افزایش ۳۱ درصدی ازدواج موقت در ایران

معاون قوه قضاییه گفت: در ۷ ماهه امسال ،‌۱۹۲ مورد ازدواج موقت ثبت شده که نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد شاهد افزایش بوده‌ایم. 

احمد تویسرکانی معاون قوه قضاییه و رئیس سازمان و اسناد کشور در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین وضعیت ثبت آنی، اظهار داشت: یکی از برنامه‌های تحول سازمان در خصوص ثبت اسناد، اجرای سیستم ثبت آنی معاملات و ثبت الکترونیک اسناد رسمی در کشور بود که با بررسی‌های ابتدایی و کار کارشناسی خوشبختانه از 26 شهریورماه سال جاری اجرایی شد و بعد از گذشت بیش از 50 روز از اجرایی شدن طرح تابه امروز 3 میلیون و 527 هزار و 129 سند رسمی در سیستم به ثبت رسیده است.  
 
وی ادامه داد: از مجموع این سندهای ثبت شده، 46.3 درصد از  اسناد رسمی صادر شده، مربوط به وکالت و 24.9 درصد از اسناد رسمی مربوط به بیع و 13.5 درصد از اسناد رسمی مربوط به تعهدنامه و 5.3 درصد از اسناد رسمی مربوط به رهن و 3.4 درصد مربوط به رضایت نامه و 3.3 درصد مربوط به اقرار نامه و 1.3 درصد مربوط به اجاره و 1 درصد اسناد صلح است.  
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر آمار وقایع طلاق و ازدواج در هفت ماهه سال 92، اظهار داشت: 467 هزار و 264 واقعه ازدواج در 7 ماهه سال 92 ثبت کردیم که در مقایسه با 7 ماهه سال گذشته، 5 درصد کاهش داشته‌ایم همچنین در 7 ماهه سال 92 ،‌90 هزار و 653 واقعه طلاق در 7 ماهه سال 92 ثبت شده که در مقایسه با 7 ماهه اول سال گذشته ، 6 درصد افزایش یافته است. 
 
وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در خصوص علل اصلی طلاق و آمار مربوط به آن،‌ گفت: در هفت ماهه امسال علل طلاق،‌ 7.6 درصد آن مربوط به ترک زندگی یکی از زوجین، 6.5 درصد از علل طلاق مربوط به اعتیاد یکی از زوجین، 9. 0 درصد مربوط به حبس ،‌1.3 درصد مربوط به ضرب و شتم و سوءرفتار و 3 .0 مربوط به ابتلا بیماری صعب العلاج و همچنین 15.3 درصد در خصوص محقق نشدن شروط ضمن عقد و 4 . 0 مربوط به نفقه ندادن از سوی شوهر بوده است . 
 
تویسرکانی بیان کرد: 1.1 درصد علل طلاق مربوط به ازدواج مجدد و 0.7 درصد مربوط به اختلالات جنسی و 1.4 درصد مربوط به اختلالات بالینی و افسردگی و 4.1 درصد مربوط به فقر مالی و 0.9 درصد مربوط به ارتباط نامشروع بوده است.همچنین 15.5 مربوط به دخالت خانواده‌ها و سایر موارد بوده است.  
 
معاون قوه قضاییه در خصوص طرح کاداستر گفت: خوشبختانه مجلس طرح به عنوان طرح جامع کاداستر کشور مورد بررسی قرار داده است که مرحله نهایی آن باید مورد بررسی قرار گیرد تا در کمیسیون‌ها به محض آماده شدن در صحن علنی به نحوه کامل به تصویب برسد.در واقع مشکلات کاداستر جامع کشور و تامین منابع مورد نیاز حل خواهد شد.  
 
وی بیان کرد: مشکلات سابق جهت اجرای کاداستر را داریم که به شکل گزارش کتبی برای دولت آن را اعلام کرده‌ایم که امیدواریم در تنظیم لایحه بودجه سال 93 مشکلات منعکس و رفع شود. و مشکل بودجه سال 93 حل شود؛ پیشنهادی در رابطه با موضوعات مختلف از جمله بحث تامین زیرساخت‌ها و نگهداری سیستم الکترونیک و همچنین در رابط با داده آماری و آرشیو 30 میلیون پرونده ثبتی و تامین سخت افزارها و امکان مربوط به سرورها و اجرای طرح جامع کاداستر کشور نیازمند منابع مالی بوده که باید با چنین پیشنهاداتی کار کارشناسی صورت گیرد.  
 
وی ادامه داد: حدوداً نیازمند 500 میلیارد تومان منابع در سال 93 هستیم؛‌در ردیفهای بودجه‌ای سال 92 نسبت به سال 91 شاهد کاهش بوده و این کاهش 20 درصدی بوده است. بنابراین موضوع بودجه در سال 93 باید حل شده و دیگر چنین اتفاقی نیافتد. 
 
تویسرکانی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص ثبت ازدواج موقت،‌گفت: ازدواج موقت به موجب قانون حمایت از خانواده در ابتدا الزاماً  نباید به ثبت برسد؛ در واقع نیاز به ثبت وجود ندارد مگر اینکه در موردی زوجه باردار شده و این موضوع بین زوجین توافق شود.  
 
معاون قوه قضاییه اظهار داشت: ثبت اسناد رسمی و وقایع رسمی ازدواج و طلاق به وسیله شخص سردفتر باید انجام شود بنابراین اگر غیر از این باشد غیرقانونی است. ما موضوعی را در خصوص سردفتران ازدواج و طلاق مورد بررسی قرار دادیم که اگر بالای 70 سال سن داشته و فاقد توانایی باشند،‌ سلب صلاحیت می‌شود.  
 
وی بیان کرد: در 7 ماهه امسال ،‌192 مورد ازدواج موقت ثبت شده که نسبت به سال گذشته 31 درصد شاهد افزایش بوده‌ایم.  
 
معاون قوه قضاییه در خصوص سردفتران متخلف گفت: درماهه امسال 5 مورد سلب صلاحیت سردفتران اسناد  رسمی مرتکب جرایم جعل، 17 نفر محکوم به جزای نقدی و 21 نفر تا مدت 6 ماه انفصال موقت گرفته‌اند؛ در واقع 74 درصد در خصوص سلب صلاحیت سردفتران اسناد رسمی مرتکب جرایم جعل کاهش و 91 درصد مربوط به محکومان جزای نقدی و 33 درصد مربوط به انفصال موقت کاهش داشته ایم.

نظرات 1 + ارسال نظر
اصغرنژاد پنج‌شنبه 5 دی‌ماه سال 1392 ساعت 03:53 ب.ظ

اینقد مهم بوده که دوبار روی صفحه گذاشتید

دو بار گذاشتم واقعا؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد