اورژانس اعتیاد نیاز ضروری معتادان به مواد صنعتی

اورژانس اعتیاد نیاز ضروری معتادان به مواد صنعتی 



مرتضی دانائی فر



  ادامه مطلب ...

هشدار بهزیستی درباره معتادان بهبود یافته‌ای که خود را 'مددکار اجتماعی' معرفی می‌کنند

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینکه معتادان بهبودیافته‌ای که دوره 'مددیاری' گذرانده‌اند، تنها با همین عنوان و در مراکز ترک اعتیاد می‌توانند فعالیت کنند، هشدار داد: این افراد حق ندارند خود را با عنوان 'مددکار اجتماعی' معرفی کنند.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با خبرنگار «اجتماعی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد تعدادی از معتادان بهبود یافته‌ که با کمک انجمن علمی مددکاری اجتماعی، پس از گذراندن دوره مددیاری خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی و از این عنوان سوء استفاده کرده‌اند، اظهار کرد: انجمن علمی مددکاری تنها می‌تواند دوره مددیاری برگزار کند، بنابراین اینگونه افراد تنها مددیار هستند و می‌توانند در مراکز ترک اعتیاد فعالیت کنند.

وی افزود: رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران نیز اعلام کرده این افراد مددکار نیستند و سازمان‌های مجوز دهنده نیز باید بدانند که این افراد حق ندارند به عنوان مددکار اجتماعی فعالیت کنند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد علت وقوع این موضوع، خاطر نشان کرد: انجمن علمی مددکاری اجتماعی طی یک دوره خاص و پس از برگزاری دوره‌های مددیاری، به تعدادی از معتادان بهبودیافته کارت عضویت افتخاری داده است و آنها را به عنوان عضو افتخاری انجمن خود معرفی کرده است.

براتی سده ادامه داد: عده‌ای از این افراد (معتادان بهبودیافته) این کارت‌ها را مورد سوء استفاده قرار داده‌اند و خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه هیچ فرد بهبودیافته‌ای از سازمان بهزیستی به عنوان مددکار و یا مددیار مجوز فعالیت دریافت نکرده است، گفت: در دوره ریاست دکتر اقلیما بر انجمن علمی مددکاری اجتماعی به تعدادی از معتادان بهبود یافته که دوره مددیاری گذرانده‌اند، کارت عضویت افتخاری و ناپیوسته انجمن ارائه شده است، اما این افراد از این کارت‌ها سوء‌استفاده کرده و خود را به عنوان مددکار اجتماعی معرفی کرده‌اند.

به گفته مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، مددکاری اجتماعی رشته‌ای تخصصی است و با مددیاری متفاوت است.

براتی سده با اشاره به اینکه معتادان بهبودیافته هم‌اکنون در مراکز ترک اعتیاد به عنوان مددیار فعال هستند و این موضوع مدت‌هاست که در مراکز ترک اعتیاد سازمان بهزیستی انجام می‌شود، اظهار کرد: این افراد خودشان بهبود یافته‌اند و دوره‌های آموزشی گذرانده‌اند، بنابراین می‌توانند به عنوان مددیار فعالیت کنند، اما به هیچ وجه مددکار اجتماعی نیستند.

وی موضوع معرفی معتادان بهبود یافته به عنوان مددکار اجتماعی را مشکلی صنفی دانست و بیان کرد: این موضوع باید توسط این دو انجمن برطرف شود و سازمان بهزیستی به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد تنش‌های صنفی دو انجمن به مراکز درمان سازمان ضربه وارد کند.

مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی ادامه داد: در نظر داریم کسانی که دوره مددیاری می‌گذرانند، تنها پس از تایید سازمان بهزیستی بتوانند به عنوان مددیار فعالیت داشته باشند و تا زمانی که از سازمان تاییدیه نگرفته‌اند، اجازه فعالیت نداشته باشند.

منبع: قدس آنلاین

صفحه حوادث، عبرت یا لذت؟

صفحه حوادث، عبرت یا لذت؟


مرتضی دانائی فر



  ادامه مطلب ...

جابجایی نقش ها مهم‌ترین خطر پیش روی خانواده های امروزی

جابجایی نقش ها مهم‌ترین خطر پیش روی خانواده های امروزی


مرتضی دانائی فر 

ادامه مطلب ...

از مردن تا مردن

گاهی آدمی در20سالگی میمیرد ولی در70سالگی به خاک سپرده میشود!

(صادق هدایت)



نسیم اعتدال به معتادین الکلی رسید



امیر مغنی باشی منصوریه

حسن روحانی: حجاب را عین عفاف ندانیم

حسن روحانی: حجاب را عین عفاف ندانیم
دکتر حسن روحانی، در باره برخوردهایی که این سال‌ها با جوان‌ها ‌شده،(مثل محدودیت‌های حضور و نشاط اجتماعی، گشت ارشاد و امثالهم) گفت: من قطعا با این برخوردها مخالفم. این‌ها حاصل همان قرائت و برداشت خاص از اسلام و قانون اساسی است. برای این‌که نگاهم به مسئله روشن شود، دیدگاهم را به مسئله حجاب و عفاف برای شما تشریح می‌کنم. خیلی از این برخوردها ناشی از دیدگاهی است که چنین شادی و نشاط‌هایی را گام‌های اولیه به سوی تضعیف عفت عمومی می‌بیند و بنابراین تشریح دیدگاه من مناسب است.

روحانی ادامه داد: به نظرم، عفیف بودن چیزی فراتر از حجاب داشتن است. به نظر من اگر زنی یا مردی حجاب رسمی مد نظر ما را رعایت نکند، عفیف بودنش زیر سؤال نمی‌رود. قبل از انقلاب زنان زیادی در جامعه ما حجاب نداشتند، ولی آیا انسان‌های عفیفی نبودند؟ من هشدار می‌دهم که حجاب را عین عفاف ندانیم. به نظر من زنان زیادی از جامعه ما حجاب مطلوب قانون را ندارند، ولی عفیف هستند. عفت شاخص‌های زیادی دارد. کما این‌که می‌توان کسانی را هم یافت که ظاهر مطابق قانون دارند و حجاب دارند (چه مرد و چه زن) ولی اصول عفت را رعایت نمی‌کنند. بنابراین تاکید ما باید بر عفت باشد. باید ببینیم عفت را چه چیزی تهدید می‌کند. به نظر من عفت مردم ما را فقر اقتصادی و ناتوانی در ازدواج، بیشتر تهدید می‌کند تا رعایت حجاب مطابق استانداردهایی که عده‌ای دوست دارند و تعریف کرده‌اند.

رییس جمهور منتخب مردم ایران ادامه داد: یک عده‌ای فکر می‌کنند اگر جوانان با هم کوه بروند، در یک مراسم شادی شرکت کنند، یا در خیابان با هم قدم بزنند، عفت جامعه خدشه‌دار می‌شود. اما واقعیت این است که عفت را چیزهای مهم‌تری تهدید می‌کند. برخی از برخوردها هم ناشی از نگاه پلیسی و امنیتی به جامعه است، نگاهی که همه چیز را سیاسی می‌بیند. در حالی که اجازه دادن به برگزاری برخی مراسم، شدت کنش و دیدگاه سیاسی را کاهش می‌دهد. در ضمن، مطمئن باشید که در ایده‌آل‌های جمهوری اسلامی، نفی شادی و نشاط نبود. در هیچ کدام از شعارهای ابتدای انقلاب شما شعار علیه شادی و شور جوانی پیدا نمی‌کنید.

وی افزود: من با اعمال محدودیت‌های فراقانونی علیه دختران و زنان مخالفم. برخی آن‌قدر تنگ‌نظر هستند که حتی برخی فتواهای غیرسخت‌گیرانه‌تر مراجع را نیز برنمی‌تابند. رفتار آدم‌های سخت‌گیر امروز با تصوراتشان درباره اسلام نمی‌خواند. اسلام را کامل و راه‌حل همه چیز معرفی می‌کنند، ولی دست آخر نمی‌توانند راهی برای وارد کردن زنان به ورزشگاه‌ها پیدا کنند و راه محدود کردن را در پیش می‌گیرند. من البته معتقدم قطعا مشکل از سوی این افراد است.

اطلاعیه فوری انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران

اخیراً برخی افراد سودجو با استفاده از کارت عضویت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با مراجعه به مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد خود را با عناوین و تخصص های غیرواقعی (مانند تسهیلگر، خانواده درمانگر، درمان اعتیاد و ماتریکس، مداخلات راغب سازی و ...) معرفی می نمایند. انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن اظهار تأسف و نگرانی از این اقدام غیراخلاقی به طور مؤکد اعلام می نماید این انجمن طبق اساسنامه خود صلاحیت افراد را در زمینه های فوق بررسی نکرده و در این مورد اظهار نظر نمی نماید. از این رو ارائه کارت عضویت انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ملاک تأیید ادعای ایشان نخواهد بود. از سوی دیگر برخی از مددیاران اعتیاد و مددیاران خانواده که به منظور استفاده از خدمات انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران کارت عضویت وابسته (کارت عضویت اعضایی که مددکاراجتماعی نیستند) دریافت کرده اند، با چاپ کارت ویزیت خود را مددکار اجتماعی معرفی کرده و از کارت عضویت خود سوءاستفاده می‌نمایند. انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران ضمن هشدار در مورد احتمال مداخلات غیرحرفه ای این افراد، از کلیه سازمان ها و مؤسسات دولتی و غیردولتی (بخصوص مراکز ارائه دهنده خدمات پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد) درخواست می‌کند در زمان بکار گرفتن ایشان مدارک مورد نیاز برای اثبات تخصص آنها را مطالبه و بررسی نمایند.