جرم پنهان

خانم بودن به علاوه زندگی در ایران مساوی است با متلک شنیدن دایمی از آقایان ............

خانم بودن به علاوه زندگی در ایران مساوی است با متلک شنیدن دایمی از آقایان ............

حال اگر خانم بر و رویی هم داشته باشد که متلک گویی ممکن است به واکنش های جسمی نیز منجر شود. در گروه مردان بودن گویی وادار می کند تا چنین باشی . وقتی از متلک گویان می پرسی که چرا چنین می کنی؟ می گویند که " کرم از خود درخته ، مگر نمی بینی که چطور خودش را درست کرده ". این پدیده منحصر به ایران نیست اما در ایران بسیار شایع تر است .  از رکیک ترین حرف ها تا نگاه های آن چنانی و خیره ، همگی نشاندهنده ی ابزار ابتدایی و پستی برای ابراز تمایل به جنس مقابل بوده و تلاشی است دربیان احساسات و جلب توجه با شیوه ای نادرست . متلک گویان را عمومن دو دسته تشکیل می دهند :

اول . پسران مجرد در محدوده ی سنی 14 تا 25  سال که عزت نفس پایین و خودانگاره ی منفی داشته و عمده ی متلک گویان در این دسته قرار می گیرند . معمولن متلک گویی با میزان سواد و سن رابطه ی معکوس دارد .

دوم . مردانی که علیرغم تاهل و داشتن شریک جنسی همچنان  متلک گویی به صورت مکرر و عادت در ایشان دیده می گردد .

مشخصه ی گروه اول بی قراری و شیفتگی می باشد که با سن بلوغ و بالا رفتن هورمون تستسترون آغاز می یابد . عدم آگاهی لازم و پیش بینی اشتباه از ارتباط با دختران از سویی و فشارهای محدود کننده ی اجتماع  از سوی دیگر چرخه ی معیوب کاهش عزت نفس و ارتباط مخرب را بنیان می گذارد. این افراد در پی هر متلک و مسلمن طرد از سوی جنس مقابل بیش از پیش به ارزیابی منفی از خود خواهند پرداخت تا جایی که کاملن تصوری حقیر از خود پیدا می کنند . احساس مردانگی حسی است که در نوجوان و جوان در ابتدا از واکنش مثبت جنس مقابل شکل می گیرد و موفقیت های تحصیلی ، شغلی، و ... در مراتب بعدی قرار می گیرند . این حس مهم و اساسی در مردان به هر دلیل کامل و صحیح شکل نگیرد - از جمله طرد دایم از سوی زنان - به سمت و سوی نادرست و خشونت کشیده می شود ( اکثر افرادی که در گروه های فشار و دسته های خشونت طلب عضوند دارای سابقه ای پر رنگ در این زمینه اند ) .

متاسفانه محدودیت های ارتباط موثر و سالم به خصوص در شهرهای کوچک، حاشیه شهرها و روستاها و نداشتن شرایط ازدواج به موقع ، زمینه ساز بروز این پدیده می شود . در حقیقت متلک گویی شیوه ای نادرست از ابراز تمایل به آشنایی و جلب دوستی است که فرد به دلیل عزت نفس پایین و یا غیر قابل نفوذ به نظر رسیدن جنس مقابل به این قالب بیان می نماید . شایان ذکر است که این افراد از جنس مقابل ، هویتی فرا انسان و بسیار متفاوت از خودشان دارند و عدم شناخت صحیح آنها از زن ها سبب می شود در بیان تمایل خود به صورت سازنده ، به آزمایش های گوناگون دست زده تا شاید راهی به عوالم آنها و تغییر خود در جهت مقبولیت بردارند . بی تجربگی و آموختن شیوه های نادرست از گروه همسال و بعضن برزگتر ها به شیوه های آزار و تحقیری می انجامد که در نهایت ارزیابی متزلزل از قابلیت های خود را به دنبال دارد .

آقایان بعد از تاهل ( تعهد ) کمتر به شیوه های کلامی دست پایین برای جلب توجه دست می زنند . در صورت تداوم و تکرار متلک گویی بعد از گرفتن شریک جنسی بایستی مشکلات بزرگی را در ادراکات و شناخت شخص پی گیری نمود . مشکلاتی که فرد با آنها کنار آمده و دیگر درصدد رفع و حل آنها نبوده و بعضن آنها را شیوه ای درست در ارتباط می پندارد . در بسیاری از این افراد رگه هایی از زن ستیزی و پنداشتن اینکه زن موجود سطح پایین تری از مرد است ، دیده می شود . البته نمی توان از این نکته غافل ماند که مردان با دیدن برانگیخته می شوند و تقریبن تمامی مردان به نوعی چشم چرانی می کنند اما بیان  مکرر و توهین آمیز درونیات نشانگر شرایط بد زندگی و خشم فروخورده در فردی است که در وحله ی اول بر خودش خشم گرفته است . نیاز این فرد به جلب محبت به دلایلی نظیر سرخوردگی و شکست های بسیار تغییر جهت داده و به سمت بی نیازی از عشق سوق پیدا کرده است .

شاید بسیاری از شرایط جامعه ی کنونی ایران مسبب به وجود آمدن و پیچیده تر شدن انواع بزه شده و رفع آن نیاز به زمان داشته و بر پایه ی تغییر زیر ساخت های فرهنگی و معیشتی مردم خواهد بود. برای شروع ایجاد بستر گفتگو و ارتباط سالم برای نوجوانان و جوانانی که راه به دانشگاه نمی برند الزامی است .

http://baharyar.blogfa.com

نظرات 2 + ارسال نظر
سید۸۷ چهارشنبه 1 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 04:10 ب.ظ

این کار بهشون اعتماد به نفس میده

میگی نه امتحان کن

عاشق واقعی شنبه 24 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:28 ب.ظ

سلام
به مطلب و حقیقت راستینی اشاره کردید که گر چه افراد در ان غوطه ورند ولی به ظاهر و تاحدودی اشکار از دیدها نهان است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد