طلایی: ایران سومین کشور آلوده جهان از نظر هوا

فارس: مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.

انتخابات هیئت مدیره انجمن مددکاران اجتماعی/لیست پیشنهادی

انجمن مددکاران اجتماعی ایران روز چهارشنبه اولین روز از آبان ماه میزبان انتخابات هیئت مدیره خود خواهد بود. قطعاً این انتخابات در آینده مددکاری اجتماعی ایران نقش بسزایی خواهد داشت مخصوصاً در این برهه زمانی که نام انجمن مددکاران اجتماعی به تکرار در محافل و مجالس مختلف علمی، مطبوعاتی و دستگاه های اجرایی آورده شده است و لازم است که این رشته در حال پیشرفت استمرار یابدقطعاً انتخاب هیئت مدیره توانمند و پویا سبب خواهد شد که این اتفاق میمون صورت گیرد

یکی از لیست هایی که در انتخابات هیئت مدیره انجمن کاندید شده اند و نویسنده سطور در چند روز گذشته به تکرار مشاهده کرده و از دوستان و آشنایان شنیده است و بر توانمندی افراد این لیست نیز اذعان دارد لیست زیر می باشد:


1-      آقای جوادی

2-      خانم رمضانلو

3-      خانم صفاری فر

4-      آقای صادقی

5-      آقای قربانی

6-      آقای حسن موسوی چلک

7-      آقای عباس یزدانی

 

توجه:اسامی نامبرده شده به ترتیب حروف الفبا بوده است.

جوایز جشنواره پژوهش برتر مددکاری اجتماعی اعلام شد

جوایز جشنواره پژوهش برتر مددکاری اجتماعی به شرح زیر خواهد بود:

نفر اول: 3عدد سکه تمام بهار آزادی

نفردوم: 2عدد سکه تمام بهار آزاری

نفر سوم: 1عدد سکه تمام بهار آزادی

پژوهش برتر در حوزه کودکان: 1عدد سکه تمام بهار آزاری

پژوهش برتر در حوزه اعتیاد: 1 عدد سکه تمام بهار آزادی

همچنین امکان شرکت در کارگاه های آموزشی سازمان ملل متحد در سال 2014 برای نفرات برتر در نظر گرفته شده است.

بازار کار

مرکز پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جهت تکمیل کادر درمانی خود نیروی مددکار میپذیرد. 

علاقه مندان میتوانند جهت ثبت نام با شماره 26105289 یا 09131212411 تماس حاصل فرمایند


با تشکر از خانم اعتماد

فردا نمی توانید طلاق بگیرید!

عصر ایران:اول ذی الحجه، چند سالی است که در تقویم ها به نام روز ازدواج ثبت شده است. اما گویا این روز قرار است نام دیگری هم بگیرد؛ روز بدون طلاق. به این ترتیب فردا، که مصادف با اول ذی الحجه اس، هیچ طلاقی ثبت نمی شود.

مدیر کل فرهنگی و تربیتی وزارت جوانان در نشست خبری اش درباره هفته ازدواج ، این خبر را اعلام کرد و گفت:«این طرح هنوز به شکل ملی تصویب نشده است و دفتر برنامه ریزی ازدواج و تعالی خانواده این معاونت در تلاش است تا امسال با پیگیری این موضوع، اول ذی‌الحجه را «روز بدون طلاق» اعلام کرده و هیچ دفترخانه‌ای در آن روز طلاقی را ثبت نکند. » در واقع در این روز فقط می توانید ازدواج کنید!

به گفته سید باقر پیشنمازی، پیشنهاد نام گذاری این روز به عنوان روز بدون طلاق، سال گذشته به وزارت دادگستری ارائه شد و وزیر دادگستری هم در  نامه ای به رییس قوه قضائیه این پیشنهاد را اعلام کرد و گویا اطلاعیه آن به دفاتر ثبت اسناد هم ابلاغ شده تا فردا هیچ طلاقی را ثبت نکنند.

با وجود تلاش ها و برنامه های مختلف برای بالا بردن آمار ازدواج و کاهش میزان طلاق در کشور، آمار این دو رویداد چندان رضایت بخش نیست. براساس آمارهای سازمان ثبت اسناد کشور سال ۹۱ ،پایین ترین آمار مربوط به ازدواج ثبت شده است. رقمی معادل 791 هزار و ۶۵۶ که نسبت به سال 90، کاهش چشمگیری داشته و از سوی دیگر طلاق رشد زیادی داشته است.

طبق همین آمار در سال 91  به ازای هر 5.2 ازدواج یک طلاق به ثبت رسیده بود . آماری که به نظر کارشناسان اجتماعی، نگران کننده است.

شاید فردا، روز بدون طلاق، این آمار را کمی کاهش دهد.

پیام سازمان ملل برای روز جهانی سالمند


روز جهانی سالمندان را با شعار "آینده ای که می خواهیم: سالمندان چه می گویند" گرامی می داریم. قطعا با داشتن 841 میلیون سالمند در جهان درسال 2013-معادل 12 درصد از جمعیت کل جهان - دیگر نمی توانیم به خواسته های آنان گوش فرا ندهیم.


ادامه مطلب ...

رابطه گروه‌های خونی و سرماخوردگی

گروه خونی B

باید در فصل زمستان مراقب خود باشید چون به‌طور ژنتیکی آمادگی بیشتری برای ابتلا به سرماخوردگی دارید. احتمالا جزو افرادی هستید که با شروع فصل سرما دچار ناراحتی‌های تنفسی و سردی انتهایی اندام‌ها(دست و پا) می‌شوند و برای کنترل این عوارض، بهتر است لباس‌های گرم مانند دستکش و جوراب پشمی بپوشید، ورزش را فراموش نکنید و غذاهای گرم میل کنید.

گروه خونی A


شما در این فصل بیش از هر فصلی احساس راحتی می‌کنید. البته اگر مراقب نباشید، ممکن است ناراحتی‌های تنفسی و دردهای مفصلی پیدا کنید.

گروه خونی O و AB

اگر گروه خونی‌تان AB است، پس طبع گرمی دارید و سرما را به خوبی تحمل می‌کنید و اگر گروه خونی‌تان O است، تحمل سرما چندان برایتان دشوار نیست ولی باید خود را گرم نگه‌دارید. 

البته هر دو گروه نباید به گرمای ظاهری بدن اعتماد کنند زیرا خیلی زود با کاهش دما دچار افت قدرت سیستم ایمنی خواهندشد و سرما می‌خورند بنابراین حتما باید اعتدال را نگه دارید؛ نه آنقدر خود را بپوشانید که خیس عرق شوید و نه آنقدر کم لباس بپوشید که احساس لرز کنید.

منبع: هفته نامه سلامت 

ابتلا به ایدز؛ در دنیا کاهشی و در ایران افزایشی

شرق نوشت:

مقامات سازمان‌ملل در گزارش جدیدی اعلام کردند که در مقایسه با آمار سال 2001 میلادی، موارد جدید ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی در بین کودکان و بزرگسالان جهان 33درصد کاهش یافته است. 

این در حالی است که در ایران همزمان آمار ابتلا به ایدز در میان موارد جدید این بیماری و سایر موارد شناخته‌شده آن طی هفت‌سال اخیر روند صعودی به خود گرفته است. 

همزمان آنچه نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند آن است که مسوولان وزارت بهداشت برای اولین‌بار اعتراف کردند که «70هزار ایرانی از ابتلای خود به ویروس HIV مطلع نیستند.» 

هم‌اکنون بر اساس آخرین آمار ارایه‌شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به ایدز طی سه‌ماه هزارو400 نفر بیشتر شده است و در مجموع 26 هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند. 

با این حال مقامات سازمان‌ملل در جدید‌ترین آمار خود اعلام کرده‌اند، در سال 2012 میلادی تعداد مبتلایان جدید به این عفونت ویروسی در میان کودکان و افراد بزرگسال در سرتاسر جهان 2/3 میلیون‌نفر بوده که نسبت به سال 2001 میلادی، 33درصد کاهش داشته است. 

به‌گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، یشل‌سیدیب، دبیر اجرایی دفتر مقابله با ایدز سازمان‌ملل در رابطه با موارد جدید ابتلای کودکان به ویروس ایدز گفت: در سال 2012 میلادی موارد جدید ابتلا به ایدز در بین کودکان تا 260هزار مورد کاهش یافت که از سال 2001 میلادی، 52درصد کاهش داشته است.

همچنین نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری ایدز از زمان نقطه‌اوج آن در سال 2005 میلادی تاکنون، 30درصد کمتر شده است. 

در گزارش سازمان‌ملل همچنین آمده است که در سال 2012 میلادی 3/35میلیون‌نفر از مردم جهان به ویروس ایدز آلوده بوده‌اند و حدود 2/3 میلیون‌نفر دیگر نیز به‌تازگی به این ویروس آلوده شده‌اند و همچنین 1/6میلیون‌نفر بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان خود را از دست داده‌اند. 

از سوی دیگر افزایش ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی مساله‌ای است که در بسیاری از کشور‌های دنیا در حال کنترل و در ایران به شکل نگران‌کننده‌ای در حال پیش‌روی است. به‌طوری‌که بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به‌ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (68/6درصد)، رابطه‌جنسی (12درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های‌خونی (یک‌درصد) و انتقال از مادر به کودک (1/1درصد) بوده است. 

راه انتقال در 17/3 درصد از این گروه نامشخص مانده است. بر اساس آخرین آمار جمع‌آوری‌شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی هم تا اول فروردین‌ماه سال 92، مجموعا 26هزارو125نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 89/8درصد آنان را مردان و 10/2 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در آخرین آماری که وزارت بهداشت درباره تعداد مبتلایان به ایدز در ایران اعلام کرده بود، عدد 24هزارو735نفر ذکر شده بود.

هر سه‌ماه یک‌بار 500 تا یک‌هزارنفر به‌طور متوسط مبتلا به ایدز می‌شوند


دامنه گستردگی این بیماری در حالی هرروز رو‌به‌رشد است که آمار‌های دولتی نشان می‌دهد به‌طور میانگین از سال 1388 تا به امروز هر سه‌ماه یک‌بار 500نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شوند. 

آماری که از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد که تعداد مبتلایان به ایدز از 20هزارو975نفر در سال 1388به 26هزارو125نفر تا ابتدای فروردین1392 رسیده است. این در شرایطی است که کارشناسان دانشگاه‌های علوم‌پزشکی معتقد هستند آمار‌های دولتی، میزان واقعی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور را نشان نمی‌دهند.

تهران دارای بیشترین میزان ابتلا از طریق روابط‌جنسی

افزایش موج سوم ابتلا به ایدز در شرایطی است که دکتر مینو محرز، رییس مرکز تحقیقات ایدز می‌گوید: 99درصد بیماران جدیدی که در تهران به ما مراجعه می‌کنند از طریق روابط‌جنسی به ویروس ایدز مبتلا شده‌اند اما میزان کشوری ابتلای جنسی ایدز حدود 40درصد است. در عین‌حال تعداد زنان باردار مبتلا به این ویروس نیز در حال افزایش است. 

او با تاکید بر اینکه آمارهای جدید شیوع ایدز در کشور نشان می‌دهد موج سوم ایدز یعنی شیوع جنسی آن در کشور شروع شده است، می‌افزاید: آمارهای رسمی نشان می‌دهد حدود 30درصد از مبتلایان جدید از طریق روابط‌جنسی به این ویروس آلوده شده‌اند، زیرا 21درصد از مبتلایان جدید به‌طور رسمی این مساله را اعلام کرده‌اند و 10درصد دیگر نیز که علت ابتلا را نگفته‌اند احتمالا روابط‌جنسی عامل انتقال ویروس در بین آنها بوده است ضمن اینکه شواهد نشان می‌دهد تعداد زنان بارداری که از همسرانشان این ویروس را گرفته‌اند به‌طور نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است. 


منبع:عصر ایران