میدونم دیگه قضیه این هرم مازلو برا همه تکراری و خسته کننده است اما خوب به نظرم این مطلب جالب بود به هر حال ما هر ترم داریم این هرمو میخونیم اما خوب حالا...........



نوشته شده توسط:dream

میدونم دیگه قضیه این هرم مازلو برا همه تکراری و خسته کننده است اما خوب به نظرم این مطلب جالب بود به هر حال ما هر ترم داریم این هرمو میخونیم اما خوب حالا
هرم مازلو
اگر از شما بخواهند بین یک کیک شکلاتی و بیرون رفتن بادوستانتان یکی را انتخاب کنید جواب شما چه خواهد بود؟


لابد فکر می کنین این دوتا چه ربطی به هم دارند؟ الان بهتون می گم... ربطشون اینه که این دو مثال از نیازهای ما هستند که در هرم نیازهای مازلو جای متفاوتی دارند. طبق نظریه ی آقای مازلو نیازهای بشر به دو دسته نیازهای اساسی و نیازهای متعالی تقسیم می شوند. جناب مازلو نیازهای انسان رو به 5 تا 8 نیاز تقسیم کرد و در یک هرم قرار داد. به نظر او اگر محیط برای انسان ها فرهم شود تا از نیازهای اساسی خود مانند غذا و امنیت و ... پاسخ دهند می توانند نیازهای متعالی خود را هم پیدا و ارضا کنند.


نیازهای فیزیولویک:

همان نیازهای جسمانیمانند آب، غذا، هوا، و خاب. طبیعی است که تا ااین نیازها رفع نشوند نمی توانیم به سایر نیازهایمان فکر کنیم. برای همین است که بیشتر افرادی که به شدت زیر خط فقر هستند کمتر دغدغه هایشان را از این سطح بالاتر می برند.


نیازهای ایمنی:

امنیت شامل امنیت شغلی، جانی، مالی، اخلاقی و خانوداگی و اجتماعی می شود. بهترین مثال این مورد رو می شه در عراق پیدا کرد. وقتی که هر لحظه احتمال کشته شدن وجود داره چطور می شه به چیز دیگری فکر کرد؟


نیازهای اجتماعی:

مثل نیاز به دوستان و خانواده و احساس دوست داشته شدن و حس تعلق و عشق. بیشتر نیازهای این سطح حالت خودخواهانه دارند.


نیاز به احترام:

البته این نیاز شامل احترام دو طرفه می شه! در نتیجه این احترام احساس اعتماد به نفس، موفقیت و احترام به ذات (self esteem) در فرد ایجاد می شه.


نیازهای ذهن:

نیاز به یادگیری، فهم و درک مسائل و کلاً اندیشه و تفکر که نتیجه ی نهایی اش می شه فلسفه!


نیازهای زیبا شناختی:

مثل نیاز به لذت بردن یا خلق یک اثر هنری.


خودشکوفایی:

آدم های خودشکفا به اخلاق و ایده های نو اهمیت می دهند. مشکلات را راحت تر حل می کنند، و حسود و در قید و بند قواعد اجتماعی نیستند.


حالا باید ببینیم که ما کجای این هرم هستیم و کدام نیازهایمان دغدغه های اساسی مان را تشکیل می دهند.....


پی نوشت: این مقاله کاملاً غیر تخصصی است. هرگونه نقص و اشکالی را پذیرا می باشیم!

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد