مرکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست شهید قدوسی

 

مجتمع بهزیستی شهید آیت الله قدوسی که در منطقه نیاوران واقع شده است. 

با مساحت ۲۳.۸۰۰ مترمربع یکی از مراکز بزرگ بهزیستی محسوب می شود. این مرکز علاوه بر نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست پسر که از شش تا شانزده سال دارند و اغلب از شیرخوارگاه آمنه به این مجتمع منتقل شده اند، مسئولیت امور اجتماعی وآموزشی نظیر امور تحصیلی، یافتن کار، آموزش های ورود به اجتماع، پیدا کردن خانواده ها و اقوام و حتی امور مربوط به فرزندخواندگی و نیز سلامت جسمی و عاطفی آنان را برعهده دارد. فرزندان تحت حمایت این مرکز عموماً به مدارس حکیم، امیروفایی، حبیب بن مظاهر و یا راهنمایی های پورابتهاج، شهید لاجوردی، آبشاری، مطهری یا فراقی فرستاده می شوند(بچه های ابتدایی برای رفت و برگشت به مدرسه سرویس دارند) و حتی می توان گفت مهم ترین فعالیت این مرکز «آموزش» است اگرچه از فعالیت های دیگر آن می توان به حمایت از خانواده های بی سرپرست که توسط مرکز پذیرش سازمان بهزیستی یا دایره سرپرستی دادستانی معرفی می شوند اشاره کرد البته این کار پس از انجام مراحل قانونی و با هماهنگی سازمان بهزیستی انجام می پذیرد و به این منظور علاوه بر سه طبقه ساختمان اصلی این مجتمع که محل زندگی حدود51 نفر(شامل 17 نفر ابتدایی-16 نفر راهنمایی و17 نفر دبیرستانی) از کودکان و نوجوانان بی سرپرست است دو مهمانسرای ۲۵۰ متری نیز آماده ومهیا شده است که ظرفیت پذیرایی از ۳۶ خانواده  را دارد. اما به هرحال در نگاه اول آنچه به چشم می آید ساختمان زیبا و قدیمی آن است که ۴۵ سال از عمرساخت آن می گذرد و البته همین کهنگی و فرسودگی نمی تواند خالی از اشکال باشد. تخریب مقطعی دیوارها و تزیینات آجری ساختمان و نیز فرسودگی و ریزش پله های طبقات به وفور دیده می شود و چشم را می آزارد که این خود می تواند بسیار خطرناک و مشکل آفرین باشد.

خانم دکتر فاطمه تقی نژاد، سرپرست این مجتمع نیز اصلی ترین مشکلی را که در اداره این مجتمع پیش روی خود می بیند فرسودگی بنا و تخریب محوطه می داند و بودجه عمرانی راکه سازمان بهزیستی از طریق دفتر مهندسی در اختیار آنان قرار می دهد بسیار ناچیز توصیف می کند به گونه ای که ابداً کفاف هزینه های نگهداری و تعمیرات و نیز زیباسازی و استحکام بخشی مجتمع را نمی دهد. او به چکه آب از شیرها و لوله های قدیمی و پس زدن نم از دیوارها و سقف بعضی از قسمت های ساختمان بخصوص در فصل بارندگی اشاره می کند ونیز بازسازی و تجهیز سرویس های بهداشتی را نیز از اولویت ها برمی شمارد. اگرچه این مرکز زیرنظر مستقیم بهزیستی اداره می شود و از بودجه دولتی و نیز مشارکت های مردمی و کمک های خیرین برخوردار است اما به نظر می رسد بالا بودن هزینه های عمرانی وساختمانی دلیل اصلی بروز این مشکل است. مثلاً به علت بزرگ بودن فضای سبز محوطه،برای رنگ آمیزی جداول کناره باغچه ها مقادیر زیادی رنگ مورد نیاز می  باشد که تهیه آن با این بودجه دریافتی که جهت امور خوراک و پوشاک و آموزش کاملاً به مصرف می رسد بسیار دشوار می نماید. اگرچه این بنا در سال های گذشته چندین بار مورد مرمت وبازسازی قرار گرفته است اما نیاز به بازسازی دوباره احساس می شود. سرپرست مجتمع همچنین به اقدامات شهرداری منطقه ۱ درخصوص دیوارکشی در ضلع شمالی اردوگاه که سیلاب سال گذشته باعث خرابی آن قسمت شده بود و نیز زیباسازی و مناسب سازی محوطه اشاره می کند و می افزاید که به دلیل مساحت زیاد و نیز استفاده مداوم و گسترده ای که ازمحیط می شود بازسازی و بهبود وضعیت درختان و فضای سبز و نیز ترمیم جدول ها و رنگ آمیزی آنها و نیز احیای چراغ های روشنایی محدوده از اقدامات مفیدی است که می تواند در راستای مناسب سازی و زیباسازی مجتمع انجام شود. علاوه بر اینها انهدام حشرات موذی و سوسک های فاضلاب و حتی موش ها را لازم و ضروری شمرده و حتی تخلیه چاه فاضلاب این مرکز را اقدامی دارای اهمیت فوری می داند. حتی به حضور سگ های ولگرد درمحیط بیرونی مجتمع اشاره می کند که خوشبختانه مدتی قبل توسط مأموران شهرداری از منطقه جمع آوری شده اند.
در مورد بنای این مجتمع بزرگ باید ذکر کرد از آنجا که این ساختمان ها محل زندگی و سکونت این فرزندان و نیز عده ای از خانواده هاست وجود اقدامات تعمیراتی و ساخت و سازهای مقطعی و در فواصل زمانی متناوب و حتی نامشخص و طولانی نیز خود می تواند دردسرساز و مشکل آفرین باشد. مشکلات و مسائل مربوط به پایین آمدن سطح بهداشت در اثر افزایش آلودگی های گوناگون ناشی از انجام این قبیل امور و نیز نامرتب بودن محیط که با توجه به کمبود بودجه و تسهیلات و در نیتجه نبودن برنامه ای منظم و هماهنگ برای تعمیرات و بازسازی اجتناب ناپذیر و حل نشدنی باقی می مانند و امید است با تدابیر خاصی که در مورد این موضوع اتخاذ می شود این مشکلات به حداقل تنزل پیدا کند. مجتمع همین الان هم تحت تعمیرات لوله های آب است. به هرحال از همه اقشار مردم و بخصوص مسئولان انتظار می رود اهمیت ویژه ای برای این گونه مراکز در مناطق شهری قائل شده و با یاری رساندن و پیگیری های مداوم و گسترده خود،خانه ای امن و زیبا و محیطی دل نشین و آسوده و به دور از آلودگی و مشکلات برای همه حمایت شوندگان سازمان بهزیستی فراهم آورند. جایی بهتر برای بازی کردن و درس خواندن و خوابیدن. خانه ای روشن تر برای زندگی و به نشانه احترامی عمیق به آنانکه برای دوست داشته شدن آفریده شده اند.

برای ورود بچه ها به این مراکز ابتدا بچه ها در خانه های موقت 3 تا 4 ماه نگهداری می شوند.سپس سوابق آن ها بررسی می شود اگر بتوانند آن ها را به خانه هایشان بر می گردانند در غیر این صورت بچه ها به این قبیل مراکز وارد می شوند.

هدف اصلی این مرکزو سایر مراکز شبه خانواده بازگرداندن بچه ها به خانواده و در مراتب بالاتر به اجتماع است.

توضیحات جانبی:

خانم دکتر تقی نژاد سرپرست این مرکز دارای مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی و کارشناسی ارشد مردم شناسی است.

خانم همتی معاون این مرکز دارای مدرک کارشناسی مددکاری اجتماعی است.

در حال حاضر در این مرکز 3 مددکار و چندین روان شناس – کارشناس امور تربیتی – مربی شب-آشپزو نگهبان مشغول به کار هستند.که اکثر مربیان شب دارای مدرک دیپلم هستند.

برنامه های تفریحی تعطیلات براساس نظر خود بچه ها تنظیم می شود.همچنین برای بچه هایی که از لحاظ درسی و اخلاقی ممتاز باشند تسهیلاتی از قبیل اردو های کیش و قشم-کامپیوتر و موبایل در نظر گرفته می شود.که در حال حاضر تنها یکی از بچه ها(ارسلان بختیاری) هم دارای کامپیوتر و موبایل است که البته جای بحث دارد!!!

بچه ها در سه قسمت ابتدایی-راهنمایی و دبیرستان و در سوئیت های3 -4 ویا 5 نفره نگهداری می شوند.

حداقل ماهیانه برای ابتدایی ها 15 –برای راهنمایی ها 20 و برای دبیرستانی ها 25 هزار تومان است.و همچنین در طول سال با توجه به سن بچه ها بودجه هایی برای لباس آنها اختصاص داده می شود(حداقل 50 هزار تومان در سال برای هر نفر)

در ضمن ساختمان این مرکز توسط حسن کوروس به رژیم پهلوی وقف شده و ساختمان این مرکز به دستور فرح همسر شاه به این سبک ساخته شده است.

آدرس:  

شمیرانات -شهید باهنر، میدان یاسر، شهید تبریزی بعداز پارک گل محمدی، پ  

11کدپستی: 1976745936

تلفن: 22719090

مجتمع بهزیستی شهید آیت الله قدوسی که در منطقه نیاوران واقع شده است.

نظرات 1 + ارسال نظر
Jafar Mirahmadi سه‌شنبه 13 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 10:12 ق.ظ

با سلام خدمت شما
می خواستم هم از شما به خاطر رسیدگی به کودکان بی سرپرست و بد سرپرست تشکر کنم و هم یه خواهشی داشتم اینکه اگر امکان داره آدرسی از مراکز نگهداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست در شهرستان شاهرود را لطف کنید.
با آرزوی سعادتمندی برای شما

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد