عمده ترین عوامل رفتارهای بزه کارانه کودکان

از نظر مدیر کل کانون اصلاح و تربیت تهران!!!!




نوشته شده توسط:dream

مدیر کل کانون اصلاح و تربیت تهران ، فشارهای اجتماعی و افزایش فاصله طبقاتی را از عمده ترین عوامل رفتارهای بزه کارانه کودکان عنوان کرد و گفت :‌ وقتی فرد احساس کند تلاشهایش نمی تواند این فاصله را کاسته و انتظاراتش را برآورده کند رفتارهای بزه کارانه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا،‌"لطف اله محسنی" که در سمینار"بررسی سیاست های اجتماعی در رابطه با کودکان بزه دیده و بزه کار" سخن می گفت ، افزود: در چنین فضایی ارزشها روی ثروت و قدرت است و افراد یک جامعه اعم از بزرگسال یا کودک می توانند مرتکب جرم شوند.
سمینار یک روزه "بررسی سیاست های اجتماعی در رابطه با کودکان بزه دیده و بزه کار " روز گذشته با حضور جمعی از مسوولان اجتماعی و انتظامی و کارشناسان این حوزه در پارک ورشو برگزار شد.
وی تصریح کرد: در برخورد با این فشارهای افراد واکنش های متفاوتی نشان می دهند، برخی از شرایط پیروی کرده ، و تلاش می کنند که فاصله طبقاتی خود را از طریق تحصیل و کسب مدارج بالای علمی با طبقات مرفه جامعه کاهش دهند.
به گفته وی ، برخی ابتکار به خرج داده و می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند که اغلب اقدام به انواع سرقتها و قاچاقها می کنند.
محسنی ادامه داد:‌برخی به گروههای مختلف پیوسته و در سایه همکاری با این گروهها تلاش می کنند تا این فاصله ها را کاسته و جایگاه قابل قبولی برای خود کسب کنند، برخی گوشه گیری کرده و برخی نیز دست به عصیان زده و جریانها و انقلابها را طراحی می کنند که گاهی خشونت امیز بوده و گاهی بسیار نرم و آهسته صورت می گیرد.
این کارشناس گفت : با نگاهی به کانون اصلاح و تربیت تهران متوجه می شویم که مرکز فوق ، به طور متوسط سالانه سه هزار و 500 نفر ورودی دارد که مهم جرایم آنان بر اساس فراوانی به ترتیب ، سرقت در انواع مختلف ، درگیری و نزاع و مواد مخدر هستند.
وی با اشاره به اینکه 87 درصد کودکان کانونها ، کودکانی هستند که برای نخستین بار به کانون آورده شده اند،‌ افزود: این کودکان هیچ گونه سابقه کیفری ندارند.
محسنی اضافه کرد: از نظر سطح سواد بیشتر این افراد مدرک ابتدایی و سیکل دارند و این نشان می دهد که بیشتر این افراد ترک تحصیل کرده و به جای اینکه در مدارس باشند در مراکز جرم خیز فعالیت می کنند.
به گفته کارشناس، بیشتر کودکان معارض قانون (بزه کار) کانون اصلاح و تربیت تهران در مناطق 15 و 18 تهران ساکن هستند که با شاخص فشار اجتماعی تطبیق دارد.
مدیر کانون اصلاح و تربیت تهران گفت :‌از نظر سنی بالاترین رده سنی این کودکان 17 تا 18 سال است و غالب آنان در شهرها ساکن هستند.
محسنی تصریح کرد: از نظر شغلی بیشتر کودکانی که وارد کانون می شوند به جای اشتغال به تحصل در حال فعالیت در مشاغل ساده ، خدماتی و کاذب هـستند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر کودکان معارض قانون با نوعی از علائم بدنی وارد کانون می شوند گفت :‌28 درصد این کودکان نوعی سوء رفتار از قبیل تحقیر ، توهین و فحاشی و سوختگی را از سوی خانواده تجربه کرده اند.
کارشناس امور اجتماعی به داشتن تجربه استفاده از مواد مخدر توسط 39 درصد کودکان معارض قانون در تهران اشاره کرد و گفت : 10 درصد کودکانی که در کانون اصلاح و تربیت تهران هستند به مواد مخدر اعتیاد دارند.
وی با اشاره به اینکه 24 درصد این کودکان فرار از خانه را تجربه کرده اند، گفت شش درصد این کودکان کاملا از خانواده جدا شده اند و به شکل مستقل یا با افراد دیگر زندگی می کنند.
محسنی در پایان تصریح کرد: براساس نظریه فشار اجتماعی ، با ایجاد فاصله طبقاتی مناطق فقیر شکل گرفته ، خرده فرهنگها پا می گیرند و بر همین اساس امکانات کمتری ارایه شده و به این ترتیب چرخه فقر و بزه شکل می گیرد.
سید‌" علی کاظمی "‌قاضی دادگستری و رییس اداره ارزیابی قوانین معاونت حقوقی قوه قضاییه ، با اشاره به اینکه ایران جزو نخستین کشورهای امضا کننده پیمان نامه حقوق کودک در جهان است، گفت :‌ ایران یکی از برترین و مناسب ترین چارچوبهای حقوقی را در زمینه حقوق کودک در منطقه دارد .
وی تصریح کرد: ایران تا قبل از انقلاب تنها چهار معاضدت قضایی با سایر کشورها داشته ایم ولی این معاضدت ها پس از انقلاب بالغ بر 40 مورد بوده است.
کاظمی ، اصلاح ماده 1169 در مورد سن حضانت کودکان را، یکی از موفقیت های قضایی ایران در عنوان کرد و گفت: تا پیش از اصلاح پسران تا دو سال و دختران تا هفت سال ، پس از جدایی والدین ، می توانستند کنار مادر زندگی کنند، که با اصلاح قانون مزبور، حضانت دختران و پسران تا هفت سالگی با مادران است و حتی در صورت شرایط خاص کودکان می توانند در کنار مادر بمانند.
وی در مورد قوانین مربوط به کودکان در کشور گفت:‌قوانین داخلی در این زمینه دو دسته هستند برخی قوانین تصویب شده هستند و برخی به صورت لایحه بوده که یا هنوز در اختیار هیات دولت هستندو برخی نیز تقدیم مجلس شورای اسلامی شده اند.
وی افزود در قسمت قوانین ، قانون تامین زنان و کودکان بی سرپرست ، را از قوانین تصویب شده در سال 74 عنوان کرد وگفت : براساس این قانون کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست تحت حمایت قرار می گیرند.
وی تصویب قوانین کیفری در سال 78 و بحث سیستم ویژه دادرسی کودکان را نیز از دیگر گامهای نظام جمهوری اسلامی در راستای حمایت از کودکان معارض قانون خواند.
این قاضی اضافه کرد: وقتی کودک مرتکب بزه می شود باید شرایط خاصی برای وی در نظر گرفته شود ، زیرا در غیر این صورت به مجرم حرفه ای و مزمن مبدل شده و اصلاح افراد این چنین کار بسیار سختی خواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد