نامه سر گشاده دکتر اقلیما به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

جناب آقای دکتر فرجی دانا
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

با سلام و احترام
امروزه بروز تغییرات ساختاری در جوامع از ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی منجر به پدیدار شدن مسائل و مشکلات متعددی شده است که در برخی موارد بر زندگی افراد، خانواده‌ها و اجتماعات تأثیرات نامطلوبی می‌گذارد. در تمام کشورهای دنیا متخصصانی که جهت رسیدگی به این چالش‌ها در جهت پیشگیری، درمان و توانبخشی همت گمارده‌اند؛ مددکاران اجتماعی هستند.

بنا بر تعریف فدراسیون بین المللی مددکاران اجتماعی، حرفه مددکاری اجتماعی از طریق تغییر اجتماعی، حل مشکل در روابط انسانی و توانمندسازی افراد، ارتقا رفاه و بهزیستی تعریف می‌شود.

مددکاری اجتماعی یک رشته تخصصی است که دانش آموختگان این رشته بنابر مقاطع گوناگون تحصیلی کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکتری به انجام خدمات تخصصی مددکاری اجتماعی می‌پردازند. مددکاران اجتماعی در سطوح گوناگون سلامت و آسیب‌های روانی- اجتماعی، به انجام فعالیت‌هایی چون مشاوره‌های روانی اجتماعی، مداخله‌های روانی اجتماعی، درمان و توانبخشی روانی-اجتماعی، افراد، جوامع و گروه‌های گوناگون جامعه می‌پردازند.


از دو دهه پیش دانشگاه‌های معتبر علوم بهزیستی و توانبشخی و علامه طباطبایی به آموزش علمی و عملی مددکاران اجتماعی پرداخته‌اند. پذیرش دانشجویان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از طرق آزمون سراسری و شرکت در مصاحبهٔ تخصصی می‌باشد. دانشگاه علامه طباطبائی نیز دانشجویان مددکاری اجتماعی را از بین رتبه‌های بر‌تر آزمون سراسری می‌پذیرد.

در این دانشگاه‌ها اعضای هیئت علمی دارای مدارج عالی و تجربه تخصصی مددکاری اجتماعی هستند.

دانشجویان دوره کار‌شناسی ۱۳۴ واحد درسی را می‌گذرانند. از این تعداد، ۲۱ واحد علمی (کارورزی)، معادل بیش از ۳۰۰۰ ساعت کار عملی که با نظارت سرپرستان متخصص و در سازمان‌ها و نهادهای مرتبط گذرانده می‌شوند. دانشگاه علمی کاربردی با هدف تربیت تکنسین شکل گرفته است. این دانشگاه‌ها معمولا از مدرسین با مدرک کار‌شناسی ارشد استفاده می‌کنند و دارای قابلیت‌های علمی و تجربی کافی برای ارائه رشته‌های حساس و تخصصی نیستند. با این وجود در سال‌های اخیر رشته مددکاری اجتماعی در مقطع کاردانی و کار‌شناسی با گرایشات مددکاری خانواده، مددکاری کودک، مددکاری اورژانس، مددکاری مراقبت از سالمندان و مددکاری قضایی در دانشگاه علمی کاربردی تصویب شده است و برخی نهاد‌ها، مانند سازمان زندان‌ها، سازمان بهزیستی، هلال احمر، بنیاد شهید و امور ایثارگران تحت نظارت این دانشگاه در حال پذیرش دانشجو می‌باشند. در سراسر کشور، ۵۰ مرکز در مقطع کاردانی و ۱۱ مرکز در مقطع کار‌شناسی دانشجو می‌پذیرد. ظرفیت پذیرش دانشجویان این مراکز درسال ۱۳۹۲ برای دوره کاردانی ۴۱۴۰ نفرو در مقطع کار‌شناسی ۹۴۵ نفر است که در مجموع شامل ۵۰۵۸ نفر فارغ التحصیل در طول دوره یکساله است.

در طی دو دهه تلاش و آموزش در دانشگاه‌های معتبر (علوم بهزیستی و توانبخشی و علامه طباطبایی) تعداد فارغ التحصیلان مددکاری اجتماعی از این دانشگاه‌ها نسبت به تعداد فارغ التحصیلان یکسال دانشگاه علمی کاربردی کمتر است با این حال هنوز ردیف شغلی و استخدام مددکاران اجتماعی با مشکل رو به رو است.

حال این ابهامات و سوالات مطرح می‌شود که آیا پذیرش دانشجو در رشتهٔ مددکاری اجتماعی در مراکز علمی کاربردی با شرایط ذیل، در راستای اهداف رشتهٔ مددکار اجتماعی و پاسخگوی مطمئنی برای نیازهای جامعه است؟

۱. پذیرفته شدن در مراکز علمی کاربردی در رشته مددکاری اجتماعی تنها با داشتن مدرک دیپلم و گواهی سلامت می‌سر می‌شود. این در حالی است که دانشگاه‌های معتبر در ایران علاوه بر شرط پذیرفته شدن در کنکور حتی برای مقطع لیسانس نیز شایستگی‌های اولیه برای ورود به رشته مددکاری اجتماعی را بررسی می‌کنند.

۲. منابع درسی ارائه شده برای دروس تخصصی مددکاری اجتماعی تفاوتی با منابع ارائه شده در دانشگاه‌های دولتی نداشته و تنها با اضافه نمودن پسوندی در کنار واژهٔ مددکاری؛ آن را تخصصی می‌نامند! هم چنین منابع واحدهای درسی تخصصی در گرایشات مختلف یکسان بوده و تنها به چند منبع محدود با نویسندگانی مشخص بسنده شده که منابع متناسب با گرایشات نمی‌باشد.

۳. دانشجویان این مراکز از کیفیت آموزشی پائین بودن مطلوبیت فیلدهای کارآموزی رنج برده و در این حوزه‌ها با نارسایی آموزشی مواجه‌اند. رشتهٔ مددکاری اجتماعی به علت ماهیت حساس و برخورداری از اصول اساسی نیازمند تدریس از سوی افرادی است که علاوه بر داشتن مدرک دکتری مددکاری اجتماعی از تجربیات کافی کار با اقشار مختلف نیز برخوردار باشند. ولی متأسفانه در اکثر مراکز علمی کاربردی شاهد تدریس واحدهای تئوری و عملی از سوی افرادی با داشتن مدرک کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد نامربوط هستیم. درحالی که تعداد کل افراد دکتری مددکاری اجتماعی در سراسر کشور به ۱۰ نفر نمی‌رسد. چگونه می‌توان مدعی شد که آموزش این مراکز، تخصصی و در راستای رشتهٔ مددکاری اجتماعی است؟

مددکاری اجتماعی قبل از اینکه به عنوان یک رشته علمی شناخته شود در قالب یک فن و حرفه تعریف شده است اما دانشجویان مقاطع کاردانی مراکز علمی-کاربردی در دورهٔ ۲ ساله مجموعا، ۵ واحد کارورزی می‌گذرانند با این محدودیت چگونه می‌توان دانش و تخصص مددکاری اجتماعی در این دورهٔ کوتاه مدت و به دانشجویان انتقال داد؟

در پایان لازم به ذکر است که رشد و توسعه رشته مددکاری اجتماعی در دانشگاه‌ها خواستهٔ همهٔ مددکاران اجتماعی است ولی هیچ مددکار اجتماعی رشد غیر اصولی و غیر کیفی مددکاری اجتماعی را بر نمی‌تابد و صرفا به دلیل پرطرفدار بودن رشته، تأمین هزینه‌های برخی موسسات و نیاز به مدرک مددکاری اجتماعی جهت تأسیس برخی از موسسات و مراکز اجتماعی، نباید شاهد گسترش بی‌قاعده و بی‌رویه رشتهٔ مددکاری اجتماعی در مراکز علمی کاربردی باشیم.

انجمن علمی مددکاری اجتماعی به نمایندگی از جامعه علمی مددکاران اجتماعی، خواستار پیگیری سریع و حذف رشته‌های غیرمتعارف در مراکز علمی کاربردی است.

دکتر مصطفی اقلیما
رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران

ابتکار معلم مریوانی برای همدردی با شاگرد سرطانی‌اش (+عکس)

به گزارش فارس، محمدعلی محمدیان معلم پایه دوم دبستان شیخ شلتوت شهر مریوان به منظور همدردی با دانش ‌موز سرطانی خود که به علت عوارض ناشی از مصرف دارو و شیمی درمانی دچار ریزش موی سر شده بود، موهای سرش را تراشید.



این معلم دلسوز با بیان اینکه جز دادن روحیه به این دانش ‌موز و ابراز همدردی با وی هیچ هدفی نداشته است، گفت: خوشحالم از اینکه با این حرکت هرچند کوچک توانسته‌ام روحیه دانش‌آموزم را تقویت کرده و وی را به فعالیت بیشتر آموزشی و پرورشی تشویق کنم.

وی شرکت دادن این دانش‌آموز در فعالیت‌های گروهی کلاس را از دیگر اهداف این کار عنوان کرد و افزود: این کار در جهت فعال شدن دانش‌آموز در کلاس درس و جلوگیری از گوشه‌گیری وی انجام شده است.

نگاهی به آمار های لحظه به لحظه جهان

به گزارش عصر ایران به نقل از وب سایت "وُردو مِتِرز"  (worldometers) هم اینک جمعیت جهان از مرز بیش از 7 میلیارد و دویست و پنج میلیون نفر گذشته است و  در سال جاری میلادی (10 روز نخست ) بیش از 3 میلیون و 770 هزار نفر متولد شده اند و در مقابل قریب به 1 میلیون و 600 هزار نفر در سرتاسر جهان در 10 روز نخست سال جاری میلادی (2014) در گذشته اند.

هزینه های درمان در روز 10 ژانویه سال 2014 به بیش از 9 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است و هزینه های آموزش در این روز به طور متوسط به نزدیک 8 میلیارد و 500 میلیون دلار و هزینه های نظامی برای روز 10 ژانویه سال 2014 به بیش از 4 میلیارد و 500 میلیون دلار رسیده است.

جالب است بدانید از لحظه آغاز سال نو میلادی تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 9 میلیون و 585 هزار دستگاه رایانه در سرتاسر جهان به فروش رسیده است و بیش از 67 هزار کتاب جدید به چاپ رسیده است.

از ابتدای سال میلادی جدید تا لحظه تنظیم این گزارش (در شبانگاه 10 ژانویه – 19 دی به وقت تهران) بیش از 4 میلیون و 609 هزار دستگاه تلفن همراه به فروش رسیده است و تعداد کاربران اینترنت از مرز 2 میلیارد و 885 میلیون نفر گذشته است.

در روز 10 ژانویه سال 2014 بیش از 510 میلیون مطلب از سرتاسر جهان توییت شده است و تا لحظه تنظیم این گزارش در روز 10 ژانویه سال جاری میلادی بیش از 3 میلیارد و 389 میلیون واژه یا عبارت از شبکه گوگل جستجو شده است.

از ابتدای سال جاری میلادی تا لحظه تنظیم این گزارش بیش از 141423 هزار هکتار جنگل در سراسر زمین نابود شده است و دی اکسید کربن متصاعد شده از زمین در 10 روز نخست سال نوی میلادی از مرز 940 میلیون تن گذشته است.

قریب به 900 میلیون نفر از جمعیت جهان هم اینک از سوء تغذیه رنج می برند که همه روزه به تعداد این افراد افزوده می شود در حالی که بیش از 1 میلیارد و 585 میلیون نفر از مردم جهان هم اینک از مشکل اضافه وزن رنج می برند.

تنها در روزی که پشت سر گذاشتیم قریب به 29 هزار نفر از مردم جهان در اثر گرسنگی جان داده اند ، در حالی که در همین روز قریب به 180 میلیون دلار تنها در آمریکا هزینه کاهش وزن شهروندان بوده است.

مصرف آب امسال (10 روز نخست سال 2014 ) از مرز 134860 میلیارد لیتر گذشته است و بیش از 49 هزار نفر از مردم جهان در 10 روز نخست سال جاری میلادی از بیماری های ناشی از آب ناسالم جان خود را از دست داده اند و هم اینک بیش از 755 میلیون نفر از مردم جهان از نعمت یا حق داشتن آب سالم محروم اند.

مصرف انرژی روز دهم از ماه ژانویه سال جاری میلادی از مرز 365 میلیون کیلو وات گذشته است که از این تعداد بیش از295 میلیون کیلووات از منابع غیر قابل تجدید و قریب به 70 میلیون کیلو وات از منابع تجدید پذیر بوده است.

در روز دهم از ماه ژانویه سال 2014 بیش از 78 میلیون بشکه نفت خام در سرتاسر جهان استخراج شده است و هم اینک بیش از 1 تریلیون و 224 میلیارد بشکه ذخائر کشف شده نفت جهان است.
با ادامه روند کنونی مصرف و با احتساب میزان ذخائر کنونی نفت ، تا 14570 روز دیگر نفتی برای مصرف در جهان باقی نخواهد ماند.

گفتنی است در 10 روز نخست سال جاری میلادی قریب به 37 هزار نفر از مردم جهان در اثر تلفات و سوانح جاده ای جان خود را از دست داده اند و در همین 10 روز نخست سال بیش از 29 هزار و 180 نفر اقدام به خودکشی کرده اند.

آمار لحظه به لحظه و در حال تغییر جهان را می توانید از اینجا ببینید.

پوستر مقابله با کودک آزاری در عربستان(+عکس)

در شبکه های اجتماعی عربستان پوستری به منظور آموزش مقابله با پدیده کودک آزاری منتشر شده است.

به گزارش عصر ایران در این پوستر نوشته شده است:" من به هیچ کس اجازه نخواهم داد اعضای حساس بدنم را لمس کنند، حتی اگر این افراد از خوایشاوندان من باشند."

اخیرا انتشار یک فیلم در یوتیوب که صحنه آزار جنسی یک دختر خردسال از طرف یک مرد را نشان می دهد ، بحث های گسترده ای در شبکه های اجتماعی این کشور به راه انداخته است.


ایرانی ها سال گذشته در گوگل چه جستجو کردند؟


شرکت گوگل که بزرگ ترین موتور جستجوی اینترنتی جهان به شمار آمار کلمات پرجستجوی سال 2013 برای ایران را اعلام کرد.


به گزارش عصر ایران ، در میان کلمات پرجستجو در ایران در سال 2013 میلادی، 10 کلمه ای که بیشترین  جستجو را داشته عبارتند از:
 
1- دانلود 
2- عکس
3- بازی
4- دانلود آهنگ
5- فیلم
6- چت
7- yahoo
8- گوگل
9-دانلود فیلم
10- اس ام اس

گفتنی است بخش قابل توجهی از دانلودها ، عکس ها و فیلم های جست و جو شده ، مضامین غیراخلاقی و جنسی را شامل می شود. 

همچنین در سال 2013 ، کلمات انتخابات،رمان،قیمت خوردو،قیمت طلا،دانلود آهنگ جدید، چت ، چت روم و کلمات مرتبط با پرونوگرافی بیشترین افزایش جستجو را در ایران در سال 2013 داشته اند.

در جستجوهای" گوگل ایمیجز" (گوگل تصویر) نیز 10 کلمه پرجستجوی ایرانیان برای دیدن تصاویر در سال 2013  عبارت بودند از:عکس،دختر،زن، hot، girl،لباس،تصویر،لخت،فیلم و عروس بوده است.

وضعیت 10 کلمه پرجست و جوی ایرانی ها در گوگل در 10 روز نخست سال جدید میلادی ()2014 نیز نشان می دهد 10 کلمه پرجستجو عبارتند از: دانلود، آهنگ، عکس، دانلود آهنگ، بازی، فیلم،چت،اندروید، google و دانلود اهنگ.

گفتنی است در سال گذشته میلادی(2013) 10 کلمه پرجستجوی موتور جستجوی گوگل در جهان عبارت بودند از:
  نلسون ماندلا ،پاول واکر، آیفون اپل 5 اس، کوری مونتیت،رقص هارلم شیک، انفجار بوستون آمریکا، نوزاد سلطنتی، گوشی های سامسونگ گالکسی اس 4، دستگاه های پلی استیشن سونی اس 4 و  کره شمالی.


فرآیند تبدیل خارش کف دست به پول بادآورده!

اکثر کارشناسان بر آن تأکید دارند این است که خرافات، به دلیل جهل نسبت به ناشناخته‌ها و نادیده‌ها ایجاد شده است. وقتی انسان خودش را در برابر توضیح یک مسئله ناتوان می‌بیند و نمی‌تواند برای آن دلیلی پیدا کند، دچار خرافات می‌شود.


  ادامه مطلب ...

ورود جدیدترین ماده مخدر صنعتی به کشور

فرمانده انتظامی فارس گفت: برای نخستین‌بار در کشور جدیدترین مواد‌مخدر صنعتی به‌نام ماشاروم «قارچ مقدس» در این استان کشف شد.

به گزارش فارس، سیروس سجادیان ظهر امروز در حاشیه بازدید مسئولان از کشفیات نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با اقدام اطلاعاتی و امنیتی از سوی پلیس مبارزه با مواد مخدر فرد توزیع‌کننده این ماده مخدر دستگیر و از وی 19 بسته که هر کدام را به قیمت هر برگ 175 هزار تومان می‌فروخت، کشف شد.

وی خاطرنشان کرد: طریقه مصرف این ماده مخدر جدید که از نوع صنعتی است چسباندن در سقف دهان است که حالت توهم‌زایی بیش از مواد مخدر دیگر به فرد معتاد دست می‌دهد.

فرمانده انتظامی فارس از کشف 2 هزار و 500 کیلوگرم مواد مخدر در هفته گذشته در این استان خبر داد و افزود: از پنج باند توزیع‌کننده مواد مخدر 510 کیلوگرم هروئین و یک‌هزار و 990 کیلوگرم سایر مواد کشف و ضبط شد و در این مورد 43 نفر با 29خودرو نیز دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شدند.

سجادیان تصریح کرد: ارزش ریالی محموله‌های کشف شده 131 میلیارد و 600 میلیون ریال بوده که از مسیرهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان صورت گرفته که قصد انتقال آن را به تهران داشتند.

وی بیان داشت: میانگین سنی افراد دستگیر شده 22 تا 33 سال است که در بازداشت این افراد هیچ‌گونه آسیبی به نیروهای انتظامی وارد نشده است.

10 مهارتی که سپر اجتماعی در برابر خشونت‌های خانگی است

  نتایج یک پژوهش در کشور نشان می‌دهد: تحصیلات پایین مردان ارتباط بسیار معناداری با خشونت آنها علیه همسران دارد. 
 
به گزارش ایسنا این پژوهش نخست به اهمیت جایگاه خانواده به عنوان کوچک‌ترین واحد اجتماعی و در عین حال بزرگترین و تاثیرگذارترین واحد تربیتی در جوامع اشاره دارد و تاکید می‌کند که این نهاد می‌تواند منشأ تحولات عظیم فردی، اجتماعی و رشد ارزش‌های انسانی در میان اعضای آن باشد. اما متاسفانه امروز نسبت به گذشته به این نهاد کوچک اجتماعی بهایی کمتر داده شده و در نتیجه جایگاه ارزشمند و حیاتی این نهاد مقدس نیز رنگ باخته است. شاید از همین روست که همه روزه بویژه در کلانشهرها، بیش از پیش شاهد افزایش مشکلات و نابسامانی‌های خانوادگی و سیر صعودی آمارهای تکان‌دهنده و رو به رشد طلاق، کودک‌آزاری، همسرآزاری، فقر، بزهکاری، اعتیاد، خودکشی، فرار و ... که همگی حکایت از عدم رعایت حقوق و حریم خانواده توسط اعضای آن دارند، هستیم. 

 
ادامه مطلب ...

"گاز خنده" روش جدید پلیس سوئد برای سرکوب معترضان

پلیس سوئد برای متفرق کردن زنان معترض این کشور از "گاز خنده" استفاده کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از  پایگاه اینترنتی العربیه ، نیروهای ضد شورش در سوئد ، شیوه جدیدی برای متفرق کردن معترضان در این کشور بکار گرفته که در آن به جای گاز اشک آور یا آب گرم ، از "گاز خنده " یا اکسید نیتروژن استفاده شده است . 

به گزارش یک روزنامه سوئدی، پلیس این کشور روز 30 دسامبر 2013 برای متفرق کردن تجمع شمار زیادی از زنان سوئدی که در استکهلم به تظاهرات پرداختند، از گاز خنده استفاده کرده است. 

بر اساس این گزارش، زنان سوئدی در این تظاهرات خواستار اصلاح برخی از قوانین برابری جنسیتی بودند. 

سخنگوی پلیس سوئد در این باره بیان داشت که «این شیوه را یکی از افسران نیروهای ضد شورش کشف کرد و تنها برای تظاهرات مخالف قانون و تجمعاتی که رفت و آمد مردم یا خودروها را مختل کند ، به کار خواهد رفت.»

وی افزود : این گاز نخستین بار روز دوشنبه تجربه شد ، تظاهر کنندگان پس استفاده از اکسید نیتروژن ، قادر به کنترل اعصاب خود نبودند و شروع به خندیدن کردند. 

این پایگاه اینترنتی افزود: کارولین جورج هماهنگ کننده این تظاهرات گفت: پلاکاردهایمان را بالا بردیم و شعار دادیم ناگهان پلیس آمد ، و گمان کردیم که گاز اشک آور علیه ما استفاده خواهند کرد، اما متوجه شدیم که این گاز خنده آور است و پس از استفاده از این گاز ، شور و شوق خود را از دست دادیم و تظاهرات ما به یک نمایش تئاتر کمدی تبدیل شد.