13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های سلامت زیر خط فقر می‌روند

 رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های خیریه برای حل و فصل چالش‌های نظام سلامت گفت: به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت سالانه 7.5 درصد در کشور زیر خطر فقر سقوط می‌کنند.

به گزارش ایسنا، ‌دکترعلیرضا زالی در دوازدهمین مجمع خیرین موسسه خیریه امدادگران عاشورا با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت انجمن‌های خیریه در حل و فصل چالش‌های نظام سلامت گفت: در حال حاضر کشور ما با چالش‌های زیادی در عرصه سلامت روبروست. یکی از مهمترین این چالش‌ها تامین منابع کافی برای حوزه سلامت است. بنابراین در حال حاضر نیاز به موسسات خیریه بیش از پیش محسوس است.

وی به تغییر سیمای بیماری‌ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیماری‌های ناشی از حوادث ترافیکی، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها سه بار اصلی بیماری‌ها در کشور را تشکیل می‌دهند. پیش بینی می‌شود در 20 سال آینده سیمای بیماری‌ها طوری تغییر کند که با چالش‌های متنوع‌تری در مسیر ارائه خدمات سلامت روبرو شویم.

زالی با بیان اینکه پیشگیری و درمان این سه دسته از بیماری‌ها بی تردید نیازمند تامین اعتبار و بودجه است، گفت: بسیاری از خانواده‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت در مسیر درمان خود امکان ادامه درمان تا مرحله پایانی را ندارند. همچنین تعدادی از بیماران سالانه به دلیل همین هزینه‌ها زیر خطر فقر سقوط می‌کنند.

وی افزود: بنا بر آمار ارائه شده سال 1386 سه درصد از بیماران به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خط فقر سقوط می‌کردند اما این رقم اکنون افزایش یافته است به طوری که نرم کشوری آن به 7.5 درصد رسیده است. از طرف دیگر گمانه زنی‌ها بر آن است که سالانه حدود 13 درصد تهرانی‌ها به دلیل هزینه‌های کمرشکن سلامت زیر خطر فقر می‌روند. البته این رقم در مناطق نابرخوردار ممکن است فراتر هم باشد. بخش عمده‌ای از این بیماران به دلیل خدمات بستری زیر خط فقر می‌روند.

وی در عین حال افزود: یکی از مبانی شکل گیری موسسه امدادگران عاشورا، بحث پوشش بیمه‌ای مناسب بود. اکنون پیش بینی می‌شود حداقل شش میلیون نفر در کشور فاقد پوشش بیمه‌ای باشند. متاسفانه این افراد اغلب جزو گروه آسیب پذیر هستند. بر این اساس نقش موسسه‌هایی همچون موسسه خیریه امدادگران عاشورا به عنوان کنشگر اصلی بیش از گذشته احساس می‌شود.

وی همچنین در ادامه ضمن برشمردن ویژگی‌های موسسه خیریه امدادگران عاشورا ثبت بین المللی این موسسه را پیشنهاد داد و گفت: ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز می‌تواند در این زمینه به کار گرفته شوند.

زالی همچنین برای برقراری همکاری میان سازمان نظام پزشکی و موسسه خیریه امدادگران عاشورا اعلام آمادگی کرد و گفت: سازمان نظام پزشکی با حدود 213 هزار عضو و 198 شعبه در تمام کشور آمادگی دارد تا در این امر خداپسندانه نقش خود را ایفا کند. 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد