اهداف عالی مددکاری


1-    توجه صادقانه به دیگران:

مددکاری اجتماعی بدون هیچگونه پیش داوری وعاری از هرگونه تعلق فکری و اخلاقی با رعایت منزلت اجتماعی هر مددجو محیطی سرشار از اعتماد و صمیمیت را ایجاد کرده تا در صدد حل مشکلات فردی برآید.

2-     توانایی آموزش به دیگران:

جامعه بدلیل ندانستن وعدم آگاهی از معضلات ومشکلات روزمره خود پا در مسیری نهاده که پیوسته عرصه گاه تقابل مشکلات است ،حال مددکاری با توجه به رسالت سنگ صبوری خود فرآیندهایی را طرح می نماید تا بیماران و مددجویان از زندگی مبتنی بر شیوه های رو به افول بیرون آمده وبراساس ساختاری مبتنی بر توسعه اجتماعی خود را سازگارنمایند.

3- توانایی کنترل موقعیتهای بحرانی:

آنگاه که همه عرصه های زندگی بر مددجو بسته شده مددکار با احاطه بر داشته های علمی وبا توجه به تجربیات شغلی موقعیت های بحرانی را شناسایی کرده و با ارائه راهکارهای مناسب محیطی حاکی از رضایت را ایجاد می کند.

4-برخورداری از مهارت های سازنده اعتماد به نفس :

یکی از معضلات کنونی جامعه در عدم بهره گیری از موهبت های زندگی، عدم اطلاع و آگاهی از مهارت های زندگی است حال مددکاری بر آن است تا به صورت کارشناسی شده مهارت های اولیه زندگی را به خود مددجو آموزش داده و ضمن حل مشکل فعلی او توان و بازتوانی جدیدی را با افزایش اعتماد به نفس فرد در مقابله با مشکلات به وجود آورد.

5-داشتن مهارت های تسهیل گرایی در گروهها :

مددکاری اجتماعی با اشراف و شناسایی توانمندیهای جاری و سرگردان جامعه با برقراری، تشکیل NGO های مردمی در گروههای مختلف اجتماعی از قبیل کسبه، بازاریان، فرهنگیان ، پزشکان و در کل خیرین جامعه پستی ها و معضلات موجود اجتماعی را مرتفع می نماید.

همچنین با شناسایی خانواده های طالب اهداء عضو از قبیل کلیه، طحال، کبد چه در طول زندگی و چه پس از مرگ و نهادینه نمودن این فرهنگ بگونه ای که به این امر تجاری اجتماعی، تقدس دینی اجتماعی بخشیده و زمینه ای را جهت ارتقاء سطح سلامت اجتماعی طراحی می نماید.

6- توان قادر سازی:

مددکاری اجتماعی در جهت تشویق ،حمایت ،اطمینان بخشیدن بیشتر به مددجو در موقعیت پیش آمده وی تغییر مورد نظر را در مددجو ایجاد می کند به طوری که در این فرآیند مسئولیت اصلی با مددجو است ومددکار با هموار ساختن مسیر به مددجو،نقش بازآفرینی وباز توانی را در وی محقق می سازد.

7- کنترل کجرویهای اجتماعی:

مددکاری اجتماعی از یک طرف در پیشگیری از آسیب های اجتماعی با کنترل عوامل موثر واز سوی دیگر در بازپروری واصلاح منحرفین وکجروان اجتماعی بویژه گروههای جوان ونوجوان مسئولیت قابل توجه وسهم موثری را بر عهده دارد.

8-ارتقاء سطح سلامت اجتماعی:

مددکاری اجتماعی با ارزشیابی وشناخت زمینه های بیماری در سطح اجتماعی برآن است تا در راستای ارتقاء سطح سلامت جامعه با شناسایی بیماری های جهانی مانند ایدز ،هپاتیت ،سل و تهیه شناسنامه خانوادگی بیماران از شیوع وگسترش بیماری آنان جلوگیری نماید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد