مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی


 مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی


تاریخچه موسسه :

 این مرکز در سال 1279 هجری شمسی تاسیس و یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مراکز روانپزشکی کشور و خاورمیانه است و به منظور تجلیل از مقام شامخ علمی دانشمند شهیر و پزشک ایرانی محمد بن زکریای رازی نامگذاری شده است. در سال 1373 زیر نظر دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی قرار گرفت و در سال 1376 همزمان با پیشرفت ها و تحولات علمی، درمانی و توان بخشی و همچنین واگذاری رسالت آموزشی، پژوهشی و تربیت دستیار تخصصی روان پزشکی، به تدبیر وزارت محترم وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نام مرکز آموزشی درمانی روانپزشکی رازی شناخته شد.

 این مرکز در در منطقه ی امین آباد و دور از مناطق مسکونی قرار گرفته است. مرکز گنجایش 1375 مددجو را دارد و در حال حاضر تعداد 950 مددجو در این مرکز هستند. تعداد 21 مددکار در این مرکز در حال سرویس رسانی به مدجویان هستند و هر مددکار 20 مددجو زیر نظر دارد.

 مرکز یاد شده در زمینی به مساحت 103هکتار است. دارای 11 بخش فعال و 6 بلوک  و یک بخش اطفال است.هر بخش ظرفیت 40 نفر را دارد و هر بخش1 مددکار دارد. هم اینک با ظرفیت 1375 تخت بستری و مجهز به بخش های تخصصی و فوق تخصصی بطور شبانه روزی در امور روانپزشکی، روان شناسی، روانپزشکی اطفال، پرستاری، سالمندان، ترک اعتیاد، کاردرمانی، مددکاری اجتماعی و همچنین خدمات کلینیکی و پاراکیلینیکی مشتمل بر دندان پزشکی، رادیولوژی و ... خدمات لازم را به مددجویان و بیماران عزیز ارائه می دهد. تمام بیماران روانی و کسانی را که روانپزشک و مددکار لزوم بستری شدن آنان را تایید کنند می توانند در این مرکز پذیرش شوند.

 نحوه ی پذیرش:

  نحوه ی پذیرش بیماران در این مرکز بسیار متنوع است . بیماران روان علاوه بر حالت خود معرف ، از طرف خانواده ها ، نیروی انتظامی ، سازمان بهزیستی ، قوه ی قضاییه ( به عنوان بیمار روانی مجرم ) و ... به مرکز ارجاع میشوند . برای پذیرش مددجو امضای مددکار اجتماعی لازم است که باید با توجه به سوابق بستر شدن بیمار در مرکز و بدهی یا عدم بدهی مالی او و همچنین پر کردن فرم شماره ی نه که مربوط به وضعیت اجتماعی و اقتصادی مددجو است اقدام به پذیرش وی کند

هدف موسسه :

در این مرکز بیماران مبتلا به اختلالات روانی بستری میشوند اگرچه بیماران مبتلا به مشکلات ذهنی نیز در مرکز کم نیستند که به دلیل قطعی نبودن مشکل آنها ( که آیا واقعا منتال هستند یا بیماری روانی دارند ) در مرکز باقی مانده اند . گروههای هدف موسسه عمدتا" خانواده های متلاشی قربانی طلاق یا متارکه و مبتلا به فقر عاطفی و مالی دارند و خود بیماران مشکلاتی از قبیل اعتیاد ، مصرف الکل ، پرخاشگری و تهاجم به اطرافیان ، روابط نامشروع جنسی و ... داشته اند . بیماران روانی مرکز مبتلا به انواع اختلالات خلقیی، شخصیتی ، اضطرابی و روانپریشی هستند که بیشترین بیماری در مرکز اسکیزوفرنیا است .

هدف موسسه در درجه ی اول درمان و توانبخشی بیماران و در مرحله ی بعد نگهداری برخی از بیماران که غیر قابل درمان هستند میباشد .

 آوردن بیماران روانی به مکانی که خطری نه برای خودشان ونه برای دیگران وجود داشته باشد.

 مراقبت از بیماران روانی و بازگرداندن آنها به جامعه.

 

سرویس های مددکاری اجتماعی :

در این مرکز مددکاران به ارائه سرویس های ذیل می پردازند : مددکار رابطه ی بین مددجو و خانواده را برقرار می کند . پیگیری کردن مسائل قضایی مددجویان. مصاحبه و مشاوره با بیمار و خانواده و بازدید از منزل . در پذیرش و ترخیص مددجویان نقش دارد و همچنین کارهای مربوط به بیمه مددجویان را انجام می دهند.

 

فعالیت های مددکاران اجتماعی در مرکز روانپزشکی رازی در پنج قسمت قابل تقسیم بندی میباشند :

1- پذیرش و تشکیل پرونده :

بیماران روانی به طرق مختلف از جمله از طریق خانواده ها ، نیروی انتظامی ، سازمان بهزیستی و یا به طریق خود معرف به مراکز نگهداری بیماران روانی ارجا میشوند . مطابق با آیین نامه ی سازمان بهزیستی درمورد پذیرش بیماران روانی باید شناسنامه جامع بیماران روانی مزمن توسط مددکار ستاد پذیرش تکمیل گردد . این شناسنامه که به فرم شماره ی نه معروف است شامل موارد زیر میباشد :

مشخصات فردی ، وضعیت تاهل ، وضعیت نظام وظیفه ، تحصیلات ، آدرس محل سکونت بیمار ، آدرس محل سکونت خانواده ، وضعیت شغلی اقتصادی اجتماعی فرد ، مشکلات جسمی روانی بیمار .

این فرم باید در پایان شامل امضای مددکار مربوطه باشد تا بیمار اجازه ی پذیرش پیدا کند .

در مرحله ی بعد نیز مطابق با آیین نامه ی سازمان بهزیستی برای تشکیل پرونده ی بیمار حتما" باید گزارش مددکار از وضعیت اجتماعی و اقتصادی بیمار روانی موجود باشد .

2- امور بیمه :

بلافاصله بد از پذیرش بیمار روانی مددکار اجتماعی باید پیگیر امور بیمه ای بیمار باشد . نگهداری هر بیمار روانی بین هفتصد هزار تومان تا یک میلیون تومان در ماه هزینه دارد که معمولا" بیمار یا خانواده ی وی قادر به تامین این هزینه نیستند . در نتیجه با زیر پوشش بیمه قرار گرفتن سریع بیمار روانی بار سنگین مسائل مالی وی تا حد زیادی از دوش خانواده اش برداشته میشود ؛ کما اینکه در صورت بیمه نشدن بیمار و متعاقب آن عدم پرداخت هزینه های بیمارستان توسط خانواده ی وی ، مرکز نگهداری نیز دچار مشکلات مالی خواهد شد .

بیمه ای که برای بیماران روانی در نظر گرفته میشود بیمه ی ایرانیان است که با پرداخت چهل و سه هزار تومان هزینه ی اولیه بیمار روانی تحت پوشش آن قرار میگیرند و تمام هزینه های بیمار روانی در بیمارستان روانپزشکی توسط آن پرداخت میشود . گاه بیمار توانایی پرداخت هزینه ی اولیه چهل و سه هزار تومان را نیز ندارد که در این حالت مددکار اجتماعی باید از طرق دیگر ( مثلا سازمان بهزیستی ) این هزینه را تامین کند .

در صورت بدهکار شدن خانواده ی بیمار به مرکز سعی میشود از پذیرش دوباره ی بیمار در مراحل بعد خودداری شود و همزمان مددکار اجتماعی با ارائه ی فرمولی متناسب با شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده ی مددجو به گونه ای که به خانواده ی مددجو فشار اقتصادی وارد نشود سعی میکند تا هزینه ها را برای بیمارستان روانپزشکی بازپس بگیرد .

3- پیگیری مسائل حقوقی :

یکی دیگر از وظایف مددکار اجتماعی در ارتباط با بیماران روانی پیگیری مسائل حقوقی آنها میباشد به گونه ای که اگر بیمار روانی مرتکب جرم شده است ، مددکار اجتماعی پرونده ی حقوقی وی را از طریق مسیر های قانونی و کسب مدارک لازم از روانپزشک ، روانشناس و پزشکی قانونی و ارائه ی آنها در دادگاه عدم تعمد بیمار روانی را در ارتکاب جرم اثبات میکند .

همچنین در مورد بیماران بی سرپرست خصوصا" در مورد زنان و کودکان مبتلا به بیماریهای روانی که فاقد سرپرست هستند از طرق قانونی و اداره ی سرپرستی اقدام به تعیین سرپرست برای مددجوی مبتلا به بیماری روانی مینماید . همچنین بررسی های لازم را در مورد صلاحیت و یا عدم صلاحیت قیم فعلی انجام میدهد تا در صورت لزوم قیومت بیمار را از سرپرست فعلی گرفته و به سرپرست واجد شرایط منتقل کند .

4- مسائل مربوط به خانواده :

بخش عمده ی کار مددکار اجتماعی در زمینه ی کار با بیماران روانی در مورد خانواده ی این بیماران میباشد . از جمله اقدامات مددکاران اجتماعی در این زمینه میتوان به موار زیر اشاره نمود :

- سعی در شناسایی خانواده ی بیماران مجهول الهویه : مددکار اجتماعی با استفاده از روشهای گوناگون سعی در شناسایی خانواده ی بیماران روانی مجهول الهویه دارد تا از این طریق بخش عظیمی از نیاز های عاطفی ، درمانی و اقتصادی بیمار رفع گردد .

- بررسی وضعیت خانواده از نظر اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی : مددکار اجتماعی باید از روشهای گوناگون مانند home visit   و یا مصاحبه ی علمی وضعیت خانواده را از نظر اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی و آداب و رسوم بررسی کند تا این اطلاعات را در اختیار سایر اعضای تیم توانبخشی قرار دهد . این بررسی ها نوعی حقیقت یابی در مورد اوضاع اقتصادی مددجو نیز هست تا امکانات مالی متناسب با نیاز های خانواده های بیماران در اختیار ایشان قرار گیرد . همچنین با بررسی محل زندگی و خانواده ی بیمار میتوان تحقیق نمود که آیا مددجو استاندارد های لازم برای زندگی را دارا است و اینکه ارتباطات درون خانوادگی تا چه حد در بهبود یا پیشرفت بیماری مددجو موثر است .

- حل مشکلات خانواده ی بیمار : همانطور که بیمار روانی دچار مشکلاتی است ، خانواده ی وی نیز مسائل و مشکلاتی دارند که گاهی ناشی از وجود بیمار روانی در خانواده است . این مشکلات بر نحوه ی تعاملات بین فردی در خانواده تاثیر گذاشته و نهایت بر عود یا تشدید بیماری مددجو موثر است . در نتیجه مددکار اجتماعی با شناسایی این مشکلات و اولویت بندی آنها از طرق مختلف اعم از تشکیل جلساتی با خانواده و گروه درمانی و سایر روشها سعی در رفع آنها دارد .

- آشنا نمودن خانواده ها با منابع حمایتی در جامعه : مددکار اجتماعی باید ابتدا خود سعی کند تا منابع حمایتی موجود در جامعه برای حمایت از بیماران روانی را شناسایی کند و سپس این منابع را به خانواده ها معرفی نماید تا خانواده ها از طریق بهره گیری از این منابع در جهت کاهش مشکلات خود و بیمارشان گام بردارند .

- آموزش خانواده : روابط درون خانواده ها و نحوه ی تعامل آنها با یکدیگر و بیمار تاثیر مستقیمی بر عود یا بهبود بیماری های روانی در مددجو دارد ؛ در نتیجه یکی از اقدامات مهم مددکاران اجتماعی در قبال خانواده ها آموزش آنان است که به دو مقصود صورت میگیرد : کاهش احتمال عود بیماری و افزایش رفاه و آسایش بیمار و خانواده . آموزشهای خانواده که توسط مددکاران انجام میشود شامل موارد زیر است :

آموزش به خانواده جهت کنترل احساساتش ، آموزش خانواده برای شناخت فرد به عنوان یک بیمار و نه یک دیوانه ی زنجیری ، آموزش روابط صحیح و انسانی و ایجاد محیطی آرام در خانواده ، ارائه ی مطالب علمی جدید در مورد بیماری مددجو به خانواده ها ، سعی در جهت حفظ ارتباط نسبی خانواده با تیم درمانی ، دادن اعتماد به نفس به خانواده و آموزش نحوه ی عکس العمل ها در برابر توهمات و هزیانهای بیمار ، آموزش در جهت نحوه ی صحیح مصرف شدن داروها توسط بیمار به خانواده .

- استفاده از امکانات خانواده برای درمان بیمار : مددکار اجتماعی با شناسایی موقعیت ها و فرصت های موجد در خانواده ی مددجد سعی میکند تا از امکانات موجود حداکثر استفاده را برای کمک به بیمار انجام دهد و با احتساب خانواده به عنوان بخشی از تیم توانبخشی از ظرفیت های اجتماعی ، عاطفی و اقتصادی خانواده در جهت بهبود مددجو بهره ببرد .

5- ترخیص :

مطابق با آیین نامه ی سازمان بهزیستی برای ترخیص بیماران روانی نیاز به اجازه ی دو نفر میباشد . یکی روانپزشک که بیمار را از نظر بهبود روانی تایید میکند و دیگری مددکار اجتماعی که بیمار را از نظر بهبود شرایط اجتماعی و مناسب بودن این شرایط برای ترخیص وی تایید مینماید .

برای مهیا شدن شرایط اجتماعی برای ترخیص بیمار روانی ، مددکار اجتماعی باید آموزشهای لازم را در جهت نگهداری و برخورد و تعامل صحیح با بیمار روانی به خانواده اش داده باشد و از نظر اقتصادی سعی در تامین رفاه نسبی بیمار و خانواده ی وی نماید .

در صورت عدم و جود شرایط فوق و نبود سرپرست مناسب برای بیمار باید زمینه ی لازم برای نگهداری وی در مراکز دائمی نگهداری بیماران روانی توسط مددکار اجتماعی فراهم شود .

در مورد ترخیص بیمار اجازه ی همان فردی که وی را به مرکز معرفی نموده نیاز است . به طور مثال اگر نیروی انتظامی ، بهزیستی و یا خانواده ی بیمار وی را معرفی نموده باشند باید اکنون با رضایت این مراجع بیمار ترخیص شود مگر اینکه مددجو به صورت خود معرف به مرکز نگهداری مراجعه کرده باشد که در آن صورت تنها با ابراز تمایل مددجو وی ترخیص میشود .

 

آدرس : تهران- شهرری- امین آباد

 


نظرات 3 + ارسال نظر
زهرا دوشنبه 24 آبان‌ماه سال 1395 ساعت 03:56 ق.ظ

خیلی خیلی ممنون نیازمندش بودم..بسیار مفید ممنون

رضا پنج‌شنبه 12 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 07:13 ب.ظ

سارا دعای خوبی کردی و یه دعا هم برای اونایی که تو این مراکز هستند و عذاب میکشن رو میکردی . من اهواز بیمارستان مثلا خصوصی بوستان بودم که مربوط به بنیاد شهید و بنیاد جانبازان هست : خدا شاهده از سلاخ خانه بدتره . شخصی رو میبرن اونجا یدفعه 6 نفر از پرستارها رو سرش هوار میشن طرف هم میترسه و جیغ و داد میکنه میگن عصبی و روانیه امپول و قرصهای وحشتناکی میدن که به بلانصبت به خر هم بزنی قاطی میکنه . امپولش از همه بدتره تا میزنن ادم دچارتوهم و داغ شدن مغز میشه انگار که سلولهای مغز ادم داره حل میشه و بوی چربی از دهن ادم بیرون میزنه . یه قرصی هست بنام ارتان قرصی که اندازه استامینیفون هست سردرد بدی میاره خیلی بد چیزیه اونایی که متخصصن خودشون میدونن چی میگم . به بیمارها میدن و کرکر هم بهش میخندن . خب نامردا این داروهار رو اگر به خودتون هم بخورونن همچین حالاتی بهتون دست میده اخه اینم شد درمان ؟ یارو رو فیکس میکنید کلی قرص و دارو میخورونید و موقع ترخیصش هم 20 نوع قرص در روز براش تجویز میکنید که درمانش کردیم . از قرص ضد جنون گرفته تا قرصهای وحشتناک دیگه ( دکتر من متخصص اعصاب و روان ناهید خضرزاده . و بعدشم محمد رضا درخشان نیا بود که این درخشان نیا خدا ازش نگذره بلایی به سرما اوورده که روزی 1000 مرتبه از خدا ارزوی مرگ میکنیم اما نمیدهد

سارا یکشنبه 8 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:20 ب.ظ

خدا هیچ کس را راهی اینجا نکند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد