون دارد

ممکن است سازمان بهزیستی بچه‌ها را از سر راه آورده باشد ولی به این راحتی‌ها آنها را به هر خانواده‌ای نمی‌سپارند و راستش را بخواهید حتی کمی سخت می‌گیرند. حسابی مته به خشخاش می‌گذارند و همه جوانب کار را بررسی می‌کنند تا با خیال راحت کودکی را به خانواده جدید بسپارند. البته قوانین ثابتی هم وجود دارد که استثنا سرش نمی‌شود. مثلا زن و شوهر داوطلب سرپرستی، باید ایرانی و مقیم ایران باشند. شرط دوم این است که حداقل ۵ سال تمام از تاریخ ازدواج آنها گذشته باشد و از این ازدواج صاحب فرزند نشده باشند. طبیعی است که به زوج‌های خیلی کم‌سن‌وسال بچه تعلق نمی‌گیرد و سن یکی از آنها باید حداقل ۳۰ سال باشد.

معمولا سراغ هر کاری که بروید یکی از شرایط تغییرناپذیر آن صلاحیت اخلاقی و نداشتن سوءسابقه است. حالا فکرش را بکنید که بخواهید نقش پدر و مادر کودک تنها و بی‌سرپرستی را به عهده بگیرید. حداقلش این است که نباید هیچ نوع سوءسابقه و محکومیت جزائی به دلیل ارتکاب جرایم عمدی داشته باشید و البته صلاحیت اخلاقی هم باید به آن اضافه شود.

این مراحل را باید طی کنید

یکی از مراحل اصلی کار، مشاوره قبل از فرزندپذیری است؛ یعنی قبل از تشکیل کمیته فرزندخواندگی زن و شوهر باید در این جلسات مشاوره شرکت کنند و نتیجه آن در پرونده درج شود. بعد از آن پروند به کمیته فرزندخواندگی می‌رود و چنانکه تصمیم کمیته مثبت باشد در فهرست نوبت قرار می‌گیرند. زوجی که در فهرست قرار گرفته‌است با فرارسیدن نوبتشان برای انتخاب فرزند به شیرخوارگاه معرفی می‌شوند. پس از انتخاب فرزند، والدین متقاضی توسط سازمان بهزیستی به دادگاه معرفی می‌شوند تا قرار دور آزمایشی یا همان حکم سرپرستی موقت صادر شود. بعد از صدور حکم سرپرستی، کودک انتخابی طی صورتجلسه‌ای به والدین تحویل داده می‌شود و طی دوره آزمایشی ۶ ماهه، حداقل ۳ بازدید از طرف مددکاران اجتماعی از خانواده فرزندپذیر انجام می‌شود تا مسئولان بهزیستی خیالشان راحت شود که زوج متقاضی شرایط لازم برای نگهداری را دارند یا خیر.

درصورت تایید وضعیت مراقبت از فرزند و توانایی خانواده، گزارش نهایی تهیه می‌شود و سرپرستی به دادگاه مربوطه می‌رود تا حکم قطعی صادر شود. بعد از گذراندن دوره ۶ ماهه آزمایشی و صدور حکم قطعی، سرانجام لحظه موعود فرا می‌رسد و والدین قانونی می‌توانند با مشخصات خودشان برای کودک شناسنامه بگیرند.

یک نکته هم درباره تامین آتیه فرزند وجود دارد. با توجه به اینکه از نظر قانونی فرزندخوانده از پدر و مادر قانونی خود حتی با وجود داشتن شناسنامه ارث نمی‌برد، باید صلح یک‌سوم اموال والدین به فرزندخوانده از طریق دفترخانه‌های رسمی یا مراجع قضایی انجام شود. افتتاح حساب پس‌انداز، بیمه آتیه یا روش‌های قانونی اطمینان‌بخش دیگر نیز می‌توانند از راهکارهایی باشند که به موازات صلح اموال انجام می‌شود. این را هم به یاد داشته باشید که حکم سرپرستی ابدی و ازلی نیست و اگر سازمان بهزیستی تشخیص دهد کودک در زندگی جدید آسیبی می‌بیند و عدم شایستگی والدین به هر دلیلی اثبات شود یا والدین حقیقی کودک مراجعه کنند، حکم سرپرستی با هماهنگی دادگاه قابل فسخ است.

همه مدارک لازم

یادتان باشد متقاضیان فرزندخواندگی باید تقاضای رسمی خود را به سازمان بهزیستی اعلام کنند و این تقاضا حتما باید به امضای هر دو نفر رسیده باشد. نشانی و شماره تلفن محل سکونت‌شان هم باید در این تقاضانامه قید شود. بعد از آن باید همه مدارک فهرست زیر را آماده کنند:

تصویر شناسنامه زن و مرد صفحه اول و دوم.
تصویر سند ازدواج
گواهی ناتوانی در بچه‌دار شدن که باید از پزشک متخصص زنان و زایمان گرفته شود.
گواهی پزشکی قانونی در مورد عقیم بودن زوجین یا یکی از آنها.
حکم سرپرستی آزمایشی که باید از مراجع قضایی و با توجه به شرایطی که قبلا گفته شد، گرفته شود.
برگ عدم سوءپیشینه کیفری زن و شوهر.
گواهی سلامت جسم و روان از پزشکی قانونی برای هر دو نفر
گواهی تمکن مالی که می‌تواند فیش حقوقی، فتوکپی سند ماشین، منزل مسکونی یا هر ملک دیگری باشد.
گواهی سلامت از پزشک که مبتلا نبودن زن و شوهر به بیماری‌های صعب‌العلاج را تایید کند.
گواهی عدم اعتیاد.

افتتاح نخستین مرکز TC (درمان اجتماع مدار)بانوان در کشور

دیلمی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، با اشاره به راه‌اندازی نخستین مرکز TC ویژه درمان زنان وابسته به مواد محرک‌زا و شیشه اظهار داشت: پس از مدت‌ها و همچنین رایزنی‌های متعدد نخستین مرکز TC با همکاری شهرداری تهران و بهزیستی در منطقه چیتگر راه‌اندازی می‌شود.

وی تصریح کرد: هزینه نگهداری و درمان هر فرد وابسته به مواد محرک‌زا ماهیانه حدود 300 هزار تومان است که البته افرادی که توان پرداخت این مبلغ را نداشته باشند و نیازمندی آنها احراز شود بدون پرداخت هزینه تحت مداوا قرار خواهند گرفت.

دیلمی‌زاده بیان داشت:‌ مرکز TC زنان ظرفیت نگهداری 60 نفر را دارد که مدت درمان برای هر فرد وابسته به مواد محرک‌زا 3 ماه است.

مدیرعامل جمعیت خیریه تولد دوباره خاطرنشان کرد: با توجه به گسترش مواد محرک‌زا بین زنان، نیازمند هستیم هرچه سریعتر ایجاد مراکز درمانی و TC را افزایش دهیم به همین منظور دومین مرکز مداخله و پیگیری پس از درمان به زودی در کشور راه‌اندازی می‌شود که محل این مرکز در تهران خواهد بود.

وی در پایان از خدمات شهرداری تهران در ارائه زمین رایگان برای راه‌اندازی مرکز TC قدردانی و اظهار امیدواری کرد: این همکاری و تعامل ادامه داشته باشد.

 

 

اطلاعیه عضویت در انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران

کسانی که تمایل به عضویت در انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران دارند، لازم است موارد زیر را به آدرس sswai.edu@gmail.com ایمیل کنند.

 

1)     ارسال فایل word مشخصات فردی، دانشگاهی، شماره تماس، شغل و  آدرس محل کار

2)    ارسال فایل اسکن شده کپی شناسنامه و کارت ملی

3)    ارسال تصویر آخرین مدرک دانشگاهی  که اعضا می خواهند با توجه به آن در انجمن عضو شوند

4)   ارسال فایل اسکن شده فیش پرداختی مبلغ سالیانه حق عضویت انجمن به مبلغ بیست هزار تومان (20 هزار تومان) به شماره حساب 27745 (شماره حساب انجمن علمی مددکاری اجتماعی)  بانک رفاه، شعبه بیمارستان طالقانی، کد شعبه 141

 

حداکثر 40 روز پس از تایید مدارک، کارت عضویت صادر شده و در اختیار اعضا قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است هزینه صدور کارت عضویت، بر عهده اعضا می باشد.

 

علاقمندان به عضویت می توانند برای اطلاعات بیشتر با شماره 09335453408 تماس بگیرند.

کارگاه آموزشی بحث گروهی متمرکز

ثبت نام کارگاه آموزشی

1. برای ثبت نام اولیه در کارگاه آموزشی بحث متمرکز گروهی، با شماره  09335453408 در ساعات 10 الی 4 تماس حاصل فرمایید.

2. پس از تکمیل ظرفیت کارگاه، با شما تماس گرفته می شود تا مبلغ کارگاه را به شماره حساب 50171010 بانک رفاه شعبه بیمارستان طالقانی کد شعبه 141 به انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران واریز کنید.

3. تصویر فیش بانکی پرداخت شده را به آدرس sswai.edu@gmail.com ایمیل کنید.

4. پس از ارسال فیش طی تماس تلفنی جهت اطمینان از ثبت نام نهایی اقدام کنید.

مکان برگزاری کارگاه:  اعلام خواهد شد

ساعت کارگاه:  17- 9 همراه با نهار و پذیرایی

هزینه کارگاه:

شرکت کنندگان عضو انجمن: 300/000 ریال

شرکت کنندگان آزاد: 500/000 ریال

 

 

 

دانشجویان از 20% تخفیف برخوردار خواهند بود.

زمان کارگاه های آموزشی انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران

عناوین و زمان برگزاری کارگاه های آموزشی انجمن علمی مددکاری اجتماعی

 

18 آبان                          بحث متمرکز گروهی

 

25 و 26 آبان                  اقدامات اجتماع محور

 

9و10 آذر                        Proposal Writting

 

16 و 17 آذر                    گزارش نویس