گزارشی از موارد کودک آزاری در ایران..........




نوشته شده توسط: آبی دریا

جامعه > آسیب ها  - برابر آمارهای منتشر شده در سال های قبل، موارد گزارش شده در کودک آزاری هیچ‌گاه چنین افزایشی را نداشته است.

سوژه گزارش تکراری است، دیگر خیلی وقت است که خبر آزار کودکان توسط والدینشان یه یکی از خبرهای تکراری تبدیل شده است، خبرهایی که از دوسه سال پیش تاکنون، عاملشان هم عوض شده، حالا دیگر برخی مددکاران و کارمندان محل‌های نگهداری کودکان بی‌سرپرست هم به آزارگران کودکان اضافه شده‌اند وشنیدن خبرهایی از این دست هم دیگر چندان تعجبی برنمی انگیزد. خبرهایی که حالا به یکی از روتین‌ترین خبرهایی تبدیل شده است که انگار داد سخن سردادن از آن‌ها نه تنها تکراری است که بی‌فایده است و این وسط امید است و امید که فعالان حقوق کودک را پایدار کرده به ماندن در راهی که بر گزیده‌اند.

بعد از اینکه رئیس سازمان ملی جوانان تهران اعلام کرد که آمار طلاق در شش ماه  اول امسال 21 درصد افزایش داشته است، انجمن حمایت از کودکان نیز با انتشار گزارشی از افزایش آمار کودک آزاری در ایران در چند ماه اخیر خبر داده است. مقایسه آن با آمار قبلی همین انجمن، اندکی از واقعیت پنهان کودک آزاری را در کشورمان آشکار می کند.  بر اساس این گزارش در یک ماه گذشته حدود 26 مورد کودک‌آزاری به دفتر انجمن اطلاع داده شده است که از این تعداد 40 درصد در مورد دختران و 60 درصد در مورد پسران اتفاق افتاده است.

بر اساس گزارش آبان ماه مددکاری انجمن حمایت از حقوق کودکان ،در یک ماه گذشته حدود 26 مورد کودک‌آزاری به دفتر انجمن اطلاع داده شده است که از این تعداد 40 درصد در مورد دختران و 60 درصد در مورد پسران اتفاق افتاده است.

کسانی که مددجویان را ارجاع داده‌اند: 25 درصد مادران، 2 درصد پدران، 19 درصد بستگان، 7 درصد اعضای انجمن، 19 درصد همسایه‌ها، 12 درصد صدای یارا، 3درصد در مدرسه، 2 درصد راهنمای 118، 10 درصد NGO ها ، 2 درصد اینترنت و 2 درصد نیز کتاب اول بوده است .

بر اساس این گزارش ، نوع آزار ها نیز ، 20 درصد جسمی ، 37 درصد عاطفی،27 درصدغفلت ، 6درصد جنسی ، 6 درصد آموزشی، 4 درصد بهره‌کشی (نوع آزارها معمولا هم‌پوشی داشته است و یک یا چند آزار توامان صورت گرفته است) به ثبت رسیده است .
51 درصد آزارها توسط پدران، 26 درصد توسط مادران، 11 درصد توسط نامادری، 3 درصد توسط مسئولین مهدکودک، 3 درصد اقوام نزدیک، 3 درصد توسط دوستان ناباب اتفاق افتاده است. وضعیت خانوادگی این کودکان، وضعیت کاملا دشواری بوده است به طوری که 19 درصد این کودکان فرزندان طلاق، 13 درصد مشاجره و درگیری بین والدین، 30 درصد وجود بیماری‌های روحی و روانی، 26 درصد وجود اعتیاد در خانواده توسط یک یا هر دو والد، 5 درصد جدایی، 7 درصد فوت در خانواده وجود داشته است

فقرکودکان را آزار می دهد
هرچند سعی می‌شود هنگام سخن گفتن از مشکلات کودکان ایرانی فقط درباره موضوع‌هایی سخن گفته شود که مربوط به آمار‌های روبه افزایش فقر و تعداد کودکان کار است ولی کودک آزاری از وقایعی است که هرچند پنهان، سهم زیادی از مشکلات مربوط به کودکان را به خود اختصاص داده و برخلاف مسئولان رسمی، این انجمن‌های غیردولتی فعال درحوزه کودکان هستند که سعی می‌کنند با اعلام آمارهای جدید در مورد کودک آزاری، سهمی در اطلاع‌رسانی دراین مورد را به خود اختصاص دهند.

بر اساس گزارشی که انجمن حمایت از حقوق کودکان خرداد و تیر ماه سال جاری، منتشر کرد طی این دو ماه‌ حدود 68 مورد «کودک آزاری» به دفتر انجمن اطلاع داده شده است که 53 درصد آزاردیدگان دختران و 47 درصد نیز پسر بوده‌اند.

بر اساس اعلام انجمن حمایت از حقوق کودکان 35 درصد آزارها در این مدت عاطفی، 25 درصد غفلت، 21 درصد جسمی، هشت درصد بهره‌کشی، هشت درصد آموزشی و سه درصد جنسی بوده ‌است که البته باید افزود که نوع آزارهای وارده معمولاً همپوشی دارند و یک یا چند نوع آزار توأمان صورت گرفته است.

افزایش کودک آزاری در ایران
پدران با 54 درصد و مسئولان بهزیستی و بستگان با یک درصد بیشترین و کمترین افراد آزاردهنده بستگان از نظر ارجاع کودکان آزاردیده جلوتر از مادران بودند. بر پایه این گزارش، 54 درصد آزارها توسط پدران، 27 درصد مادران، هشت درصد نامادری، یک درصد مسئولان بهزیستی، دو درصد ناپدری، هفت درصد دوستان و یک درصد توسط بستگان صورت گرفته است.

اما جدیدترین گزارشی که انجمن حمایت ازکودکان در مورد کودک آزاری منتشر کرده است، افزایش آمار زیادی در این مورد را نشان می دهد. خبرگزاری ایلنا پانزدهم آذر ماه ۸۸ از قول این مددکار گزارش داد: «در حال حاضر پزشک قانونی نیز در ارائه آمارهای مربوط به کودک‌آزاری و موارد گزارش‌شده در بیمارستان‌ها و اورژانس تعلل می‌کنند و حتی دادگاه‌ها نیز در صورت پیگیری این موارد خشونت، به نفع کودکان رای نداده و به اندازه کافی از کودک حمایت نمی‌کنند.» برابر آمارهای منتشر شده در سال های قبل، موارد گزارش شده هیچ‌گاه چنین افزایشی را نداشته است. برخی گزارشهای رسمی تاییدکننده وجود صدها هزار مورد گزارش نشده هستند.

به گزارش مرکز آمار ایران بیش از 2 میلیون و 500 هزار کودک کار و خیابان در کشور وجود دارد که در معرض جدی کودک‌آزاری جسمی و جنسی قرار دارند. حدود 500 پرونده کودک‌آزاری حاد که در قوه قضائیه در حال بررسی است فقط بخش کوچکی از ماجرا را منعکس می‌کند. نتایج تماس با تلفن اورژانس 123 نشانگر بیش از 6 هزار مورد حاد آزارکودکان در سال است.

منبع:خبرآنلاین

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد