هر 3 ساعت یک معتاد در ایران می‌میرد/ افزایش مصرف مواد مخدر در زنان

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس‌جمهوری با یادآوری آسیب‌های مواد مخدر و تأثیر آن در مرگ و میرها گفت: بر اساس آمار هر 3ساعت یک معتاد در ایران به خاطر آثار مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهد.

به گزارش فارس، سردار علیرضا جزینی پیش از ظهر امروز در همایش طلایه‌داران تبلیغ با محوریت آسیب‌های مواد مخدر اظهار کرد: یک میلیون و 350 هزار معتاد در کشور شناسایی شده است که اکنون نیمی از آنها در چرخه درمان قرار دارند.

وی با بیان اینکه از مجموع معتادان 91 درصد مرد و 9 درصد زن هستند، گفت: البته در سال‌های اخیر میزان زنان معتاد با افزایش همراه بوده و به رشد دو برابر رسیده است.

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری اعتیاد نقش مهمی در مرگ و میر مادران دارد، از این رو آگاه‌سازی خانواده‌ها نسبت به اثرات استفاده از مواد مخدر ضرورت دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت اجتماعی برای پیشگیری و مقابله با اعتیاد از رویکردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر است، تصریح کرد: هم‌اکنون با افزایش سازمان‌های مردم نهاد در حوزه پیشگیری اعتیاد مواجه هستیم، به گونه‌ای که صرفاً در سال گذشته یک هزار و 853 مرکز توسط سازمان مردم نهاد در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد ایجاد شده است.

جزینی گفت: بر همین اساس با اقشار مختلف مردم برای مردمی کردن صحنه مبارزه با مواد مخدر ارتباط برقرار کرده‌ایم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری شمار مراکز ترک اعتیاد در کشور را 6 هزار مرکز اعلام کرد.

وی در عین حال یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه پس از ترک اعتیاد و درمان معتادان را فراهم کردن ساز و کار لازم برای اشتغال آنها دانست و گفت: سال گذشته 22 میلیارد تومان برای اشتغال پاک‌شدگان از اعتیاد پیش‌بینی شد.

جزینی از ارائه طرحی به دولت خبر داد که بر اساس آن پنج درصد از تسهیلات بخش اشتغال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سال 93 برای اشتغال پاک‌شدگان از اعتیاد اختصاص یابد.

وی اظهار امیدواری کرد تا با توجه دولت به این طرح و اشتغال پاک‌شدگان که یکی از دلایل شیوع اعتیاد بوده، شمار معتادان در کشور کاهش یابد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری همچنین یکی از زمینه‌های شیوع مواد مخدر را پدیده خانه‌های مجردی دانست و گفت: باید فرهنگ کار جمعی برای مقابله با اعتیاد در جامعه تقویت شود.

وی با یادآوری اینکه برابر نظرسنجی صورت گرفته از مردم نخستین نگرانی آنها موضوع مواد مخدر است، تصریح کرد: مواد مخدر یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی بوده و عامل اصلی طلاق‌ها، همسر آزاری‌ها و معضلات اجتماعی است.

جزینی با تاکید بر اینکه آگاه‌سازی و پیشگیری خیلی مهم است، گفت: خانواده‌ها و مسئولان به خصوص در بخش‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی باید آثار زیان بار مصرف مواد مخدر را به جوانان گوشزد کنند.

وی تصریح کرد: ورود مواد مخدر و عرضه آن در بین افراد جامعه یکی از توطئه‌های بزرگ دشمنان برای تضعیف روحیه دینی و ایمان افراد و متلاشی کردن زندگی‌های سالم است.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر رئیس جمهوری اضافه کرد: بخش عمده‌ای از مواد مخدر از کشور افغانستان به سایر کشورها قاچاق می‌شود که متأسفانه ایران نیز در مسیر این قاچاق قرار دارد و سالانه چندین تن از نیروهای ارزشی کشور در دفاع از مرزها برای پیشگیری از ورود این مواد به داخل کشور به شهادت می‌رسند.

وی یادآور شد: خانواده‌ها و والدین نباید با وجود مشکلات متعدد ناشی از مصرف این گونه مواد، لحظه‌ای از فرزندان خود غافل شوند زیرا این غفلت می‌تواند آثار زیانباری به دنبال داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد