ازدواج؛ نه مددکاری است نه اعانه دادن!

عصرایران - حجه الاسلام شهاب مرادی در یادداشتی که در سایت شخصی اش منتشر شده،نوشت:

اخیرا سریالی از یکی از شبکه های سیما پخش شد که قصد نقد آن و سایر سریال ها را ندارم؛ به جز بی ارتباط بودن آنها با ماه مبارک رمضان که عرض کرده ام... .

اما در دل داستان آن سریال، ماجرای "انتخاب همسرِ" یک دختر خانم جوان، نقد شد و خیلی جدی به مخاطب پیامی اخلاقی داده شد که«یک دختر خانم معتاد به شیشه، با خانواده ای گسیخته و نابسامان و پدری خلافکار» نباید با یک پسر خلافکار ازدواج کند؛ بگو خب!

اما پیام دیگر سریال مذکور این بود که «یک خانم معلمِ متدین، فرهنگی و عاقل با خانواده ای خوب و بسامان و پدری با مرام و پهلوان و برادری غیرتی» هیچ اشکالی ندارد که با یک مردخلافکار ازدواج کند! بگو خب!

حالا باید پرسید جوان ها در موقعیت های مشابه، برای تصمیم گیری در قبال ازدواج با عشق شان! خودشان را جای کدام گزینه قرار می دهند؟ «دخترِ بد با خواستگار بد» یا «دختر خوب و خواستگار بد»؟

شاید به بهانه ی این سریال ذکر سه نکته مهم مرتبط به انتخاب همسر و ازدواج، ضروری به نظر می رسد:

۱. دخترم؛ پسرم!

آیا یک دختر خوب و مومن و سربه راه ،باید ازدواج کند تا قربانی شود؟! زخم روی زخم بخورد و صبوری کند؟!

دخترم! تو ازدواج نمی کنی که قربانی شوی، زخم بخوری و منتظر زخمهای بعدی باشی،-اشاره به دیالوگ های خانم خوبه- نباید در مرحله انتخاب همسر و قبل از عقد! ترحم کنی، نباید تصمیمت این باشد که نقش پدر یا مادر را برای شوهر آینده ات ایفا کنی.

دخترم؛ پسرم!

ازدواج؛ مددکاری نیست!

ازدواج؛ روان درمانی نیست!

ازدواج؛ ایفای نقش پدر و مادر برای خواستگار نیست!

ازدواج؛ ترحم کردن و اعانه دادن نیست!

ازدواج؛ هدفش آرامش است؛ آرامش دو نفر! نه فدا شدن و نابودی تو برای آرامش دیگری! 

ازدواج؛ راهی است به سوی کمال؛ کمال ایمان و اخلاق نه آغازی به سمت مشکلات و تباهی.

ازدواج و تشکیل خانواده و ایفای نقش والد برای فرزندانت به جا و مقدس است نه برای همسرت.

ازدواج و عشق ورزی و فداکاری برای همسرت و خانواده ات مقدس است و ستودنی -خدای مهربان روزی همه شما کند- بله این عشق و فداکاری مقدس است اما نه با نقشه قبلی او؛ با این زبان حال: با من ازدواج کن فدام شو.

۲. «انتخاب آگاهانه» و دور از هیجانات تنها راه درست و قابل اطمینان برای رسیدن به یک «ازدواج موفق و زندگی عاشقانه» است. 

اگر کسی به قصد رسیدن به ازدواج موفق و عاشقانه، از راه انتخاب آگاهانه و خردمندانه حرکت کند و خدای نکرده به هر علتی قبل یا بعد از ازدواج، متحمل رنجی شود، در پیشگاه خدا معذور و مغفور است ان شاءالله و الا هم کامش تلخ شده و هم باید به خدای متعال بابت تلخ کامی هایش پاسخ دهد. (این به یک توضیح کوتاه نیاز دارد: اگر کسی جوری ازدواج کند که از پیش برایش معلوم باشد و یا عقلاء به او تذکر دهند که این ازدواج و زناشویی، پر دردسر و دردسر آفرین است؛ بابت اعصاب خوردی ها و هر رنج و مشقتی که به خود و یا همسرش و دیگران تحمیل کند،  باید پاسخگوی خدا باشد. چرا که جسم و روح ما امانتی الهی است در دست ما و کسی حق ندارد به خودش ظلم کند و موجبات غم و غصه خودش را فراهم کند. البته آدمی مادامی که زنده است می تواند بابت ظلم ها و خطاهایش و تمام گناهانش از طریق توبه و استغفار با خدا در دنیا تسویه حساب کند. انّه هو الغفور الرحیم)

چقدر خوب است هر کسی، در مواقع خاص و حساس زندگی خود مثلا قبل از تصمیم های مهم؛ خلوتی کند و یا با یک مشاور خردمند، انتخابها و آرزوهایش را بررسی و تحلیل کند. خصوصا با توجه به "تاریخ تولید" آنها؛ شاید زمانی که آرزو کرده، یا تصمیم گرفته و یا انتخاب کرده، آن انتخاب؛ کودکانه و یا خشم گینانه و یا ناآگاهانه و ... خلاصه تحت تاثیر هیجان بوده، ولی خودش می تواند از سر شعور و آگاهی "تاریخ انقضاء" آن را تعیین کند چون بعضی از آرزوها، هدف ها و انتخابهای "تاریخ گذشته" حتما خطرشان از مصرف شیر و شکلات "تاریخ گذشته" بیشتر است!

۳. وقتی فرد بزرگ تر می شود حتی اگر تحصیلاتش را ادامه ندهد، تجربیاتش بیشتر میشود، موقعیت اجتماعی او و نظام پسندهایش نیز تغییر میکند و ... معمولا افراد بعد از دوران جوانی باید بتوانند عشق و نفرت را شناسایی و کنترل کنند و به این باور نادرست ادامه ندهند که «عشق اول» بهترین و کاملترین عشق است. «هیچ چی عشق اول نمیشه!»

اگر کسی پذیرفت که عشق اول اشتباه بوده، نباید خودش را سرزنش کند و نباید دوباره آن اشتباه را تکرار کند!

در چنین شرایطی نباید با عشق اول خاطره بازی کرد.

اساسا اگر ازدواجی غلط بوده و یک طرف یا دو طرف به هم ظلم کرده اند و کینه به دل گرفته اند؛ نباید «رفتار اسلامی و پسندیده ی عفو و گذشت» را، با تکرار آن اشتباه و خطا و «ازدواج مجدد» اشتباه گرفت. عفو کن ولی خطا را تکرار نکن! عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود.

اشتباهی که شاید در برخی داستان های مکتوب یا نمایش ها ستوده شود و تکرار مجدد یک اشتباه، به غلط «فداکاری» و ایثار جلوه داده می شود و به سادگی! تعقل، درایت و تجربه فرد عاقل در داستان، نادیده گرفته می شود و تحت تاثیر درام این غفلت معمولا به چشم نمی آید.

استخدام مددکار در قزوین

استان

شهرستان

مرکز

رشته

مدرک

تعداد نیروی مورد نیاز

میزان حقوق و مزایای پرداختی

توضیحات

تلفن

قزوین

تاکستان

مهر

پزشک MMT

دکترا

۲

کارانه + مسئول فنی+ سقف تعرفه سازمان

صبح و عصر

۰۲۸۲-

۵۲۲۰۲۳۸-

۰۹۱۲۲۸۲۱۳۰۵

مددکار اجتماعی (مسلط به کامپیوتر)

کارشناس

۲

دستمزد ساعتی + بیمه

روانشناس بالینی + مسلط به کامپیوتر

کارشناس

۲

مشاوره

کارشناس

۲


پیام تبریک حسن روحانی به مناسبت عید فطر

رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیام تبریک عید سعید فطر ابراز امیدواری کرد پیوند ملت‌های مسلمان با تمسک به آموزه‌های رفیع دین مبین اسلام، بر اساس معنویت، اعتدال، عقلانیت و استقرار صلح و امنیت پایدار تقویت شود.
 
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در پیامی عید سعید فطر را به سران کشورهای اسلامی، دولت‌ها و ملت‌های مسلمان تبریک گفت.

رئیس جمهور در این پیام اظهار امیدواری کرد با تمسک به آموزه‌های رفیع دین مبین اسلام و آیات نورانی کتاب وحی، بیش از پیش شاهد تقویت پیوندهای دوستی میان همه ملت‌های مسلمان بر اساس معنویت، اعتدال، عقلانیت و استقرار صلح و امنیت پایدار در سراسر جهان باشیم.

حجت‌الاسلام روحانی همچنین در این پیام از خداوند متعال سلامتی و موفقیت روزافزون سران کشورهای اسلامی و سرافرازی و بهروزی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان را مسألت کرده است.

نتانیاهو عید فطر را تبریک گفت!

 نخست وزیر رژیم صهیونیستی فرا رسیدن عید فطر را به مسلمانان ساکن اراضی اشغالی تبریک گفت!

به گزارش ایسنا به نقل از سایت النشرة، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی عنوان داشت: دولت اسرائیل آماده است تا مسائل مربوط به مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها را با جدیت و به صورت عمیق بررسی کند تا از فرصت پیش آمده برای دستیابی به صلح استفاده شود.

وی در ادامه در پیام تبریک خود به مناسبت فرارسیدن عید فطر افزود: شهروندان عرب جزء جدا نشدنی جامعه اسرائیل است و ما اهمیت زیادی به نقش و جایگاه آنها در اقتصاد و بازار کار و زمینه های اجتماعی قائل هستیم. 

باراک اوباما عید فطر را تبریک گفت

ایرنا - رییس‌جمهوری آمریکا فرا رسیدن عید سعید فطر را به مسلمانان جهان تبریک گفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری اسکای نیوز، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در پیامی اعلام کرد: من و میشل صمیمانه‌ترین تبریک خود را به مسلمانانی که عید فطر را در آمریکا و سراسر جهان جشن می‌گیرند، ابلاغ می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای میلیون‌ها آمریکایی عید فطر بخشی از سنت این کشور است و من برای تمامی مسلمانان عیدی مبارک آرزو می‌کنم.

باراک اوباما اظهار کرد: در ماه گذشته مسلمانان ایمان خود را با نماز و روزه و صله رحم تقویت کردند.

رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد که در مراسم افطاری کاخ سفید افتخار داشت میزبان بسیاری از مسلمانان آمریکایی باشد که در تحکیم پایه‌های دموکراسی آمریکا و توسعه اقتصادی این کشور نقش مهمی ایفا کرده‌اند.

اوباما اعلام کرد: بسیاری از ما این فرصت را به دست آوردیم که در مراسم افطاری با دوستان و همکاران مسلمانمان در یک جا باشیم. مراسم افطار سنتی است که شکرگزاری را برای ما یادآوری می‌کند. 

سخنان روحانی درباره اسرائیل چگونه تحریف شد؟

انتشار نادرست بخش هایی از سخنان حسن روحانی رئیس جمهور منتخب در حاشیه راهپیمایی روز قدس، جنجال رسانه ای را به دنبال داشت. تعدادی از خبرگزاری های ایرانی به صورت خطا و اشتباه، به نقل از روحانی گفته بودند که او ضمن توصیف اسرائیل به زخم، بر از بین رفتن آن تاکید کرده است.

  ادامه مطلب ...

نقض حریم و حقوق کودک در برنامه تلویزیونی ماه عسل

 

بیانیه جمعی از کنشگران مدنی، حقوق کودک و مردم در انتقاد از نقض حریم و حقوق کودک در برنامه تلویزیونی ماه عسل 



ادامه مطلب ...