ایران، دومین کشور غمگین جهان!

در سال 2013 موسسه گالوب گزارشی مبنی بر بررسی وضعیت خشنودی و خوشحالی در بین 138 کشور منتشر کرد که بنا به این گزارش، عراق نخستین کشور غمگین جهان معرفی شده است. بعد از عراق، کشورهای ایران، مصر، یونان و سوریه به ترتیب به عنوان ناشادترین کشورهای جهان معرفی شدند.

در این نظرسنجی از افراد پرسیده بودند آیا در روز قبل از نظرسنجی، آنها احساس عصبانیت، فشار روحی، غم، درد جسمی و نگرانی داشته‌اند یا خیر. پس از جمع بندی پاسخ‌های مثبت به این پرسش‌ها، نتیجه گیری شد که مردم کدام کشورها بیشتر از بقیه ناشاد هستند.

گالوپ در خبری که از این نظرسنجی منتشر کرده، به ایرانیان حق داده تا احساس شادی نکنند و از بیکاری، نرخ بالای تورم و تحریم‌های جهانی به عنوان دلایلی نام برده که از نظر این موسسه می‌تواند در احساس نکردن شادی مردم ایران موثر بوده باشند. 

کرمانشاه:‌بیشترین بیکار/تهران: بیشترین جمعیت/سیستان و بلوچستان: بیشترین کم‌سواد

براساس اعلام مرکز آمار ایران میزان جمعیت کشور 77 میلیون و 149 هزار و 669 نفر اعلام شده است همچنین، در آمار گیری فوق میزان نرخ بیکاری کشور 10.5 درصد، نرخ رشد جمعیت 1.29 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 84.75 اعلام شده است. این در حالی است که بر اساس تصمیمات مسئولین سیاست افزایش جمعیت اتخاذ شده است و مجلسی‌ها به دنبال یافتن راه‌های مختلف برای اجرایی کردن این سیاست هستند.

البته این تصمیم مقامات ارشد از این منظر که کشور با کمبود جمعیت مواجه است و برای بقا نیاز به سیاست‌های افزایش جمعیتی دارد می‌تواند درست باشد اما مطمئنا هر تصمیمی تنها در یک جمله خلاصه نمی‌شود و ابتدا باید بسترهای لازم از جمله اشتغال و درآمد، خدمات درمانی، محیط زیست و توسعه اقتصاد کشور مهیا شود همچنین، بر اساس تحقیقاتی که ناسا انجام داده است ایران تا 30 سال آینده از یک منطقه نیمه خشک به یک منطقه خشک تبدیل می‌شود و بر اساس پیش‌بینی این مرکز تحقیقاتی ایران توانایی خود را در کشت محصولات کشاورزی از دست خواهد داد و به وارد کننده صرف کالاهای اساسی و محصولات کشاورزی تبدیل خواهد شد که این مهم باید مدنظر تصمیم گیران کلان کشور قرار گیرد.

به گزارش ایلنا ، با این اوصاف مسئولان باید در خصوص هرگونه تصمیم گیری تمامی جنبه های لازم را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهند چرا که در شرایط کنونی که خانواده‌ها از عهده هزینه‌های یک فرزند هم  برنمی‌آیند چگونه می‌توانند مایحتاج اولیه 2 تا 3 فرزند را تهیه کنند؟

براین اساس برای بررسی دقیق این مهم به سایت مرکز آمار مراجعه کرده ایم تا اطلاعات لازم به تفکیک هر شهر را از لحاظ وضعیت اشتغال، جمعیت، سواد و میزان مشارکت اقتصادی را طبقه‌بندی کرده و مشاهده کنیم که چه شهرهایی دارای بیشترین پتانسیل برای افزایش جمعیت هستند.

بر اساس اعلام مرکز آمار کرمانشاه، لرستان، گیلان وکهگیلویه‌ و بویراحمد 4 استانی هستند که بیشترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده اند همچنین کرمان، یزد، سمنان و خراسان جنوبی دارای کمترین نرخ بیکاری هستند.


کرمانشاه دارنده رتبه اول بیکاری در کشور


براساس همین امار استان کرمانشاه با یک میلیون و 945 هزار و 227 نفر جمعیت با نرخ رشد بی‌کاری 20.7 درصدی جدول اولین رتبه بی‌کاری در کشور است، همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان 0.69 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.4 درصد و نرخ باسوادی 81.72 درصد برآورد شده است. همچنین استان لرستان با یک میلیون و 754 هزارو 243 نفر جمعیت و 19.8 درصد نرخ بی کاری در جایگاه دوم قرار گرفته‌ است و براساس اعلام نرخ رشد جمعیت این استان 0.44 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 33.3 درصد و نرخ باسوادی 80.44 درصد است.
بر اساس اعلام مرکز آمار، گیلان با 19 درصد بیکاری سومین استان ازمیان 31 استان است که بیشترین نرخ بی‌کاری را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که جمعیت گیلانی ها نیز به نسبت دو استان دیگر بیشتر است بطوری که اکنون 2 میلیون و 480 هزار و 874 نفر را در دل خود جای داده است. همچنین نرخ رشد جمعیت در گیلان0.62 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 36.9 درصد و نرخ باسوادی 84.29 درصد است.
اما سکوی چهارم با 17.9 درصد نرخ بیکاری به کهگیلویه‌ و بویراحمد اختصاص یافته است که جمعیتی حدود یک سوم استان کرمانشاه را در خود جای داده است و تعداد جمعیت آن حدود 659 هزار نفر است. همچنین نرخ رشد جمعیت در این استان 0.76 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 28.7 درصد و نرخ باسوادی در این استان 81.91 درصد است.


کرمانی ها در صدر رتبه کمترین نرخ بیکاری


گفتنی است استان کرمان در حالی با 5.2 درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده است که تعداد جمعیت این استان با 2 میلیون‌ و 938 هزارو 988 نفر از چهار استانی که بالاترین نرخ بی کاری را دارند بیشتر است همچنین نرخ رشد جمعیت این استان 2.7 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.2 درصد و نرخ باسوادی 82.20 درصد اعلام شده است.
استان یزد با یک میلیون و 74 هزار و 428 نفر و نرخ بیکاری 5.6 درصد، نرخ رشد جمعیت 1.63 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 34.2 و نرخ باسوادی 87.78 درصد دومین استان از لحاظ تعداد درصد بیکاری شناخته شده است.
بر اساس این گزارش، نرخ بی کاری در استان سمنان 6 درصد اعلام شده است و تعداد جمعیت این استان 631 هزار و 218 نفر، نرخ رشد جمعیت 1.37 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 37.3 درصد و نرخ باسوادی 88.40 درصد است.
همچنین خراسان شمالی با 6.7 درصد نرخ بی‌کاری چهارمین استان از نظر کمترین میزان بیکاری شناخته شده است و تعداد جمعیت این استان نیز 662 هزار و 534 نفر، نرخ رشد جمعیت 0.81 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 35.2 و نرخ باسوادی استان فوق 82.48 درصد اعلام شده است.


تهرانی ها در صدر جداول بیشترین میزان جمعیت و نرخ باسوادی قرار دارند


بدون نیاز به آمارگیری هم بر همه مبرهن است که استان تهران با یک اختلاف فاحش گوی سبقت را از دیگر استان‌ها در میزان جمعیت ربوده است و بر اساس اعلام مرکز آمار جمعیت این استان 12 میلیون و 183 هزار و 391 نفر برآورد شده است و علاوه بر پرجمعیت ترین استان با 90.46 درصد نرخ باسوادی، باسوادترین استان کشور نیز به حساب می‌آید همچنین، نرخ رشد جمعیت تهران 1.44 درصد، نرخ بیکاری 7.3 درصد و نرخ مشارکت اقتصادی 33.7 درصد اعلام شده است.
همچنین خراسان رضوی با حدود 6 میلیون نفر رتبه دوم را در پرجمعیت‌ترین استان کشور دارد و نرخ بیکاری در آن 9.7 درصد، نرخ رشد جمعیت 1.40 درصد، نرخ مشارکت اقتصادی 36 درصد و نرخ باسوادی 86.30 درصد است.
گفتنی است استان ایلام با 557 هزار و 599 نفر کم جمعیت ترین استان کشور است و میزان نرخ بیکاری در این استان 11.1 درصد اعلام شده است و سمنان با 631 هزار و 218 نفر از لحاظ کم‌جمعیت‌ترین استان کشور در رتبه دوم قرار دارد و کهگیلویه و بویر احمد با 658 هزار و 629 نفر و نرخ بی‌کاری17.9 درصدی در رتبه سوم و خراسان جنوبی با 662 هزارو 534 نفر و 6.7 درصد نرخ بیکاری رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.


سیستان محروم در صدر جدول استان های بی سواد


بر اساس اعلام مرکز آمار استان سیستن‌وبلوچستان با 28.44 درصد، بی سوادترین استان کشور را به خود اختصاص داده است و استان کردستان با 22.3 درصد بی‌سواد در جایگاه دوم قرار گرفته است و 19.56 درصد از جمعیت استان لرستان نیز فاقد سواد هستند آخرین رتبه بی سوادی در اختیار استان اردبیل با 19.23 درصد نرخ بی سوادی قرار دارد.

مواد مخدر نوزاد 4 ماهه را کشت

کودک آزاری آن هم از نوع دادن مواد مخدر به کودکان از سوی والدین معتاد قربانی دیگری گرفت؛عرشیا نوزاد چهارماهه‌ای که در اثر مصرف مواد مخدر اور دوز کرده بود به دلیل تشدید نارسایی قلبی مادر زادی ‌اش در اثر قرار گرفتن در معرض مواد مخدر، یکشنبه، (۱۵ تیر ماه) در گذشت.

به گزارش ایلنا، عرشیا نوزاد چهار ماهه‌ای که در اثر مصرف مواد مخدر اوردوز کرده بود سر انجام در روز یکشنبه ۱۵ تیر ماه در اثر مشکلات قلبی در گذشت، این نوزاد که والدینی معتاد داشت چند ماه پیش به دلیل وضعیت وخیم جسمی خود از سوی یکی از اقوامش به بیمارستان منتقل شده و تحت درمان قرار گرفته بود.

مهرداد توحیدی فعال اجتماعی و عضو جمعیت دانشجویی – مردمی امام علی با اعلام این خبر گفت: ما در تاریخ ۱۵ خرداد ۹۳ از حضور عرشیا در بیمارستان با خبر و با توجه به علائمی که داشت متوجه شدیم که وضعیت نامناسب سلامتی وی به دلیل استفاه مواد مخدر است که آزمایشات بیمارستان نیز این مساله را تایید کرد.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد محل زندگی عرشیا را در محله «لب خط» پیدا کردیم، محله‌ای که چند ماه قبل نیز کودکی با وضعیت مشابه در آن وجود داشت که از طریق جمعیت امام علی به بیمارستان منتقل شد.

توحیدی گفت: در بازدید‌هایی که از خانه عرشیا داشتیم متوجه شدیم که مادر عرشیا اعتیاد دارد و پدرش نیز خانه را ترک کرده؛ همچنین متاسفانه دو نوزاد دیگر نیز در آن خانه که محل مصرف مداوم مواد مخدر است حضور دارند. عرشیا از بدو تولد  دارای نارسایی قلبی بوده که پزشکان اعتیاد مادر و قرار گرفتن او در فضای آلوده به مواد مخدر را سبب تشدید این بیماری می دانند.

وی ادامه داد: بیمارستان این مورد را به عنوان کودک آزاری مطرح کرده است اما متاسفانه مراجع قانونی این مورد را به عنوان کودک آزاری نپذیرفته اند.

این عضو جمعیت امام علی با اشاره به اینکه افزایش این گونه موارد کودک آزاری نشان دهنده ضرورت تدوین قانونی در این زمینه است گفت: امیدوارم در مراجع قانون گذاری علاوه بر عکس‌هایی که در مورد پوشش برخی افراد نشان می‌دهند عکس عرشیا و کودکانی مانند او  را نیز نشان دهند.


تصاویر پیشنهادی برای پخش در مانیتورهای مجلس شورای اسلامی

عصرایران - امروز یکی از نمایندگان دلواپس مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که طرح دوفوریتی تغییر ساعات کار در ماه رمضان تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. 10 نماینده هم به وزیرتصاویر پیشنهادی عصرایران برای پخش در مانیتورهای مجلس شورای اسلامی دادگستری تذکر داده اند که چرا خاتمی ممنوع البیان و ممنوع التصویر و ممنوع الخروج نیست؟! هفته گذشته هم یک فوریت طرح زندانی کردن کسانی که وازکتومی می کنند را تصویب کردند. چند روز پیش هم مجلسی ها،‌ تصاویری از زنان ساپورت پوش را در مانیتورهای بزرگ صحن علنی پخش کردند تا به وزیر کشور در این باره تذکر و کارت زرد دهند.

با توجه به این که گویا مجلسی ها فکر می کنند که مهم ترین مشلات جامعه،‌ عدم تغییر در ساعات کاری رمضان، ساپورت پوشیدن چند زن و دختر،‌ وازکتومی کردن چند مرد و ممنوع نبودن حرف زدن رئیس جمهور پیشین است،‌ تصاویر زیر را به عنوان مشتی نمونه خروار به مجلسی ها عرضه می کنیم تا بلکه این ها را هم از مانیتورهای مجلس پخش کنند و در جریان باشند که مردم ایران با مشکلات بزرگتری دست و پنجه نرم می کنند. 

سرقت و زورگیری از مشکلاتی است که مردم را بسیار می آزارد و حتی در روز روشن و مرکز شهر هم اطمینانی به این که زورگیرها و کیف قاپ ها نخواهند آمد،‌ نیست. آیا نباید به طور ریشه ای این مشکل ضدامنیتی را به حداقل رساند؟ وجود زورگیرها،‌ از حضور ساپورت پوش ها حتماً خطرناک تر است.

آسیب های اجتماعی

جاده های نامناسب،‌ خودروهای بی کیفیت و فرهنگ پایین رانندگی سالانه بیش از 20 هزار ایرانی را به کام مرگ می کشد. تعداد بیشتری را مجروح می کند و هزاران میلیارد تومان هزینه های مادی آنی و آتی به جامعه تحمیل می کند. نمایندگان برای الزام خودروسازان به همسان سازی کیفیت خودروهایشان با انواع مشابه خارجی، بهسازی و ایمن سازی راه ها و ارتقای فرهنگ رانندگی مردم چه کرده اند؟ فرهنگ، فقط در نوع پوشش خانم ها خلاصه نمی شود. بهبود وضع رانندگی هم کار فرهنگی می خواهد.

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی


- 55 درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد از همسرآزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 30 درصد از کودک‌آزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 25 درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 23 درصد از نزاع‌ها و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 35 تا 40 درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.
- 65 درصد زندانی ها مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر سر و کار دارند.
- برای مبارزه با مواد مخدر 3 هزار و 750 نفر شهید شده اند و 12 هزار تن دیگر جانباز.
مجلسی ها بفرمایند آیا این فاجعه بزرگ ملی نیاز به طرح های چند فوریتی و البته نظارت بر اجرای قاطع مصوبات ندارد؟
آیا برای دیدن عکس جوانان مملکت که در وضعیت اسفناک اعتیاد گرفتار شده اند هم مانیتورهای صحن علنی را روشن خواهند کرد یا فقط زنان و دختران ساپورت پوش را می بینند؟

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

هزاران نفر بر اثر آلودگی مستمر هوا در سال می میرند. از ریزگردهایی که زندگی را بر مرزنشیان تنگ کرده تا گازهای آلاینده ای که مردم شهرهای بزرگ را خفه می کند.
راستی وقتی بنزین های آلوده توزیع می شد چرا خبری از طرح های دو فوریتی و کارت زرد نبود؟

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی


این عکس تزئینی است ولی می توان آن را به عنوان نمادی از پارازیت به کار برد و از مجلسی ها پرسید:‌ آیا شده یک بار هم طرح دو فوریتی بدهید برای بررسی این که آیا پارازیت ها بر روی سلامت مردم اثر منفی دارد یا خیر؟

آسیب های اجتماعی

خود مجلسی ها بهتر از هر کس دیگری می دانند که چند درصد مردم زیر خط فقرند. تازه فقیر صرفاً کسی نیست که در حاشیه ها و بیغوله ها زندگی می کند بلکه بسیاری از کارمندان و کارگرانی که اگر نیازمند یک عمل جراحی ساده شوند شیرازه مالی زندگی شان از هم می پاشد هم فقیرند ولو آن که لباس های مرتب بپوشند و صورت به سیلی سرخ دارند.

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

کودکان کار،‌ نه توطئه استکبار است و نه حل این مشکل در بن بست تحریم ها گرفتار. این ها کسانی هستند که طبق قانون اساسی باید از تحصیلات رایگان برخوردار شوند و طبق اعلامیه حقوق بشر که ایران نیز آن را امضا کرده، از کودکی خود لذت ببرند. اما کار در محیط بی رحم جامعه بزرگسالان آنان را از رشد باز می دارد و بعضی هایشان هم مجرمانی می شوند که جامعه ساخته است. مجلسی ها،‌ خود فرزند دارند ولی چرا برای حل مشکل این فرزندان مظلوم ایران، کاری نمی کنند؟ راستی جرم انگاری برای وازکتومی مهم تر است یا رسیدگی به حال کودکانی که پدران شان وازکتومی نکردند و کودکانی محروم از لذت کودکی با جامعه تحویل دادند؟!

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

 محیط زیست ایران با سرعت تمام در حال نابودی است. بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی از بین رفته اند یا در معرض انقراض اند. وضعیت جاهایی مانند دریاچه ارومیه و بختگان و جنگل های بلوط زاگرس و اراضی شمال و سواحل جنوب و ... هم که روز به روز بدتر می شود. 
آقایان و خانم های نماینده! اینجا ایران است و شما هم ایرانی.

آسیب های اجتماعی

کمبود،‌ گرانی و قاچاق دارو
آیا مجلسی ها نسخه به دست برای پیدا کردن یک دارو کل شهر را گشته اند؟!

آسیب های اجتماعی

    سونامی سرطان
کجای دنیا این همه آدم سرطان می گیرند؟‌ مجلسی ها از خودشان پرسیده اند علت چه می تواند باشد؟

آسیب های اجتماعی

تکدی گری
(بدون شرح)

 آسیب های اجتماعی

یک چهارم ازدواج ها به طلاق منجر می شود. مجلسی ها بهتر است به جای ابراز ناراحتی از فروپاشی بنیان های خانواده در غرب، فکری به حال فروپاشی خانواده های ایرانی کنند.

تصاویر پیشنهادی عصرایران برای پخش در مانیتورهای مجلس شورای اسلامی


زنان کارتن خواب
بله!‌ اینجا هم ایران است و اگر مجلسی ها این صحنه ها را نمی بینند،‌ می توانند تصاویرش را در مانیتورهای مجلس تماشا کنند تا بدانند دور و برشان چه می گذرد؟! چرا فقط زنان ساپورت پوش را می بینند و این زنان را نه؟!

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

آسیب های اجتماعی

البته این تصاویر همان طور که ذکر شد، مشتی بود نمونه خروار و اگر چشم بگشایند و اندکی از سیاسی کاری دست بردارند، واقعیت های زیادی را پیرامون شان می بینند لعلهم یتفکرون!

بگذار همسرت نفس بکشد

وقتی صحبت از لزوم حریم خصوصی در روابط میان فردی می‌شود، همه موافقند به اینکه هیچ فردی نمی‌تواند به ما آنقدر نزدیک باشد که همه اسرار درونیمان را با او در میان بگذاریم. اصلا در میان گذاشتن تمام آنچه در درون ما می‌گذرد یا مسائلی که برای ما پیش می‌آید به یک نفر، با عقل نیز سازگار نیست؛ اما اگر صحبت به لزوم حریم خصوصی در روابط همسران برسد، برخورد‌ها متفاوت می‌شود.

به گزارش انتخاب، برخی در این زمینه چنان موضعگیری می‌کنند که گویی وجود حریم خصوصی در رابطه همسران قدم اول طلاق یا حداقل قدم اول طلاق عاطفی است.

همیشه برخوردهای همراه با افراط و تفریط از آنجایی ناشی می‌شود که افراد باورهای اشتباهی در مورد موضوع دارند. در رابطه با موضوع داشتن حریم خصوصی در رابطه همسران نیز داستان به همین منوال است. متاسفانه باورهای غلطی در این مورد وجود دارد که به موضع گیری‌هایی غیرمنطقی منجر می‌شود؛ باورهایی که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور می‌کنیم:

باورهای غلط درباره حریم خصوصی همسران:

«ازدواج شریک شدن در همه ابعاد است؛ پس حریم خصوصی در روابط همسران بی معناست.»

بسیاری از همسران تصور می‌کنند وجود حریم خصوصی معنایی ندارد و هر قدر بیشتر به همسرشان نزدیک باشند بهتر است، حال آن که نبود استقلال عاطفی در همسران، خود یکی از دلایل طلاق به شمار می‌رود. داشتن حریمی خصوصی در روابط با اطرافیان از جمله با همسر، یکی از نشانه‌های استقلال عاطفی به شمار می‌رود. هر چند حریمی که در ارتباط با همسر وجود دارد متفاوت با دیگران است.

اما اگر هنوز هم به لزوم حریم خصوصی قانع نشده‌اید بد نیست به این نکته توجه داشته باشید همسرانی که هیچ حریم خصوصی برای خود و همسرشان قائل نیستند غالبا در روابط خود با همسرشان دچار سوءتفاهم‌هایی جدی می‌شوند. یکی از رایج‌ترین این موارد نقش دادن به همسر به شکلی افراطی است.

به عنوان مثال این افراد همسر خود را مسئول تمام احساسات خود دانسته و از او انتظار دارند تا او را خوشحال کند و یا زمانی که ناراحت و عصبانی هستند، همسرشان فکری به حال آن‌ها بکند؛ موضوعی که می‌تواند باعث اختلاف، کشمکش و البته احساس سرخوردگی شدیدی در روابط بین همسران شود.

«وجود حریم خصوصی نشاندهنده عدم اعتماد همسران به هم است.»

این تصور از آنجا ناشی می‌شود که همسران به اشتباه وجود حریم خصوصی را مساوی با دروغگویی و مخفی کاری در نظر می‌گیرند، در حالی که اگر تصویر درستی از این موضوع داشته باشند متوجه خواهند شد که همسران می‌توانند به هم اعتماد داشته باشند، موضوعاتی که به بهبود یا عمق بخشی رابطه آن‌ها کمک می‌کند را از همدیگر مخفی نکنند اما در عین حال هر یک حریمی خصوصی داشته باشند.

«من هم دوست همسرم هستم، هم همسر او، او نیازی به داشتن حریم خصوصی ندارد.»

واقعیت این است که هر چقدر هم همسران به هم نزدیک باشند و از نظر عاطفی به هم وابسته و هر چقدر هم احساس کنند همدیگر را به صورتی کامل درک می‌کنند، باز هم در زندگی آن‌ها موضوعاتی وجود دارد که به دلیل تفاوت‌های مردان و زنان، همسران احساس خواهند کرد که نمی‌توانند آن‌ها را با همسر خود در میان بگذارند. به عنوان مثال جزیی نگری خانم‌ها باعث می‌شود آن‌ها به موضوعاتی توجه داشته باشند که در صورتی که با همسر خود در میان بگذارند، با واکنش منفی او مواجه شوند.

یا ممکن است جنس قضاوت آقایان در مورد مسائل مختلف و افراد به شکلی باشد که خانم واکنشی منفی به آن نشان دهد. در این وضعیت مطرح نکردن صحبت‌هایی که اصطلاحا زنانه یا مردانه هستند با همسر، نه تنها عجیب نیست که شاید بتواند مانع ایجاد سوءتفاهم در رابطه همسران شود و در مقابل اگر قرار باشد شما اصرار زیادی داشته باشید تا همسرتان همه چیز را با شما در میان بگذارد، این موضوع احتمال دلخوری را بیشتر خواهد کرد.

«حریم خصوصی من، پیش از ازدواج با بعد از آن تفاوتی ندارد.»

اگر قرار باشد تصور کنید همانطور که والدین یا خواهر و برادر شما مرزهای شخصی شما را رعایت می‌کرده‌اند، همسرتان نیز باید همانگونه رفتار کند، احتمالا بعد از مدتی متوجه خواهید شد که در رابطه شما و همسرتان مشکلاتی ایجاد شده است. 

بهتر است در نظر داشته باشید که نزدیک‌ترین فرد به شما از نظر احساسی همسرتان است، پس اگر تمایل به مخفی کردن حجم زیادی از مسائلی دارید، احتمالا ایرادی در رابطه شما وجود دارد. شاید این سوال برای شما ایجاد شود که چه میزانی از داشتن حریم خصوصی در رابطه همسران ایراد دارد؟ هر چند پاسخ دقیق دادن به این سوال از هر همسری تا همسر دیگر متفاوت است اما می‌توان خط قرمز مشخصی را برای تمام همسران تعریف کرد. اگر میزان حریم شخصی یا به عبارتی «من» در رابطه همسران بیش از رابطه مشترک آن‌ها یا «ما» است یا کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، همسران باید در تعریف خود از حریم خصوصی تجدید نظر کنند.

«حریم خصوصی برای تمام همسران یکسان است.»

روابط هر کدم از همسران با یکدیگر ویژه و منحصر به فرد است. به همین دلیل نیز نمی‌توان برای آن‌ها به صورت مطلق قانونی وضع کرد. به عنوان مثال همسرانی که هر دو شاغل هستند نیاز دارند تا حریم خصوصی متفاوتی نسبت به همسرانی داشته باشند که تنها یکی از آن‌ها شاغل است. در عین حال که شخصیت هر کدام از همسران نیز در این امر تعیین کننده است. به عنوان مثال نیاز افراد درونگرا و برونگرا در داشتن حریم خصوصی و میزانی که آن‌ها برای حریم خصوصی خود در نظر می‌گیرند متفاوت است. شرایط تربیتی افراد در خانواده‌ها نیز دراین امر بی‌تاثیر نیست.

به عنوان مثال فردی که در خانواده‌ای پرجمعیت بزرگ شده و همیشه با خواهران یا برادران خود یک اتاق داشته شرایطی متفاوت با فردی دارد که تک فرزند است یا همیشه در خانواد خود اتاقی مجزا داشته است. به خاطر همین دلایل نیز نمی‌توان نسخه واحدی برای همه همسران پیچید. از طرفی برخی ویژگی‌های شخصیتی مانند دیر اعتماد کردن یا سوءظن داشتن می‌تواند موضوع حریم خصوصی در رابطه همسران را با پیچیدگی‌هایی خاص همراه سازد.

«از ابتدا تا انتهای ازدواج حریم خصوصی همسران یکسان است.»

این نیز از آن اشتباهاتی است که برخی همسران مرتکب می‌شوند. واقعیت این است که تنها زمانی وجود حریم خصوصی ایجاد مشکل نمی‌کند که همسران به اندازه کافی از همدیگر شناخت داشته و البته به همدیگر اعتماد داشته باشند. پس طبیعی است که در اوایل ازدواج که هنوز شناخت زیادی از هم شکل نگرفته ممکن است اصرار بر ایجاد حریم خصوصی ایجاد سوءتفاهم کند.

از سویی در برخی موقعیت‌ها ممکن است یکی از همسران ترجیح دهد به صورتی موقت حریمی وسیع‌تر برای خود قائل شود. البته این موضوع بیشتر در مورد آقایان صدق می‌کند، چرا که با توجه به بالا بودن پیوندجویی در خانم‌ها تمایل دور شدن از همسرشان ممکن است کمتر پیش بیاید.

گاهی نیز تغییر در شرایط زندگی می‌تواند وضعیت را به صورتی موقت دچار تغییر کند. به عنوان مثال همسرانی که ناچارند در شهری دور از خانواده و دوستان سابق خود زندگی کنند، ممکن است تا مدتی احساس کنند تمایلی به داشتن حریم خصوصی سابق خود ندارند.

کودک آزاری همچنان ادامه دارد...

در پی تماس فرد ناشناسی با اورژانس از شکنجه گاه دختر بچه ای شش ساله به نام «نازنین» از سوی نامادری اش در منطقه توس مشهد خبر داد.

اکیپ سیار اورژانس اجتماعی همان روز برای بررسی موضوع به محل مراجعه کردند.

مددکاران با حضور در منزل پدر 32 ساله نازنین کوچولو تحقیقات خود را آغاز کردند. نازنین از شدت ترس و وحشت به اتاق خودش پناه برده بود و جرات حضور در جمع را نداشت.

نامادری 22 ساله نازنین کوچولو به صراحت به ضرب و شتم دختر شش ساله اعتراف کرد و به مددکاران بهزیستی گفت: نازنین از همسر اول شوهرم است و خودم نیز دو فرزند دارم، گاهی که نازنین شیطنت می کند، عصبانی شدم و او را کتک می زنم.

پدر نازنین هم گفت: از همسر اول به علت اینکه با هم تفاهم نداشتیم جدا شدم. نازنین ثمره ازدواج اول است و با خودم زندگی می کند. می دانم که وقتی سرکار هستم همسر دوم با بی رحمی دخترم را کتک می زد و بارها به او هشدار دادم که دست از کارهاش بر دارد اما بی فایده بود و او همچنان دخترم را آزار و شکنجه می کند.

حدود یک ساعت از حضور مددکاران و اکیپ اورژانس در منزل مرد جوان و دختر آسیب دیده گذشت تا اینکه زنگ خانه به صدا در آمد.

عموی نازنین کوچولو با دیدن مددکاران اظهار خوشحالی کرد و سپس آنان را به اتاق برادرزاده اش راهنمایی کرد. ترس و وحشت در چهره کودکانه نازنین سایه افکنده بود.

نازنین حتی از عمویش نیز ترس و وحشت داشت و سر دختر به طور نامتوازن تراشیده شده بود. چهره اش به دختران شش ساله شباهتی نداشت. زخم و خراش هایی که معلوم بود با ناخن و جسم تیز ایجاد شده بود چهره زیبایش را زشت کرده بود. لباس پاره اش و لب های خشک و هیکل لاغرش نشان از سوء تغذیه دختر بود. کبودی و کوفتگی چشم چپش بیش از همه به چشم می آمد، اینطور به نظر می رسید که زیر مشت و لگد به این حال و روز افتاده است.

عموی نازنین کوچولو، پشت سر دختر بچه شش ساله را با دست نشان داد، تا دست به سر دختر زد آه و ناله ای از سوی نازنین بلند شد.

عموی جوان نازنین گفت: ببینید این زن بی رحم چه حال و اوضاعی برای دختر برادرم به وجود آورده است. آنقدر محکم کتکش زده که پشت سرش ورم کرده است.

عمو سمت چپ بدن دختر را نیز نشان داد که آثار سوختگی با آب جوش بر روی بدنش مشهود بود. در حالی که از این وضعیت شاکی بود، گفت: تا حرفی می زنم به من می گویند در این مسئله دخالت نکن. اما دلم برای نازنین می سوزد. خواهش می کنم فریادرس نازنین باشید. او به کمک شما نیاز دارد. اگر می تواستم و قانون به من این اجازه را می داد حتما او را از این خانه نجات می دادم.

عموی نازنین افزود: بارها با زن برادرم صحبت کردم که دست از این رفتار وحشیانه بردارد اما بی فایده بوده بود. او بیمار روحی روانی است و فقط این دختر را کتک می زند و دو دختر خودش را در آرامش و آسایش کامل نگهداری می کند.

نازنین از ترس غریبه ها به گوشه اتاق پناه برد، غریبه هایی که آمده بودند پناهگاهی برای او باشند، با این حال با همان لحن کودکانه اش گفت: مادرم مرا یکسره با کمربند و سایر اجسام سخت کتک می زند، گاهی مرا در سرویس بهداشتی زندانی می کند و با کوچکترین اشتباهی سرم را به زمین می کوبد.

با توجه به شواهد موجود مشکل روحی و روانی مادر بررسی شد و اما سلامت جسمی و روحی زن جوان فرضیه ای مشکل روحی و روانی اش را رد کرد.

تحقیقات از این مادر کودک آزار همچنان ادامه دارد و پس از بررسی ها با هماهنگی قاضی کشیک صلاحیت نداشتن والدین نازنین برای نگهداری از او محرز شد.

دختر شش ساله تا تعیین و تکلیف نهایی به یکی از خوابگاه های بهزیستی مشهد منتقل شد.(باشگاه خبرنگاران)

مجلس: 2 تا 5 سال حبس، مجازات جلوگیری دائمی از بارداری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب جزئیات آن کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات راجع به تحدید موالید در کاهش فرزندآوری ممنوع است و افراد متخلف به دو تا پنج سال زندانی محکوم می شود.

به گزارش مهر در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

مخالفان این طرح معتقد بودند مجازات هایی که برای افرادی که مرتکب به اعمال جراحی عقیم سازی شوند عملا قابل اجرا نیست این مجازات ها شامل دو تا پنج سال حبس است که مشخص نیست شامل پزشک، زن و یا مرد می شود اما موافقان این طرح معتقد بودند عمل جراحی عقیم سازی حرام بوده و جز موارد خاص نباید در بیمارستان های دولتی انجام شود.

در پایان پس از بحث های مفصل و علی رغم مخالفت دولت این طرح با 106 رای موافق 72 رای مخالف هشت رای ممتنع از مجموع 207 نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

پس از تصویب کلیات محمد ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت گفت: کمیسیون های فرهنگی و قضایی و دولت به این طرح نگاه اصلاحی دارند لذا با عنایت ماده 155 آیین نامه داخلی که براساس آن ریاست جلسه می تواند در راستای ارتقای طرح آن را با تصویب مجلس به کمیسیون مربوطه ارجاع دهد رای گیری می کنیم.

نمایندگان با 162 رای موافق 11 رای مخالف و سه رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر در مجلس مقرر کردند که این طرح جهت اصلاحات به کمیسیون بازگردد.

در صورت تصویب نهایی این طرح در صحن علنی مجلس کلیه اقدامات راجع به سقط جنین، عقیم سازی، وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغ راجع به تحدید موالید و کاهش فرزند آوری ممنوع است و مرتکب به مجازات مندرج در ماده 624 قانون مجازات اسلامی (دو تا پنج سال حبس) محکوم خواهد شد.

علاوه بر این اشخاص حقوقی که هرگونه تبلیغی در خصوص تحدید موالید بکنند توسطه وزارت ارشاد باید شناسایی شده و به مراجع صالح قضایی معرفی شود.

علاوه بر این کمیسیون بهداشت نام این طرح را به طرح محدود سازی روش های جلوگیری از بارداری تغییر داد.



پی نوشت: واقعا به کجا داریم میریم ما...............؟؟؟؟؟؟ جمله قصار موافقان: عمل جراحی عقیم سازی حرام است!!!!!!!!!!!! 

مرکز آمار: نرخ بیکاری زنان دو برابر مردان

در آخرین گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان 9.1 درصد و زنان 18.9 درصد اعلام شده است. بر این اساس اوضاع بیکاری مردان نسبت به زنان بهتر شده است اما هنوز زنان به دنبال کار هستند.

به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران نرخ بیکاری مردان در زمستان سال گذشته به 10 درصد رسید. این درحالی است که نرخ بیکاری زنان آن هم در شهرها و روستاها به بیش از 47درصد رسید.

ا ین امر نشان میدهد زنان بیکار بیشتری در کشور وجود دارند و مساله بیکاری مردان در این مدت بهبود یافته است.این وضعیت در روستاها بهتر از شهرها گزارش شده است.

کمترین و بیشترین نرخ بیکاری مربوط به کدام گروه است؟

این امار که مربوط به نرخ بیکاری کشوردر زمستان 92 است،نشان میدهد که کمترین نرخ بیکاری کشور مربوط به گروه سنی 65 ساله در کشوراست.این امار نشان میدهد کمترین میزان بیکاران نیز در گروه سنی 60 تا 64 ساله یعنی افراد در آستانه بازنشستگی حدود 1.6 درصد است.همچنین بیشترین نرخ بیکاری هم مربوط به بازنشستگان به میزان 1.2 درصد است.

طبق اعلام این مرکز،هنوز پیک تقاضا برای کارو بیشترین جستجوی شغلی ازسوی افراد گروه سنی 20 تا 24 سالهاست. 15 تا 19 ساله‌ها هم 20.9 درصد و 25 تا 29 ساله‌ها هم با 19.7 درصد؛بالاترین نرخ بیکاری کشور رابه خود اختصاص داده‌اند.

زنان رکوردار بیکاری در کشور شدند

آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که هنوز زنان نسبت به مردان بیشتر جویای کارهستند.رکورد بیکاری زنان در این مدت با 47 درصد زده شد این درحالی است که مردان از این وضعیت خطری عبور کردند و اوضاعشان بهتر شده است. بر این اساس نرخ بیکاری زنان شهری و روستایی کشور به 47.2 درصد این نرخ برای زنان شهرنشین به رکورد 54.1 درصد رسید.حال تجمع اصلی بیکاران در فاصله سنی 15 تا 29 ساله قرار است. شاید این امر بیانگر هجوم کارجویان در سال های بعد باشد و این افراد در سال های آینده با مشکلات بیشتری همراه شوند.

در این گزارش اعلام شده است که نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان تک رقمی و معادل 9.1 درصد و نرخ بیکاری زنان نیز بیش از 2 برابر مردان به میزان 18.9 درصد است.همچنین نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور 11.3 درصد، نرخ بیکاری زنان 22.1 درصد و نرخ بیکاری مردان در شهرها 9.4 درصد شده است.

سهم هر روستا از بیکاری مردم چقدر بود؟

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی این مرکز نرخ بیکاری روستاهای کشور 8.7 درصد شد که در این میان نرخ بیکاری مردان روستایی 8.2 و نرخ بیکاری زنان در روستاها نیز 11 درصد ثبت شد.

طبق این گزارش نرخ بیکاری افراد از سن 30 سالگی به بعد تک رقمی می شود .اما 30 تا 34 ساله های کشور نرخ بیکاری شان به 9.7 درصد می‌رسد. شاید بدترین وضعیت بیکاری در کشور مربوط به زنان آن هم در گروه سنی 20 تا 24 سال باشد چرا که این آمار نشان می‌دهد میزان بیکاری این گروه حدود 47.2 درصد است.نرخ بیکاری زنان 25 تا 29 ساله کشور هم 35 درصد اعلام شده است.

حال باید دولت راهکاری برای این وضعیت بیکاری زنان درجامعه ایجاد کند.اما این وضع در روستاها بهتر است به گونه ای که نرخ بیکاری زنان 20 تا 24 ساله کشور در روستاها حدود 28 درصد است.

معاون رییس جمهور در امور زنان:خدا نکند اعتیاد زنانه شود/زنان تجرد قطعی را انتخاب نمی‌کنند

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه با پدیده‌ای به نام زنانه شدن فقر روبه‌رو هستیم، گفت: این پدیده به ویژه در میان زنان سرپرست خانوار دیده می‌شود و خدا نکند که با زنانه شدن اعتیاد نیز مواجه شویم.

به گزارش خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا(، شهیندخت مولاوردی در نشست هم‌اندیشی که امروز به مناسبت فرا رسیدن هفته مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برگزار شد، افزود: در حال حاضر تعداد زنان درگیر اعتیاد بسیار کمتر از مردان است به گونه‌ای که 9.3 درصد معتادان را زنان تشکیل می‌دهند. البته اعتیاد شوهران تاثیر زیادی بر زنان دارد و آنان و کودکانشان را در معرض انواع خشونت‌های خانگی قرار می‌دهد، بنابراین باید به این حوزه توجه کافی داشته باشیم.

وی با اشاره به توزیع میزان تاثیر مواد مخدر در رفتار افراد گفت: استعمال مواد مخدر65 درصد موجب همسرآزاری، 55 درصد موجب طلاق، 30 درصد موجب کودک آزاری، 25 درصد موجب قتل و 25 درصد موجب نزاع و خشونت می‌شود. از سوی دیگر در سال 92، 16 درصد مرگ زنان معتاد نسبت به سال 91 افزایش یافت. مولاوردی افزود: 10 تا 15 درصد معتادان بهبود یافته بی‌خانمان هستند و بیش از60 درصد معتادان پس از ترک مواد دوباره به سمت مصرف مواد روی می‌آورند.

 افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسیار نگران‌کننده است

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه افزایش میزان گرایش زنان و دختران به مواد محرکه روانگردان بسیار نگران‌کننده است، تاکید کرد: در این شرایط پنهان‌کاری آنان، انگ زدن جامعه به زنان و دختران معتاد و ترد شدگی، مساله این دست از زنان و دختران را بغرنج می‌کند. مولاوردی در ادامه گفت: اعتیاد، بیماری‌های خاص و رفتار پرخطر جنسی سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند که باید به این موارد توجه کافی شود. با توجه به رویکرد جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر درزمینه صیانت اجتماعی می‌توانیم از اقدامات آنها بهره کافی ببریم و من نیز عضو کارگروه این ستاد هستم؛ البته کارگروهی به پیشنهاد معاونت امور زنان در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته تشکیل شده است و این معاونت نیز عضو آن کارگروه بود و امیدواریم که بتوانیم در این کارگروه به حمایت اجتماعی از زنان بهبود یافته، اشتغال پایدار و ممانعت از قربانی شدن آنها توجه کنیم. معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در پایان سال 92 در چارچوب ماده 230 برنامه پنجم توسعه تفاهم‌نامه‌ چهارجانبه‌ای را با وزارت بهداشت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ستاد مبارزه با مواد مخدر منعقد کردیم و در حال حاضر وارد فاز اجرایی شده‌ایم.

مولاوردی در ادامه اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم از طریق وزارت آموزش و پرورش در زمینه آموزش دختران، گام‌های مناسبی برداریم و بیشتر بر پیشگیری از استعمال مواد مخدر متمرکز شویم، چراکه در دنیا آموزش، کلیدتوانمندسازی است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: حوزه اعتیاد زنان را به دلایل عدیده‌ای نیازمند توجه می‌دانیم و لازم است در این زمینه اقدامات لازم را صورت دهیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به سن امید به زندگی زنان اظهار کرد: در حال حاضر با زنانه شدن سالمندی و سرپرستی خانوار مواجه هستیم. طبق آمار سرشماری سال 90، 12.1 درصد خانواده‌های ایرانی دارای سرپرست زن هستند، این در حالی است که این آمار در سال 85، 9.5 درصد بود.

وی افزود: یکی از دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار بالا رفتن آمار طلاق است و علاوه بر آن شاهد افزایش تعداد زنان خودسرپرست به دلیل افزایش سن ازدواج و فارغ‌التحصیلی دختران از دانشگاه‌ها هستیم.

مولاوردی افزود: تعداد زنان سرپرست خانوار به دلایلی مانند افزایش شمار زنان بیوه به دلایلی چون تصادفات جاده‌ای بیشتر شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان با بیان اینکه موافق اصطلاح تجرد قطعی نیستم، تصریح کرد: به نظر من اینگونه نیست که زنان تجرد قطعی را انتخاب کنند.

 

هر 3 ساعت یک معتاد در ایران می‌میرد/ افزایش مصرف مواد مخدر در زنان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس‌جمهوری با یادآوری آسیب‌های مواد مخدر و تأثیر آن در مرگ و میرها گفت: بر اساس آمار هر 3ساعت یک معتاد در ایران به خاطر آثار مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش فارس، سردار علیرضا جزینی پیش از ظهر امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ با محوریت آسیب‌های مواد مخدر اظهار کرد: یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور شناسایی شده است که اکنون نیمی از آنها در چرخه درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه از مجموع معتادان 91 درصد مرد و 9 درصد زن هستند، گفت: البته در سال‌های اخیر میزان زنان معتاد با افزایش همراه بوده و به رشد دو برابر رسیده است.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری اعتیاد نقش مهمی در مرگ و میر مادران دارد، از این رو آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اثرات استفاده از مواد مخدر ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد از رویکردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر است، تصریح کرد: هم‌اکنون با افزایش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری اعتیاد مواجه هستیم، به گونه‌ای که صرفاً در سال گذشته یک هزار و 853 مرکز توسط سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شده است.

جزینی گفت: بر همین اساس با اقشار مختلف مردم برای مردمی کردن صحنه مبارزه با مواد مخدر ارتباط برقرار کرده‌ایم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری شمار مراکز ترک اعتیاد در کشور را 6 هزار مرکز اعلام کرد.

وی در عین حال یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه پس از ترک اعتیاد و درمان معتادان را فراهم کردن ساز و کار لازم برای اشتغال آنها دانست و گفت: سال گذشته 22 میلیارد تومان برای اشتغال پاک‌شدگان از اعتیاد پیش‌بینی شد.

جزینی از ارائه طرحی به دولت خبر داد که بر اساس آن پنج درصد از تسهیلات بخش اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 93 برای اشتغال پاک‌شدگان از اعتیاد اختصاص یابد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با توجه دولت به این طرح و اشتغال پاک‌شدگان که یکی از دلایل شیوع اعتیاد بوده، شمار معتادان در کشور کاهش یابد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری همچنین یکی از زمینه‌های شیوع مواد مخدر را پدیده خانه‌های مجردی دانست و گفت: باید فرهنگ کار جمعی برای مقابله با اعتیاد در جامعه تقویت شود.

وی با یادآوری اینکه برابر نظرسنجی صورت گرفته از مردم نخستین نگرانی آنها موضوع مواد مخدر است، تصریح کرد: مواد مخدر یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی بوده و عامل اصلی طلاق‌ها، همسر آزاری‌ها و معضلات اجتماعی است.

جزینی با تاکید بر اینکه آگاه‌سازی و پیشگیری خیلی مهم است، گفت: خانواده‌ها و مسئولان به خصوص در بخش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی باید آثار زیان بار مصرف مواد مخدر را به جوانان گوشزد کنند.

وی تصریح کرد: ورود مواد مخدر و عرضه آن در بین افراد جامعه یکی از توطئه‌های بزرگ دشمنان برای تضعیف روحیه دینی و ایمان افراد و متلاشی کردن زندگی‌های سالم است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مواد مخدر از کشور افغانستان به سایر کشورها قاچاق می‌شود که متأسفانه ایران نیز در مسیر این قاچاق قرار دارد و سالانه چندین تن از نیروهای ارزشی کشور در دفاع از مرزها برای پیشگیری از ورود این مواد به داخل کشور به شهادت می‌رسند.

وی یادآور شد: خانواده‌ها و والدین نباید با وجود مشکلات متعدد ناشی از مصرف این گونه مواد، لحظه‌ای از فرزندان خود غافل شوند زیرا این غفلت می‌تواند آثار زیانباری به دنبال داشته باشد.